Hyvinvointialan yrittäjyys, johtaminen ja palvelujen tuottaminen (verkkototeutus) 24.10 - 7.12.2022 (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BU39-3074
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 15.05.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 09.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Optometrian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Irma Gerstenmaier
- Eero Kokko
- Tiina Ahti
- Jaana Seitovirta
- Lotta Kuosmanen
Vastuuopettaja
Eero Kokko
Ryhmät
-
SXE20K1Optometrian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija tuntee hyvinvointipalvelujen järjestämisen ja tuottamisen eri tavat sekä ohjaavan lainsäädännön.
Opiskelija ymmärtää strategisen johtamisen merkityksen yrityksen toiminnassa sekä erilaisten strategioiden merkityksen yritystoiminnan menestyksen ja tuloksellisuuden taustalla. Hän ymmärtää vision ja perustehtävän määrittelyn tärkeyden sekä työyhteisötaitojen merkityksen työyhteisön hyvinvoinnissa. Opiskelija ymmärtää yrittäjyyden yhteiskunnallisen merkityksen sekä talouden ja toiminnan välisen suhteen. Opiskelija omaksuu yrittäjä-myönteisen asenteen ja ymmärtää yritystoimintaan vaikuttavien tekijöiden merkityksen organisaation kannattavuuteen. Opiskelija pystyy arvioimaan ja kehittämään liikeideoita ja niiden menestymismahdollisuuksia. Opiskelija pystyy kehittämään kustannustehokkaita hyvinvointipalveluita. Opiskelijalla on perusvalmiudet yritystoiminnan aloittamiseen ja hän osaa myös hyödyntää julkisia neuvontapalveluja.
Sisältö
Hyvinvointipalvelujen toimintaympäristö ja palveluja määrittelevä lainsäädäntö, sopimuskäytännöt ja rahoitus.
Yhteiskunnalliset haasteet ja vaikutukset palveluiden tarpeeseen ja tuotantoon. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Visio, perustehtävä ja työyhteisötaidot. Erilaiset strategiat. Sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys, yrittäjän asenne ja taidot. Palvelujen tuotteistamisen, hinnoittelu ja laatu. Yrityksen perustaminen liikeideasta liiketoimintasuunnitelmaan. Erilaiset yritysmuodot. Hankintamenettelyt ja hankintaprosessi.
Opintojakson sisältöjen painopisteet tarkentuvat toteutussuunnitelmassa.
Aika ja paikka
Orientaatioluento 24.10.2022. klo 16.00
Join Zoom Meeting
Zoom https://metropolia.zoom.us/my/jaanaseitovirta
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy Moodlen työtilasta, Moodle.metropolia.fi Johtaminen ja yrittäjyys (verkkototeutus) 24.10- 7.12.2022 (avautuu 24.10.2022)
Opetusmenetelmät
Verkkokurssi jakaantuu kolmeen osioon
Osio 1 Orientaatio johtamiseen ja yrittäjyyteen (ryhmäkeskustelu) 1,0 op, 24.10 - 6.11
1a Johtaminen sosiaali- ja terveysalalla 24.10- 30.10 (0,5 op)
1b Sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden mahdollisuudet 31.10 - 6.11 (0,5 op)
Osio 2 Johtaminen: Sotealan yrityksen/organisaation johtaminen (ryhmätehtävä, esseetehtävä) 2,0 op, 30.10 -20.11.
2a Johtaminen: Sotepalvelua ohjaava lainsäädäntö, sotepalvelujen järjestäminen ja tuottaminen (1,0 op)
2b Johtaminen: Johtajan/esihenkilön/yrittäjän haastattelu - sotepalvelujen johtaminen/hoitotyön johtaminen (1,0 op)
Osio 3 Yritysidean/ organisaation liikeidean kehittäminen (ryhmätehtävä, esseetehtävä), 2,0 op 13.11 - 7.12
3a Yrittäjyys: Sosiaali- ja terveysalan palvelun kehittäminen (1,5 op)
3b Yrittäjyys: Ideoidun palvelun liiketoimintasuunnitelma, (0,5 op)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Mahdollisuus suorittaa hylätyt osiot seuraavilla mahdollisilla toteutuksilla
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 27h x 5 = 135h
Sisällön jaksotus
Verkkokurssi jakaantuu kolmeen osioon
Osio 1 Orientaatio johtamiseen ja yrittäjyyteen (ryhmäkeskustelu) 1,0 op, 24.10 - 6.11
1a Johtaminen sosiaali- ja terveysalalla 24.10- 30.10 (0,5 op)
1b Sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden mahdollisuudet 31.10 - 6.11 (0,5 op)
Osio 2 Johtaminen: Sotealan yrityksen/organisaation johtaminen (ryhmätehtävä, esseetehtävä) 2,0 op, 30.10 -20.11.
2a Johtaminen: Sotepalvelua ohjaava lainsäädäntö, sotepalvelujen järjestäminen ja tuottaminen (1,0 op)
2b Johtaminen: Johtajan/esihenkilön/yrittäjän haastattelu - sotepalvelujen johtaminen/hoitotyön johtaminen (1,0 op)
Osio 3 Yritysidean/ organisaation liikeidean kehittäminen (ryhmätehtävä, esseetehtävä), 2,0 op 13.11 - 7.12
3a Yrittäjyys: Sosiaali- ja terveysalan palvelun kehittäminen (1,5 op)
3b Yrittäjyys: Ideoidun palvelun liiketoimintasuunnitelma, (0,5 op)
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon sisällä opinnon alkamisesta. Ilmoittautumisajat määritellään oppimistoiminnan vuosikellossa. (Tutkintosääntö 32 §)
Ahot hakemukset toimitetaan:
Terveyden osaamisalueella tutor-opettajalle/uraohjaajalle
Kuntoutus ja tutkiminen osaamisalueella bioanalytiikan, radiografian ja sädehoidon ja suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelmassa tutor-opettajalle
Hyvinvoinnin osaamisalueella, kuntoutuksen tiimissä sekä optometriassa toteutuksen ahot-vastuuopettajalle (Eero Kokko)
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- Arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- Toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- Toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- Toimia turvallisesti
- Toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Toimia opiskelijaryhmässä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- Käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- Arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- Soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- Toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- Toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- Toimia turvallisuus huomioiden
- Perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Organisoida opiskelijaryhmän toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen kaikkiin osioihin. Kokonaisarvosana muodostuu osioiden hyväksytyistä suorituksista sekä osioiden 2 ja 3 tehtävien arvosanan keskiarvosta.
Osio 1 Orientaatio johtamiseen ja yrittäjyyteen (ryhmäkeskustelu) 1,0 op, hyväksytty/hylätty
- 1a Johtaminen sosiaali- ja terveysalalla 0,5 op hyväksytty/hylätty
- 1b Sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden mahdollisuudet 0,5 op hyväksytty/hylätty
Osio 2 Johtaminen: Sotealan yrityksen/organisaation johtaminen (ryhmätehtävä, esseetehtävä) 2,0 op, 0 - 5
- 2a Johtaminen: Sotepalvelua ohjaava lainsäädäntö, sotepalvelujen järjestäminen ja tuottaminen (1,0 op) 0 - 5
- 2b Johtaminen: Johtajan/esihenkilön/yrittäjän haastattelu - sotepalvelujen johtaminen/hoitotyön johtaminen (1,0 op) hyväksytty/hylätty
Osio 3 Yritysidean/ organisaation liikeidean kehittäminen (ryhmätehtävä, esseetehtävä), 2,0 op. 0 - 5
- 3a Yrittäjyys: Sosiaali- ja terveysalan palvelun kehittäminen (1,5 op) 0 - 5
- 3b Yrittäjyys: Ideoidun palvelun liiketoimintasuunnitelma, (0,5op) hyväksytty/hylätty
Opintojakson arviointikriteeri, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Opintojakson arviointikriteeri, hyvä (3-4)
- Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön.
- Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään.
- Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Opintojakson arviointikriteeri, kiitettävä (5)
- Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen.
- Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä
ohjata muita.
- Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa
luovuutta ja laaja-alaisuutta.