Management of indoor air quality problemsLaajuus (5 cr)
Course unit code: TX00DC11
General information
- Credits
- 5 cr
- Teaching language
- Finnish
- Institution
- Metropolia
- Responsible person
- Jorma Säteri
Objective
Students know the factors and legislation related to health and comfort in buildings.
Students know how to order IAQ investigations and communicate their results.
Students know the measurement methods of common contaminants and can interpret the results.
Content
Sisäympäristön fysiologiset olosuhteet ja lainsäädäntö (1 op). Lämpöolot, akustiikka ja valaistus.
Terveydensuojelulaki ja -asetus, työturvallisuus- ja työterveydenhuoltolainsäädäntö (0,5 op)
Kemialliset epäpuhtaudet (1 op). Peruskäsitteet. Rakennuksen kemialliset epäpuhtaudet: esiintyminen, viitearvot
Sisäilman kemiallisten epäpuhtauksien tutkimusmenetelmät.
Haitta-aineiden (asbesti, PAH-yhdisteet, PCB) syntymekanismit, esiintyminen, tutkimusmenetelmät
Mikrobit (2 op). Tavanomaiset ja vaurioon viittaavat mikrobit ja niiden esiintyminen rakennuksissa. Mikrobien kasvuun vaikuttavat tekijät, kosteuden rooli . Asumisterveysasetuksen ja sen soveltamisohjeen mikrobeja koskevat osuudet. Näytteenotto (pinta, ilma, materiaali).
Tutkimusprosessin hallinta. Tutkimustulosten esittäminen ja tiedottaminen (riskiviestintä) (0,5 op)
Assessment criteria, satisfactory (1)
The student recognises the fundamental concepts and methods associated with the course and is able to solve simple problems.
Assessment criteria, good (3)
In addition to above, the student is able to apply the fundamental concepts and methods associated with the course to simple problems in natural and technical sciences.
Assessment criteria, excellent (5)
In addition to above, the student is able to apply the fundamental concepts and methods associated with the course to more demanding problems in natural and technical sciences.
Assessment criteria, approved/failed
The student recognises the fundamental concepts and methods associated with the course and is able to solve simple problems.