Skip to main content

Management of indoor air quality problemsLaajuus (5 cr)

Course unit code: TX00DC11

General information


Credits
5 cr
Teaching language
Finnish
Institution
Metropolia
Responsible person
Jorma Säteri

Objective

Students know the factors and legislation related to health and comfort in buildings.
Students know how to order IAQ investigations and communicate their results.
Students know the measurement methods of common contaminants and can interpret the results.

Content

Sisäympäristön fysiologiset olosuhteet ja lainsäädäntö (1 op). Lämpöolot, akustiikka ja valaistus.
Terveydensuojelulaki ja -asetus, työturvallisuus- ja työterveydenhuoltolainsäädäntö (0,5 op)

Kemialliset epäpuhtaudet (1 op). Peruskäsitteet. Rakennuksen kemialliset epäpuhtaudet: esiintyminen, viitearvot
Sisäilman kemiallisten epäpuhtauksien tutkimusmenetelmät.
Haitta-aineiden (asbesti, PAH-yhdisteet, PCB) syntymekanismit, esiintyminen, tutkimusmenetelmät

Mikrobit (2 op). Tavanomaiset ja vaurioon viittaavat mikrobit ja niiden esiintyminen rakennuksissa. Mikrobien kasvuun vaikuttavat tekijät, kosteuden rooli . Asumisterveysasetuksen ja sen soveltamisohjeen mikrobeja koskevat osuudet. Näytteenotto (pinta, ilma, materiaali).

Tutkimusprosessin hallinta. Tutkimustulosten esittäminen ja tiedottaminen (riskiviestintä) (0,5 op)

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student recognises the fundamental concepts and methods associated with the course and is able to solve simple problems.

Assessment criteria, good (3)

In addition to above, the student is able to apply the fundamental concepts and methods associated with the course to simple problems in natural and technical sciences.

Assessment criteria, excellent (5)

In addition to above, the student is able to apply the fundamental concepts and methods associated with the course to more demanding problems in natural and technical sciences.

Assessment criteria, approved/failed

The student recognises the fundamental concepts and methods associated with the course and is able to solve simple problems.

Go back to top of page