Siirry suoraan sisältöön

Kuntoutuksen asiantuntijuutta kehittävä johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000GA81-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 30.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
20.08.2025 - 11.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
Kuntoutuksen kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Sari Helenius
Kaisa Hartikainen
Anna Kaipainen
Vastuuopettaja
Sari Helenius
Ryhmät
S3525S6
Kuntoutuksen kehittämisen tutkinto-ohjelma ylempi
Opintojakso
S000GA81

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 18 t 45 min.

Aika Aihe Tila
Ke 20.08.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Kuntoutuksen asiantuntijuutta kehittävä johtaminen S000GA81-3001
MPC4012 Oppimistila
Ke 20.08.2025 klo 10:45 - 12:15
(1 t 30 min)
Kuntoutuksen asiantuntijuutta kehittävä johtaminen S000GA81-3001
MPC4012 Oppimistila
Ke 20.08.2025 klo 13:00 - 14:30
(1 t 30 min)
Kuntoutuksen asiantuntijuutta kehittävä johtaminen S000GA81-3001
MPC4012 Oppimistila
Ke 10.09.2025 klo 09:00 - 12:15
(3 t 15 min)
Kuntoutuksen asiantuntijuutta kehittävä johtaminen S000GA81-3001
Zoom
Ke 22.10.2025 klo 09:00 - 12:15
(3 t 15 min)
Kuntoutuksen asiantuntijuutta kehittävä johtaminen S000GA81-3001
Zoom
Ke 22.10.2025 klo 13:00 - 16:15
(3 t 15 min)
Kuntoutuksen asiantuntijuutta kehittävä johtaminen S000GA81-3001
Zoom
Pe 14.11.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Kuntoutuksen asiantuntijuutta kehittävä johtaminen S000GA81-3001 - Webinaari
To 11.12.2025 klo 13:00 - 14:30
(1 t 30 min)
Kuntoutuksen asiantuntijuutta kehittävä johtaminen S000GA81-3001
Zoom
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida kuntoutuksen asiantuntijaosaamista yhteisön tavoitteellisen, jatkuvan ja tulevaisuussuuntautuneen oppimisen vahvistamiseksi
- arvioida kuntoutustoiminnan kehittämisessä tarvittavaa tietoa kriittisesti ja hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa kuntoutuksen asiantuntijuutta kehittävässä johtamisessa
- edistää ja johtaa moninaisen asiantuntijuuden kehittämistä poikkitieteellisessä kuntoutuksessa työelämän muutoksessa.

Sisältö

- Kuntoutuksen asiantuntijaosaamisen arvioiminen ja kehittäminen yksilön ja yhteisön tasolla
- Kuntoutuksen ja lähitieteiden keskeiset tietokannat ja tietolähteet
- Tutkimusten laadunarviointi ja hyödyntäminen näyttöön perustuvan kuntoutustoiminnassa
- Moninaisen asiantuntijuuden johtaminen eettisesti kestävällä tavalla kansainvälistyvässä ja muuttuvassa työelämässä

Aika ja paikka

Opetuskerrat ovat seuraavat:
Myllypuron kampus 20.8.2025 klo 9.00-14.30, 21.8.2025 klo 9-12.15
Lähiopetus verkko-oppimisympäristössä: 10.9.2025 klo 9.00-12.15, 22.10.2025 klo 9.00-16.15, 14.11.2025 klo 9-12.15, 11.12.2025 klo 13.00-14.30.

Muutokset aikataulussa ovat mahdollisia.

Opetuskerroilla hyödynnetään työpajoja ja yhteiskehittelyä oppimisen syventämiseksi. Lisäksi opiskelu tapahtuu perehtymällä opintojakson materiaaleihin ja kirjallisuuteen sekä oppimistehtävien muodossa. Opintojaksolla käytetään verkko-oppimisympäristö Moodlea.

Oppimateriaalit

Henttonen, N., Vainoniemi, V., Sipari, S. & Mäkinen, E. 2015. Yhteistä kuntoutusosaamista rakentamassa. Kuntoutus 4/2015, 62-65.

Hotus: Tutkimusten laadunarviointikriteeristöt

Opetusmenetelmät

Opintojakson työmuodot ovat seuraavat: verkko-opetus, itsenäinen verkko-opiskelu, työpaja, yhteiskehittely, oppimistehtävät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson oppimistehtävät liittyvät opiskelijan työhön.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttejä tai uusinta- tai arvosanankorostusmahdollisuuksia.

Jos oppimistehtävä ei täytä hyväksytyn tehtävän kriteerejä, opiskelijan on mahdollista täydentää tehtävää annetun palautteen perusteella.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työskentely vaatii opiskelijalta itsenäistä ja itseohjautuvaa työotetta ja ajankäytön suunnittelua.

Resurssit: 5 op x 27 h = 135 h.

Syksy 2025: Lähiopetus 22h. Itsenäistä työskentelyä 113 h.

Sisällön jaksotus

Syyslukukausi 2025.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on YAMK-tasoinen (EQF 7-taso). Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opettajan laatimat tehtävät ja materiaalit ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Materiaaleja ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opintojakson oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä tai sisältöä ei voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävässä, tulee se kirjata selkeästi oppimistehtävään kuvaamalla, mitä tekoälyohjelmaa tai -sovellusta oppimistehtävän tekemisessä on käytetty ja miten. Opiskelija vastaa oppimistehtäviensä sisällöstä ja eettisestä toteutuksesta. Lue tarvittaessa tarkemmin tekoälyn käytöstä Metropolian tekoälyohjeesta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Yhteistoimintaosaaminen
Toimijoiden ääni kuullaan. Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa. Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.

Muutososaaminen
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena. Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä. Hyödynnetään olemassa
olevia verkostoja. Muutosta arvioidaan toteavasti. Rakennetaan kannustava ilmapiiri.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Yhteistoimintaosaaminen
Toimijoiden osallisuus mahdollistetaan. Eettisyys ilmenee kohtaamisessa. Toimintakokonaisuuksia tuotetaan toimijoiden kanssa yhdessä yhdyspinnoilla monitahoisesti.

Muutososaaminen
Päämäärä rakennetaan yhdessä ja se ohjaa yhteistoimintaa. Toteutetaan hallitusti muutosprosesseja uudistaen nykykäytäntöjä. Toimitaan verkostojen yhdyspinnoilla. Toimintaedellytyksiä, prosessia ja tuloksia arvioidaan toimintaa ohjaavasti. Rakennetaan avoin ja luotettava ilmapiiri.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Yhteistoimintaosaaminen
Toimijat ymmärretään aktiivisina kehittäjäkumppaneina. Toimijoiden tarpeet ohjaavat yhteistä kehittämistä. Yhteinen arvoperusta määritellään suhteessa toimintaan. Toimijat yhdessä rakentavat mielekkäitä ja uudistavia toimintakokonaisuuksia hyvinvoinnin ja toimintakyvyn vahvistamiseksi.

Muutososaaminen
Päämäärä muodostuu yhteisessä prosessissa ja toiminta perustuu kumppanuuteen ja jaettuun ymmärrykseen. Ennakoidaan tulevaa ja luodaan uutta. Verkostot uudistuvat yhdyspintoja ylittäviksi. Arviointi toteutuu ennakoivasti ja toimintaa kehittävästi. Rakennetaan luova ja innovatiivinen ilmapiiri.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty:
Yhteistoimintaosaaminen
Toimijoiden näkökulma ei tule ilmi. Toiminnan eettiset näkökulmat jäävät huomioimatta. Toimintakokonaisuuksien tuottaminen ei toteudu eikä toimijoiden huomiointi käy ilmi.

Muutososaaminen
Yhteistä päämäärää ei ole sovittu tai se on asetettu yksitahoisesti. Käytäntöjen kehittäminen ei käy ilmi. Verkostoja ei hyödynnetä. Muutoksen arviointi ei käy ilmi. Ilmapiirin rakentamista ei huomioida.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suunnitelma osaamiskartan käytöstä: hyväksytty/hylätty
Suunnitelmien vertaissparraus: hyväksytty/hylätty
Oppimistehtävän raportti: hyväksytty/hylätty
Osallistuminen opintojakson yhteiseen reflektioon: hyväksytty/hylätty

Siirry alkuun