Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: LD00EI89-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.12.2021 - 13.03.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.03.2022 - 15.05.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jukka Mattila
Terhi Kaunismäki
Vastuuopettaja
Anne Perkiö
Opintojakso
LD00EI89
Toteutukselle LD00EI89-3003 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija saavuttaa perusvalmiudet kehittämis- ja tutkimustoimintaan. Opiskelija tuntee kehittämistyön menetelmiä ja malleja. Opiskelijan ymmärtää määrälliseen ja laadullisen tutkimuksen peruskäsitteet sekä hallitsee tutkimusprosessin ja aineiston analyysin ja tulkinnan. Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä. Hän tuntee tutkimusraportoinnin käytänteet ja osaa soveltaa niitä tutkimus- ja kehittämistehtävissä.

Sisältö

- Kehitystyön- ja tutkimustyön menetelmät sekä mallit
- Määrällinen ja laadullinen tutkimus
- Viestintä tutkimus- ja kehittämistehtävissä
- Tieteellisen kirjoittamisen perusteet

Esitietovaatimukset

Liiketalouden matematiikka ja tilastollinen analyysi 5 op tai vastaavat tiedot
Orientointi ja ammatillisen osaamisen rakentaminen 5 op (viestinnän osuus) ja Yritysviestintä 5 op tai vastaavat tiedot

Aika ja paikka

Myyrmäen kampus.

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

Suoritusvaihtoehto (B). Kurssin voi suorittaa valinnaisesti tenttimällä seuraavat teokset:

Vilkka, Hanna (2005) Tutki ja kehitä, Tammi.

Mäntyneva, Mikko; Heinonen, Jarmo ja Wrange, Kim (2008) Markkinointitutkimus, WSOY
oppimateriaalit oy

Ojasalo, Katri; Moilanen, Teemu ja Ritalahti, Jarmo (2014)
Kehittämistyön menetelmät, 3. painos, Sanoma Pro Oy

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjapaketin tenttijoille (suoritusvaihtoehto B) tentti 20.04.2022.
Uusinta 23.8.2022 ja 6.9.2022.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssin tavoitteena on kehittää opiskelijoita ymmärtämään erilaisia metodologisia perinteitä ja niiden vaikutuksia tutkimukseen ja tiedonmuodostukseen. Opiskelijat oppivat tunnistamaan eri laadullisten ja määrällisten menetelmien mahdollisuudet ja rajoitukset tiedonkeruun ja analysoinnin eri vaiheissa. Opiskelija kykenee soveltamaan tietojaan ja taitojaan empiirisen tutkimuksen tai kehitystyön suunnitteluun valitulla toimialalla.

Kurssin jälkeen opiskelijalla on valmiudet

1. ymmärtää tiedontuotannon merkityksen liike-elämässä, tieteessä ja yhteiskunnassa
2. tunnistaa tärkeimmät tutkimus- ja kehitystavat ja analyysimenetelmät
2. valita ja soveltaa omaan työhönsä sopivia menetelmiä
3. arvioida tutkimuksen validiteettia
4. ymmärtää hyvän tieteellisen käytännön periaatteet
5. viestiä tutkimukseen ja kehitystyöhön liittyvistä asioista

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssi rakentuu aktiiviselle vuorovaikutukselle ja osallistuvaan tiedon ja osaamisen luontiin. Osaaminen näytetään seuraavin suorituksin:

1. Jatkuva osaamisen näyttö 20 pistettä. Opiskelijalla on mahdollisuus näyttää osaamistaan kurssin
ajan. Arviointi on jatkuvaa ja integroitua. Jatkuva tarkoittaa sitä, että arviointi tapahtuu koko kurssin
aikana. Integroitu tarkoittaa sitä, että jokainen arviointi vaikuttaa kokonaisarvosanaan ja mikä tahansa
arvioitava osa voi kattaa useita kurssin oppimistavoitteita.

2. Luennolla tehtävät harjoitukset 30 pistettä.

3. Luentojen teemaan liittyvät kotitehtävät. Tehtävät koskettavat seuraavia aihealueita: Mitä on
tutkimus? Määrälliset menetelmät. Laadulliset menetelmät. Kehitysmenetelmät. Oman lopputyön
metodivalinnat. Reflektio. Osuudesta voi saada maksimissaan 50 pistettä. Tarkemmat ohjeet annetaan
kurssin aikana.

Myöhässä palauttetuja osasuorituksia ei arvostella.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Siirry alkuun