Siirry suoraan sisältöön

Esitys- ja teatteriteknisen asiantuntijuuden kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: K000EZ92-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 31.07.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 20.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 23

Koulutus

  • Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Tero Aalto
  • Mikko Pirinen

Vastuuopettaja

Tero Aalto

Ryhmät

  • K1322S6
    Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma ylempiAMK
  • AVOINAMK_S22-K23_K13
    AVOINAMK_S22-K23_K13_Esitys- ja teatteritekniikka YAMK

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• hahmottaa omaa asiantuntijaroolia osana esitys-, teatteri- tai tapahtuma-alan toimintaympäristöä.
• tunnistaa oppimiseensa liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita.
• hyödyntää reflektiota ammatillisten tavoitteiden saavuttamisessa.
• hyödyntää työyhteisöään ja ammatillisia verkostojaan osaamisensa kehittämisessä.
• huomioida työkyvyn edistämisen osana työtä työuran eri vaiheissa.
• soveltaa itsensä johtamisen taitoja teknis-taiteellisissa toimintaympäristössä.
• hankkia tietoa esitys- ja teatteriteknisen alan tulevaisuuden kehityksestä ja innovaatio-osaamisesta.
• arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan tavoitteellisesti vastaamaan tulevaisuuden työelämän vaatimuksia.

Sisältö

• Henkilökohtaisen oppimissuunnitelman laatiminen (HOPS)
• Reflektio, osaamisen arviointi
• Jatkuvan oppimisen lähestymistapoja
• Asiantuntijuuden esittely
• Esitysteknisen työn tulevaisuus ja siihen vaikuttavat tekijät
• Työhyvinvointi yksilön näkökulmasta
• Oman työn johtamisen menetelmiä

Oppimateriaalit

Julkaistaan myöhemmin

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu lähi- ja etäopetusluennoista, opetusta tukevasta itsenäisestä opiskelusta ja pienryhmätehtävistä. Lisäksi opintojakson aikana luodaan opiskelijan henkilökohtainen opintosuunnitelma. Opintojakson aikana opiskelija laatii ohjeistetusti opintopäiväkirjan. Opintojakso päättyy oman asiantuntijuuden esittelytehtävään.

Työmuodot:
Aktivoiva luento
Etäopetus
Harjoitustehtävät
Henkilökohtaisen opetussuunnitelman laatiminen
Lähiopetus
Palautekeskustelu
Päiväkirjatyöskentely
Reflektointi

On mahdollista, että osa opetuksena toteutettavasta opintojaksosta tallennetaan joustavaa opiskelua varten. Mikäli et halua olla mukana tallenteella, ilmoita tästä opettajalle opintojakson ensimmäisellä opetuskerralla. Opetustilanteiden tallenteet ovat nähtävissä opintojakson ajan opintojakson käyttämällä oppimisalustalla. Jos ryhmän kanssa ei sovita muuta, opetustilanteiden tallenteet poistetaan viimeistään 6 kk opintojakson päätyttyä.

Tietosuojaseloste
Kuvaus opintojaksolla tapahtuvasta henkilötietojen käsittelystä löytyy Metropolian julkisilla verkkosivuilla julkaistusta Metropolian opiskelija- ja
opintotietorekisterin tietosuojaselosteesta: https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri. Opintojakson julkisuutta ei ole rajoitettu (Ammattikorkeakoululaki 9 §).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin opintopistemäärä on viisi opintopistettä. Laskennallisesti yhden opintopisteen suorittaminen edellyttää 27 tuntia työtä. Opintojakson kokonaistuntimäärä on tämän laskelman mukaan 135 tuntia. Opintojaksolla on luentoja 21 tuntia eli työmäärästä 114 tuntia sijoittuu luentojen ulkopuolelle. Tämä tuntimäärä jakautuu luentoihin valmistautumiseen (etukäteen luettaviin materiaaleihin tai tehtäviin), henkilökohtaiseen ohjaukseen, harjoitustyön tekemiseen (yksilö / ryhmätyö) ja henkilökohtaisen opintopäiväkirjan pitoon. Pystyt näiden tuntimäärien mukaan arvioimaan, millaista panostusta sinulta kurssityöskentelyyn odotetaan ja miten kurssin kuormittavuus suhteutuu muihin kursseihin.

Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hahmottaa ja osaa tehdä näkyväksi asiantuntijuuttaan. Opiskelija tuntee itsearvioinnin ja oman osaamisen kehittämisen periaatteet sekä ymmärtää yhdessä oppimisen ja verkostojen merkityksen. Opiskelija osaa hankkia tietoa esitys- ja teatteriteknisen alan tulevaisuuden kehityksestä. Opiskelija osaa kuvailla itsensä johtamisen ja henkilökohtaisen työhyvinvoinnin periaatteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa tehdä näkyväksi asiantuntijuuttaan ja ymmärtää sen merkityksen esitys- ja teatteriteknisen alan kokonaisuudessa. Opiskelija osaa arvioida osaamistaan ja asettaa kehittymistavoitteita suhteessa aiempaan osaamiseensa ja alan tulevaisuuden kehitykseen. Opiskelija kykenee yhdessä oppimiseen ja hyödyntää verkostoja osaamisensa kehittämisessä. Opiskelija osaa hankkia ja analysoida tietoa esitys- ja teatteriteknisen alan tulevaisuuden kehityksestä. Opiskelija osaa soveltaa itsensä johtamisen ja henkilökohtaisen työhyvinvoinnin periaatteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tehdä näkyväksi omaa asiantuntijuuttaan ja ymmärtää sen merkityksen esitys- ja teatteriteknisen alan kokonaisuudessa. Opiskelija osaa arvioida osaamistaan monipuolisesti ja asettaa kehittymistavoitteita suhteessa aiempaan osaamiseensa ja alan tulevaisuuden kehitykseen. Opiskelija edistää yhdessä oppimista ja hyödyntää verkostoja osaamisensa kehittämisessä. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida tietoa esitys- ja teatteriteknisen alan tulevaisuuden kehityksestä suhteessa omaan osaamiseensa. Opiskelija osaa kehittää itsensä johtamisen tapoja sekä henkilökohtaista työhyvinvointiaan.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija hahmottaa ja osaa tehdä näkyväksi asiantuntijuuttaan. Opiskelija tuntee itsearvioinnin ja oman osaamisen kehittämisen periaatteet sekä ymmärtää yhdessä oppimisen ja verkostojen merkityksen. Opiskelija osaa hankkia tietoa esitys- ja teatteriteknisen alan tulevaisuuden kehityksestä. Opiskelija osaa kuvailla itsensä johtamisen ja henkilökohtaisen työhyvinvoinnin periaatteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla on 50 % läsnäolovelvollisuus. Lisäksi opiskelijan tulee olla laadittuna henkilökohtainen opintosuunnitelma.

Arvioinnin perusteet ja painotukset:
Harjoitustyöt (60 % arvosanasta)
Jatkuva arviointi (20 % arvosanasta)
Oppimispäiväkirja (20 % arvosanasta)

Aktiivisella osallistumisella luentoihin ja luentotehtäviin on mahdollista ansaita lisäpisteitä, joilla voi korottaa opintojakson arvosanaa.