Siirry suoraan sisältöön

Tutkimuksellisen kehittämisen perusta (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EQ92-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Saila Nevanen
  • Miia Ojanen
  • Marianne Roivas

Ryhmät

  • S0922S6
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun välineet asiantuntijatason toimijalta edellytettävällä tavalla. Opiskelija osaa soveltaa kriittistä ajattelua kehittämistä koskevien käytännöllisten ongelmien ratkaisemisessa ja päätöksenteossa. Opiskelija tuntee sosiaalialan työn ja kehittämisen kokonaisuutta koskevat käsitteelliset näkökulmat ja osaa soveltaa niitä kehittämistoimintaan. Opiskelija tuntee sosiaalialan tutkimuksen paradigmat ja niihin liittyvät arvot, oletukset ja metodologiset taustaehdot. Opiskelija osaa soveltaa sosiaalialan kehittämiseen liittyviä periaatteita omassa toiminnassaan. Opiskelija tuntee tutkimuksellisen kehittämistoiminnan erilaisia strategisia vaihtoehtoja, joita syvennetään myöhemmin tulevassa opintojaksossa. Opiskelija hallitsee kehittämistoiminnan suunnittelun periaatteet ja käytännöt sekä osaa laatia toteuttamiskelpoisen ja perustellun suunnitelman. Opiskelija osaa määritellä tehtävän, joka on toteutettavissa tutkimuksellisen kehittämisen menetelmin. Opiskelija osaa arvioida suunnitelmien toteuttamiskelpoisuutta sekä tulosten merkitystä ammatillisen kehittämisen näkökulmasta.

Sisältö

Argumentaatio: looginen rakenne ja sisältö, kriittinen tiedonkäsitys, tiedon lähteet ja arviointi, tieteellinen ajattelu, sosiaalialan tiedeperusta, sosiaalialan tutkimuksen paradigmat ja ohjelmat, sosiaalialan kehittämisen oletukset, arvot ja metodologia. Opinnäytetyön ideapaperi. Tutkimus - ja kehittämissuunnitelman perusteet: arviointi, ongelman määrittely, tieteellinen kirjoittaminen ja viestintä, tieteellinen raportointi.

Opetusmenetelmät

Luennot
Itsenäinen työskentely
Oppimistehtävä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op=135h

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetuksen ajankohdat:
31.8 klo 12.45-16, tila MPB5011. Orientaatio tutkimukselliseen kehittämiseen, tieteelliset tutkimuslähteet, opintojakson tehtävän ohjeistus/Miia
30.9 klo 12.45-16, tila MPA4008: klo 12.45-13.30 Tehtävän väliohjaus ja ONT-ideapaperin ohjeistus/Miia, klo 13.30-16 Tiedonhaku/kirjaston informaatikko
26.10 klo 8.45-12 ja klo 12.45-13.30, tila MPA6010. Metodipajat/Miia ja Saila Nevanen
25.11 klo 12.45-16, Kieli ja kirjallinen viestintä/Marianne
8.12 klo 8.45-12, tila MPA6010, Tutkimusetiikka ja tietosuoja, tutkimus- ja kehittämisprosessit/Miia

opintojakson vastuuopettaja: Miia Ojanen (miia.ojanen@metropolia.fi)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- analysoi ja arvioi kriittisesti yhteiskunnallisen kehittämisen kannalta olennaista tietoa ja hyödyntää sitä kehittämisessä
- hallitsee sosiaalialan tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä
- ideoi, valmistelee ja toteuttaa tutkimuksellista kehittämistyötä sekä arvioi sen vaikuttavuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- analysoi ja arvioi kriittisesti yhteiskunnallisen kehittämisen kannalta olennaista kansainvälistä ja kotimaista tietoa ja hyödyntää sitä kehittämisessä
- hallitsee sosiaalialan tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti
- ideoi, valmistelee ja toteuttaa tutkimuksellista kehittämistyötä sekä arvioi sen vaikuttavuutta yhteistyössä asiakkaiden ja muiden kumppaneiden kanssa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- analysoi ja arvioi kriittisesti yhteiskunnallisen kehittämisen kannalta olennaista kansainvälistä ja kotimaista tietoa sekä hyödyntää sitä kehittämisessä monipuolisesti
- hallitsee sosiaalialan tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti ja innovatiivisesti
- ideoi, valmistelee ja toteuttaa tutkimuksellista kehittämistyötä vaativissa toimintaympäristöissä sekä arvioi sen vaikuttavuutta yhteistyössä asiakkaiden ja muiden kumppaneiden kanssa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- analysoi ja arvioi kriittisesti yhteiskunnallisen kehittämisen kannalta olennaista tietoa ja hyödyntää sitä kehittämisessä
- hallitsee sosiaalialan tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä
- ideoi, valmistelee ja toteuttaa tutkimuksellista kehittämistyötä sekä arvioi sen vaikuttavuutta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä hyv-hyl/(mahdollisuus täydentää)