Siirry suoraan sisältöön

Neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukeminenLaajuus (5 op)

Tunnus: XX00EJ65

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla keskitytään autistisen, ADHD- tai Tourette -oireisen lapsen toimintakyvyn mahdollisten esteiden ja mahdollistajien tarkasteluun. Opiskelijan valmiudet kohdata neuropsykiatrinen lapsiasiakas eri ympäristöissä kehittyy. Opiskelija saa välineitä toimintakyvyn tukemiseen suunnittelemalla mm. sopivaa aistiympäristöä, kommunikaatiota sekä struktuuria. Kurssin opetusmenetelmiin kuuluu kokemusasiantuntijan vierailu ja/tai ohjattu tutustumiskäynti neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön.

Sisältö

- toimintakyky ja toimintakyvyn esteet neuropsykiatrisella lapsiasiakkaalla
- autismikirjo lapsiasiakkaalla
- tarkkaavuuden ja keskittymisen vaikeus (ADHD ja ADD) lapsiasiakkaalla
- Touretten syndrooma lapsiasiakkaalla
- neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan kohtaaminen eri ympäristöissä
- neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukeminen eri ympäristöissä
- tutustuminen neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön

Esitietovaatimukset

Opintojaksosta Neuropsykiatrian perusteet osaamistavoitteet saavutettu vähintään tyydyttävällä tasolla tai muu aiemmin hankittu osaaminen neuropsykiatrian perusteista, mm. tutustuminen tavallisimpiin kehityksellisiin neuropsykiatrisiin diagnooseihin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä ja osaa määritellä tavallisimpia haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristössä ja osaa määritellä perusperiaatteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemisessa. Opiskelija tutustuu neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee analysoimaan neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä. Opiskelija osaa monipuolisesti määritellä haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvylle eri näkökulmista. Opiskelija osaa tunnistaa erilaisia haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan monissa elinympäristössä. Opiskelija tunnistaa ja osaa suunnitella erilaisia keinoja neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemiseen eri ympäristöissä. Opiskelija osoittaa mielenkiintoa ja kohtaamisosaamista neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön tutustumisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kykenee laaja-alaisesti analysoimaan neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä niin tarkkaavuus- ja keskittymispulman, Touretten syndrooman kuin autismikirjoon kuuluvien piirteiden kohdalla. Opiskelija osoittaa kriittistä, itsenäistä ajattelua analysoidessaan esteitä sekä mahdollistavia tekijöitä neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvylle ja hyödyntää arviossaan monipuolisesti eri näkökulmia. Opiskelija tunnistaa laaja-alaisesti haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan eri elinympäristössä. Opiskelija tunnistaa ja myös käytännön tasolla osaa suunnitella ja jossain määrin toteuttaa erilaisia interventioita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemiseksi eri ympäristöissä. Opiskelija osoittaa oma-aloitteisesti aktiivisuutta, perehtyneisyyttä ja hyvää kohtaamisosaamista neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön tutustumisessa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tunnistaa neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä ja osaa määritellä tavallisimpia haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristössä ja osaa määritellä perusperiaatteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemisessa. Opiskelija tutustuu neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 18.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 100

Opettaja
  • Eeva Tawast
Vastuuopettaja

Eeva Tawast

Tavoitteet

Opintojaksolla keskitytään autistisen, ADHD- tai Tourette -oireisen lapsen toimintakyvyn mahdollisten esteiden ja mahdollistajien tarkasteluun. Opiskelijan valmiudet kohdata neuropsykiatrinen lapsiasiakas eri ympäristöissä kehittyy. Opiskelija saa välineitä toimintakyvyn tukemiseen suunnittelemalla mm. sopivaa aistiympäristöä, kommunikaatiota sekä struktuuria. Kurssin opetusmenetelmiin kuuluu kokemusasiantuntijan vierailu ja/tai ohjattu tutustumiskäynti neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön.

Sisältö

- toimintakyky ja toimintakyvyn esteet neuropsykiatrisella lapsiasiakkaalla
- autismikirjo lapsiasiakkaalla
- tarkkaavuuden ja keskittymisen vaikeus (ADHD ja ADD) lapsiasiakkaalla
- Touretten syndrooma lapsiasiakkaalla
- neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan kohtaaminen eri ympäristöissä
- neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukeminen eri ympäristöissä
- tutustuminen neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön

Aika ja paikka

Orientaatio kurssiin Moodlessa ja etenemistä tukeva live-streamattu virtuaaliluento (Zoom) 26.8.2024 klo 13-16 (tallenne jälkikäteen katsottavissa).

Oppimateriaalit

Kurssin oppimateriaali ja kirjallisuus esitetään kurssialueen Moodle-työskentelytilassa, keskeinen teos on Sollasvaara, Oksanen 2019. Esteille hyvästit, mutta tarkennetaan kirjallisuusvalikkoa viimeistään kurssin alussa mahdollistaen myös verkkomateriaalivaihtoehdot.

Opetusmenetelmät

Aktivoivat vuorovaikutteiset luennot, ongelmakeskeinen opiskelu (PBL), keskustelu, kirjallisuuden opiskelu, havainnointiin perustuva opintokäynti, verkko-opiskelu

Kurssi toteutetaan (lähes) kokonaan virtuaalitoteutuksena 26.8.-11.10.2024 ja kokonaan tai suurelta osin itsenäisenä opiskeluna, jolloin opiskelu tapahtuu verkkoluentojen, muun verkkomateriaalin, kirjallisuuden lukemisen sekä verkko-oppimistehtävien muodossa. Mahdollisen havainnointitehtävän opiskelija toteuttaa yksin tai ryhmässä.

Osaamistavoitteisiin pääsemistä tuetaan myös live-streamatulla ja tallentein jälkikäteen katsottavalla opetuksella (Eeva Tawast), mahdollisesti vierailevan asiantuntijan tuella ja/tai opintokäynnillä lasten toimintakykyä tukevaan yksikköön. Tiettyä läsnäoloaikaa ei vaadita tällä kurssilla lainkaan, vaan eteneminen on mahdollista omassa tahdissa kurssin aikana.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäläheinen opetus, PBL, opintokäynti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toteutuksen varsinainen tentti on auki 10.10.2024 Moodlessa (3h valinnaisella ajalla klo 8-18 välillä).

Kaksi nimettyä uusintamahdollisuutta tenttiin (3h ao. aikaväleillä):
1. Moodlessa 18.11.2024 klo 7-12
2. Moodlessa 18.12.2024 12-18

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaaminen osoitetaan oppimistehtävin ja verkkotentillä; sen voi osoittaa myös uusimalla opintojakson oppimistavoitteiden mukaiset sisällöt uusintatenttipäivinä (kaksi vaihtoehtoa).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h/op

Sisällön jaksotus

Omaan tahtiin eteneminen ajalla 26.8.-11.10.2024, lisätietoa Moodle-työtilassa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle ilmoittautuvalla on suotavaa olla perustietoa neuropsykiatrisista oireyhtymistä (ainakin autismin kirjo, ADHD, Touretten oireyhtymä), sillä näitä on käsitelty jo opintojaksokokonaisuuden peruskurssilla.

Valinnaisen (Yvok-)opintojakson osalta ei käsitellä opintojaksoon liittyviä AHOT-hakemuksia, mutta joustava pedagoginen ratkaisu on mahdollinen osoittamalla osaaminen opintojakson tentissä.

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä ja osaa määritellä tavallisimpia haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristössä ja osaa määritellä perusperiaatteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemisessa. Opiskelija tutustuu neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee analysoimaan neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä. Opiskelija osaa monipuolisesti määritellä haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvylle eri näkökulmista. Opiskelija osaa tunnistaa erilaisia haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan monissa elinympäristössä. Opiskelija tunnistaa ja osaa suunnitella erilaisia keinoja neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemiseen eri ympäristöissä. Opiskelija osoittaa mielenkiintoa ja kohtaamisosaamista neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön tutustumisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kykenee laaja-alaisesti analysoimaan neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä niin tarkkaavuus- ja keskittymispulman, Touretten syndrooman kuin autismikirjoon kuuluvien piirteiden kohdalla. Opiskelija osoittaa kriittistä, itsenäistä ajattelua analysoidessaan esteitä sekä mahdollistavia tekijöitä neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvylle ja hyödyntää arviossaan monipuolisesti eri näkökulmia. Opiskelija tunnistaa laaja-alaisesti haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan eri elinympäristössä. Opiskelija tunnistaa ja myös käytännön tasolla osaa suunnitella ja jossain määrin toteuttaa erilaisia interventioita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemiseksi eri ympäristöissä. Opiskelija osoittaa oma-aloitteisesti aktiivisuutta, perehtyneisyyttä ja hyvää kohtaamisosaamista neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön tutustumisessa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tunnistaa neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä ja osaa määritellä tavallisimpia haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristössä ja osaa määritellä perusperiaatteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemisessa. Opiskelija tutustuu neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssi arvioidaan asteikolla 0-5; jatkuva arviointi, tentti, etäoppimistehtävät yht. 100%. Ks. arviointikriteerit.

Tyydyttävä
Opiskelija tunnistaa neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä ja osaa määritellä tavallisimpia haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristössä ja osaa määritellä perusperiaatteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemisessa. Opiskelija tutustuu neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön.

Hyvä
Opiskelija kykenee analysoimaan neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä. Opiskelija osaa monipuolisesti määritellä haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvylle eri näkökulmista. Opiskelija osaa tunnistaa erilaisia haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan monissa elinympäristössä. Opiskelija tunnistaa ja osaa suunnitella erilaisia keinoja neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemiseen eri ympäristöissä. Opiskelija osoittaa mielenkiintoa ja kohtaamisosaamista neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön tutustumisessa. 

Kiitettävä
Opiskelija kykenee laaja-alaisesti analysoimaan neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä niin tarkkaavuus- ja keskittymispulman, Touretten syndrooman kuin autismikirjoon kuuluvien piirteiden kohdalla. Opiskelija osoittaa kriittistä, itsenäistä ajattelua analysoidessaan esteitä sekä mahdollistavia tekijöitä neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvylle ja hyödyntää arviossaan monipuolisesti eri näkökulmia. Opiskelija tunnistaa laaja-alaisesti haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan eri elinympäristössä. Opiskelija tunnistaa ja myös käytännön tasolla osaa suunnitella ja jossain määrin toteuttaa erilaisia interventioita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemiseksi eri ympäristöissä. Opiskelija osoittaa oma-aloitteisesti aktiivisuutta, perehtyneisyyttä ja hyvää kohtaamisosaamista neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön tutustumisessa.

Esitietovaatimukset

Opintojaksosta Neuropsykiatrian perusteet osaamistavoitteet saavutettu vähintään tyydyttävällä tasolla tai muu aiemmin hankittu osaaminen neuropsykiatrian perusteista, mm. tutustuminen tavallisimpiin kehityksellisiin neuropsykiatrisiin diagnooseihin.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

16.01.2023 - 12.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 100

Opettaja
  • Eeva Tawast
Vastuuopettaja

Eeva Tawast

Ryhmät
  • VOK
    Metropolian yhteiset valinnaiset opintokokonaisuudet

Tavoitteet

Opintojaksolla keskitytään autistisen, ADHD- tai Tourette -oireisen lapsen toimintakyvyn mahdollisten esteiden ja mahdollistajien tarkasteluun. Opiskelijan valmiudet kohdata neuropsykiatrinen lapsiasiakas eri ympäristöissä kehittyy. Opiskelija saa välineitä toimintakyvyn tukemiseen suunnittelemalla mm. sopivaa aistiympäristöä, kommunikaatiota sekä struktuuria. Kurssin opetusmenetelmiin kuuluu kokemusasiantuntijan vierailu ja/tai ohjattu tutustumiskäynti neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön.

Sisältö

- toimintakyky ja toimintakyvyn esteet neuropsykiatrisella lapsiasiakkaalla
- autismikirjo lapsiasiakkaalla
- tarkkaavuuden ja keskittymisen vaikeus (ADHD ja ADD) lapsiasiakkaalla
- Touretten syndrooma lapsiasiakkaalla
- neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan kohtaaminen eri ympäristöissä
- neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukeminen eri ympäristöissä
- tutustuminen neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön

Aika ja paikka

Orientaatio kurssiin Moodlessa ja etenemistä tukeva live-streamattu virtuaaliluento 16.1.2022 klo 13-16 (tallenne jälkikäteen katsottavissa).

Oppimateriaalit

Kurssin oppimateriaali ja kirjallisuus esitetään kurssialueen Moodle-työskentelytilassa, keskeinen teos on Sollasvaara, Oksanen 2019. Esteille hyvästit, mutta tarkennetaan kirjallisuusvalikkoa viimeistään kurssin alussa mahdollistaen myös verkkomateriaalivaihtoehdot.

Opetusmenetelmät

Aktivoivat vuorovaikutteiset luennot, ongelmakeskeinen opiskelu (PBL), keskustelu, kirjallisuuden opiskelu, havainnointiin perustuva opintokäynti, verkko-opiskelu

Kurssi toteutetaan lähes kokonaan virtuaalitoteutuksena 16.1.-1.3.2023 ja suurelta osin itsenäisenä opiskeluna, jolloin opiskelu tapahtuu verkkoluentojen (Eeva Tawast ja Eveliina Holmgren), muun verkkomateriaalien, kirjallisuuden lukemisen sekä verkko-oppimistehtävien muodossa. Mahdollisen havainnointitehtävän opiskelija toteuttaa yksin tai ryhmässä.

Osaamistavoitteisiin pääsemistä tuetaan myös live-streamatulla ja tallentein jälkikäteen katsottavalla opetuksella (Eeva Tawast), mahdollisesti vierailevan asiantuntijan tuella ja/tai opintokäynnillä lasten toimintakykyä tukevaan yksikköön. Tiettyä läsnäoloaikaa ei vaadita tällä kurssilla lainkaan, vaan eteneminen on mahdollista omassa tahdissa kurssin aikana.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäläheinen opetus, PBL, opintokäynti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toteutuksen varsinainen tentti on auki 1.3.2023 Moodlessa (3h valinnaisella ajalla klo 7-18 välillä).

Kaksi nimettyä uusintamahdollisuutta tenttiin (3h ao. aikaväleillä):
1. Moodlessa 17.4.2023 klo 8-14
2. Moodlessa 1.6.2023 12-18

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen voi osoittaa myös uusimalla opintojakson oppimistavoitteiden mukaiset sisällöt tenttimällä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle ilmoittautuvalla on suotavaa olla perustietoa neuropsykiatrisista oireyhtymistä (ainakin autismin kirjo, ADHD, Touretten oireyhtymä), sillä näitä on käsitelty jo opintojaksokokonaisuuden peruskurssilla.

Valinnaisen (Yvok-)opintojakson osalta ei käsitellä opintojaksoon liittyviä AHOT-hakemuksia, mutta joustava pedagoginen ratkaisu on mahdollinen osoittamalla osaaminen opintojakson tentissä.

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä ja osaa määritellä tavallisimpia haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristössä ja osaa määritellä perusperiaatteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemisessa. Opiskelija tutustuu neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee analysoimaan neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä. Opiskelija osaa monipuolisesti määritellä haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvylle eri näkökulmista. Opiskelija osaa tunnistaa erilaisia haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan monissa elinympäristössä. Opiskelija tunnistaa ja osaa suunnitella erilaisia keinoja neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemiseen eri ympäristöissä. Opiskelija osoittaa mielenkiintoa ja kohtaamisosaamista neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön tutustumisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kykenee laaja-alaisesti analysoimaan neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä niin tarkkaavuus- ja keskittymispulman, Touretten syndrooman kuin autismikirjoon kuuluvien piirteiden kohdalla. Opiskelija osoittaa kriittistä, itsenäistä ajattelua analysoidessaan esteitä sekä mahdollistavia tekijöitä neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvylle ja hyödyntää arviossaan monipuolisesti eri näkökulmia. Opiskelija tunnistaa laaja-alaisesti haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan eri elinympäristössä. Opiskelija tunnistaa ja myös käytännön tasolla osaa suunnitella ja jossain määrin toteuttaa erilaisia interventioita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemiseksi eri ympäristöissä. Opiskelija osoittaa oma-aloitteisesti aktiivisuutta, perehtyneisyyttä ja hyvää kohtaamisosaamista neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön tutustumisessa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tunnistaa neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä ja osaa määritellä tavallisimpia haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristössä ja osaa määritellä perusperiaatteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemisessa. Opiskelija tutustuu neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssi arvioidaan asteikolla 0-5; jatkuva arviointi, tentti, etäoppimistehtävät yht. 100%. Ks. arviointikriteerit.

Tyydyttävä
Opiskelija tunnistaa neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä ja osaa määritellä tavallisimpia haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristössä ja osaa määritellä perusperiaatteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemisessa. Opiskelija tutustuu neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön.

Hyvä
Opiskelija kykenee analysoimaan neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä. Opiskelija osaa monipuolisesti määritellä haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvylle eri näkökulmista. Opiskelija osaa tunnistaa erilaisia haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan monissa elinympäristössä. Opiskelija tunnistaa ja osaa suunnitella erilaisia keinoja neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemiseen eri ympäristöissä. Opiskelija osoittaa mielenkiintoa ja kohtaamisosaamista neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön tutustumisessa. 

Kiitettävä
Opiskelija kykenee laaja-alaisesti analysoimaan neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä niin tarkkaavuus- ja keskittymispulman, Touretten syndrooman kuin autismikirjoon kuuluvien piirteiden kohdalla. Opiskelija osoittaa kriittistä, itsenäistä ajattelua analysoidessaan esteitä sekä mahdollistavia tekijöitä neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvylle ja hyödyntää arviossaan monipuolisesti eri näkökulmia. Opiskelija tunnistaa laaja-alaisesti haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan eri elinympäristössä. Opiskelija tunnistaa ja myös käytännön tasolla osaa suunnitella ja jossain määrin toteuttaa erilaisia interventioita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemiseksi eri ympäristöissä. Opiskelija osoittaa oma-aloitteisesti aktiivisuutta, perehtyneisyyttä ja hyvää kohtaamisosaamista neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön tutustumisessa.

Esitietovaatimukset

Opintojaksosta Neuropsykiatrian perusteet osaamistavoitteet saavutettu vähintään tyydyttävällä tasolla tai muu aiemmin hankittu osaaminen neuropsykiatrian perusteista, mm. tutustuminen tavallisimpiin kehityksellisiin neuropsykiatrisiin diagnooseihin.