Neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: XX00EJ65-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.05.2020 - 17.05.2020
Ajoitus
03.09.2020 - 05.10.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Eveliina Holmgren
- Eeva Tawast
Ryhmät
-
VOKMetropolian yhteiset valinnaiset opintokokonaisuudet
Tavoitteet
Opintojaksolla keskitytään autistisen, ADHD- tai Tourette -oireisen lapsen toimintakyvyn mahdollisten esteiden ja mahdollistajien tarkasteluun. Opiskelijan valmiudet kohdata neuropsykiatrinen lapsiasiakas eri ympäristöissä kehittyy. Opiskelija saa välineitä toimintakyvyn tukemiseen suunnittelemalla mm. sopivaa aistiympäristöä, kommunikaatiota sekä struktuuria. Kurssin opetusmenetelmiin kuuluu kokemusasiantuntijan vierailu ja/tai ohjattu tutustumiskäynti neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön.
Sisältö
- toimintakyky ja toimintakyvyn esteet neuropsykiatrisella lapsiasiakkaalla
- autismikirjo lapsiasiakkaalla
- tarkkaavuuden ja keskittymisen vaikeus (ADHD ja ADD) lapsiasiakkaalla
- Touretten syndrooma lapsiasiakkaalla
- neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan kohtaaminen eri ympäristöissä
- neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukeminen eri ympäristöissä
- tutustuminen neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön
Aika ja paikka
HUOM! MUUTETTU PÄÄOSIN VERKKOTOTEUTUKSEKSI ELOKUUSSA 2020, viesti opiskelijoille laitettu.
Lähiopetus korvautuu verkko-opetuksella, opettajina psykologian lehtorit Eeva Tawast (ET) ja Eveliina Holmgren (EH):
03.09.2020 12.00 - 16.00 ET, EH; EH jatkaa orientaation jälkeen ZOOM on-line - linkki lähetetty opiskelijoille
10.09.2020 09.00 - 15.30 ET, mahdollisesti vieraileva neurokirjon lasten toimintakyvyn asiantuntija
24.09.2020 09.00 - 15.30 EH Zoom on-line
05.10.2020 08.30 - 12.00 ET lopputentti ETÄNÄ MOODLESSA
Oppimateriaalit
Kurssin oppimateriaali ja kirjallisuus esitetään kurssialueen Moodle-työskentelytilassa, keskeinen teos on Sollasvaara, Oksanen 2019. Esteille hyvästit, mutta tarkennetaan kirjallisuusvalikkoa viimeistään kurssin alussa myös syksyn koronatilanteen mukaan mahdollistaen myös verkkomateriaalivaihtoehdot.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat vuorovaikutteiset luennot, ongelmakeskeinen opiskelu (PBL), keskustelu, kirjallisuuden opiskelu, (ohjatut tiimiharjoitukset), opintokäynti, verkko-opiskelu
Kurssi toteutetaan monimuotoisesti osin lähiopetuksena, osin virtuaalitoteutuksena ja suurelta osin itsenäisenä opiskeluna, jolloin opiskelu tapahtuu verkkoluentojen, muun verkkomateriaalien, kirjallisuuden lukemisen sekä verkko-oppimistehtävien muodossa.
Osaamistavoitteisiin pääsemistä tuetaan myös lähiopetuksella (Eeva Tawast ja Eveliina Holmgren), mahdollisesti vierailevan asiantuntijan tuella sekä opintokäynnillä lasten toimintakykyä tukevaan yksikköön (Eveliina Holmgren).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäläheinen opetus, PBL, opintokäynti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toteutuksen varsinainen tentti 5.10.2020 klo 8.30.
Kaksi nimettyä uusintamahdollisuutta syksyllä 2020 ja keväällä 2021.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen voi osoittaa myös uusimalla opintojakson oppimistavoitteiden mukaiset sisällöt tenttimällä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle ilmoittautuvalla on suotavaa olla perustietoa neuropsykiatrisista oireyhtymistä (ainakin autismin kirjo, ADHD, Touretten oireyhtymä), sillä näitä on käsitelty jo opintojaksokokonaisuuden peruskurssilla.
Valinnaisen (Yvok-)opintojakson osalta ei käsitellä opintojaksoon liittyviä AHOT-hakemuksia, mutta joustava pedagoginen ratkaisu on mahdollinen osoittamalla osaaminen opintojakson tentissä.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä ja osaa määritellä tavallisimpia haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristössä ja osaa määritellä perusperiaatteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemisessa. Opiskelija tutustuu neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kykenee analysoimaan neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä. Opiskelija osaa monipuolisesti määritellä haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvylle eri näkökulmista. Opiskelija osaa tunnistaa erilaisia haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan monissa elinympäristössä. Opiskelija tunnistaa ja osaa suunnitella erilaisia keinoja neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemiseen eri ympäristöissä. Opiskelija osoittaa mielenkiintoa ja kohtaamisosaamista neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön tutustumisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kykenee laaja-alaisesti analysoimaan neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä niin tarkkaavuus- ja keskittymispulman, Touretten syndrooman kuin autismikirjoon kuuluvien piirteiden kohdalla. Opiskelija osoittaa kriittistä, itsenäistä ajattelua analysoidessaan esteitä sekä mahdollistavia tekijöitä neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvylle ja hyödyntää arviossaan monipuolisesti eri näkökulmia. Opiskelija tunnistaa laaja-alaisesti haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan eri elinympäristössä. Opiskelija tunnistaa ja myös käytännön tasolla osaa suunnitella ja jossain määrin toteuttaa erilaisia interventioita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemiseksi eri ympäristöissä. Opiskelija osoittaa oma-aloitteisesti aktiivisuutta, perehtyneisyyttä ja hyvää kohtaamisosaamista neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön tutustumisessa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tunnistaa neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä ja osaa määritellä tavallisimpia haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristössä ja osaa määritellä perusperiaatteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemisessa. Opiskelija tutustuu neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi arvioidaan asteikolla 0-5; jatkuva arviointi, tentti, etäoppimistehtävät yht. 100%. Ks. arviointikriteerit.
Tyydyttävä
Opiskelija tunnistaa neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä ja osaa määritellä tavallisimpia haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristössä ja osaa määritellä perusperiaatteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemisessa. Opiskelija tutustuu neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön.
Hyvä
Opiskelija kykenee analysoimaan neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä. Opiskelija osaa monipuolisesti määritellä haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvylle eri näkökulmista. Opiskelija osaa tunnistaa erilaisia haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan monissa elinympäristössä. Opiskelija tunnistaa ja osaa suunnitella erilaisia keinoja neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemiseen eri ympäristöissä. Opiskelija osoittaa mielenkiintoa ja kohtaamisosaamista neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön tutustumisessa.
Kiitettävä
Opiskelija kykenee laaja-alaisesti analysoimaan neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä niin tarkkaavuus- ja keskittymispulman, Touretten syndrooman kuin autismikirjoon kuuluvien piirteiden kohdalla. Opiskelija osoittaa kriittistä, itsenäistä ajattelua analysoidessaan esteitä sekä mahdollistavia tekijöitä neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvylle ja hyödyntää arviossaan monipuolisesti eri näkökulmia. Opiskelija tunnistaa laaja-alaisesti haasteita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan eri elinympäristössä. Opiskelija tunnistaa ja myös käytännön tasolla osaa suunnitella ja jossain määrin toteuttaa erilaisia interventioita neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukemiseksi eri ympäristöissä. Opiskelija osoittaa oma-aloitteisesti aktiivisuutta, perehtyneisyyttä ja hyvää kohtaamisosaamista neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan elinympäristöön tutustumisessa.
Esitietovaatimukset
Opintojaksosta Neuropsykiatrian perusteet osaamistavoitteet saavutettu vähintään tyydyttävällä tasolla tai muu aiemmin hankittu osaaminen neuropsykiatrian perusteista, mm. tutustuminen tavallisimpiin kehityksellisiin neuropsykiatrisiin diagnooseihin.