Siirry suoraan sisältöön

Neuropsykiatrian perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: XX00EJ64-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.03.2020 - 31.03.2020

Ajoitus

01.06.2020 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 70

Koulutus

  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Eveliina Holmgren
  • Eeva Tawast

Vastuuopettaja

Eveliina Holmgren

Ryhmät

  • VOK
    Metropolian yhteiset valinnaiset opintokokonaisuudet

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää neuropsykiatrian aseman neurologian ja psykiatrian välimaastossa. Opiskelija tunnistaa tavallisimpia neuropsykiatrisia piirteitä ja oireyhtymiä: autismikirjo; ADHD; Touretten oireyhtymä; laaja-alaiset oppimisvaikeudet; skitsofrenia. Opiskelija hahmottaa oireyhtymien neuropsykologiasta kehitystaustaa. Opiskelijalla on perusvalmiuksia kohdata työelämässä neuropsykiatrisia asiakkaita.

Sisältö

- neuropsykiatria tieteenalana
- tavallisimmat neuropsykiatriset piirteet ja oireyhtymät
- neuropsykiatristen piirteiden kehittyminen neuropsykologian näkökulmasta
- neuropsykiatristen piirteiden kohtaaminen yleisellä tasolla asiakastyössä

Aika ja paikka

Kurssi toteutetaan kesäperiodissa 2020 ja toteutus on täysin virtuaalinen

Oppimateriaalit

- Kurssin oppimateriaali ja kirjallisuus esitetään kurssialueen Moodle-työskentelytilassa
- Opintojaksolle on osoitettu kurssikirjallisuutta ja verkkomateriaalia

Opetusmenetelmät

- Kurssi toteutetaan täysin virtuaalitoteutuksena
- Työmuoto on itsenäinen opiskelu: opiskelu tapahtuu verkkoluentojen, muun verkkomateriaalien, kirjallisuuden lukemisen sekä verkko-oppimistehtävien muodossa
- Osaamistavoitteisiin pääsemistä tuetaan monipuolisella verkko-opetuksella

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- Osaamisen voi osoittaa myös uusimalla opintojakson oppimistavoitteiden mukaiset sisällöt tenttimällä

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa neuropsykiatriaan kuuluvia teemoja ja osaa määritellä tavallisimpia neuropsykiatrisia piirteitä. Opiskelija tunnistaa neuropsykiatristen piirteiden ja oireyhtymien kehityksellisen perustan ja ymmärtää piirteiden taustalla olevia aivotoimintojen perusmekanismeja. Opiskelija osoittaa tutustuneensa neuropsykiatristen piirteiden kohtaamiseen asiakastyössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee analysoimaan neuropsykiatrian asemaa tieteenalana. Opiskelija osaa soveltaa kriittistä ajattelua neuropsykiatristen piirteiden tunnistamisessa. Opiskelija kykenee erottelemaan neuropsykiatrisia piirteitä ja yhdistämään niitä eri diagnooseihin sekä oirekuviin. Opiskelija tunnistaa neuropsykiatristen häiriöiden eri aivomekanismeja ja osaa analysoida niitä. Opiskelija hahmottaa neuropsykiatristen piirteiden kohtaamisen tavoitteita ja haasteita erilaisissa asiakaskohtaamisissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida kriittisesti neuropsykiatrian asemaa tieteenalana ja tunnistaa siihen liittyviä ajankohtaisia kysymyksiä. Opiskelija kykenee tekemään hallittuja, perusteltuja argumentteja neuropsykiatristen piirteiden ja oireiden tunnistamisesta piirteiden kirjon ja oireyhtymien kriteerit sekä normaalivaihtelun huomioiden. Opiskelija osaa soveltaa kriittistä ajattelua koskien neuropsykiatristen oireiden diagnosointia. Opiskelija hallitsee hyvin tietoa erilaisten neuropsykiatristen häiriöiden yhteisistä ja erillisistä aivomekanismeista. Opiskelija osaa arvioida ja käyttää monipuolisesti ajattelun ja havainnoinnin tapoja eri asiakaskohtaamisissa ja huomioiden neuropsykiatriset piirteet mukauttaa omaa toimintaansa kohtaamisissa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tunnistaa neuropsykiatriaan kuuluvia teemoja ja osaa määritellä tavallisimpia neuropsykiatrisia piirteitä. Opiskelija tunnistaa neuropsykiatristen piirteiden ja oireyhtymien kehityksellisen perustan ja ymmärtää piirteiden taustalla olevia aivotoimintojen perusmekanismeja. Opiskelija osoittaa tutustuneensa neuropsykiatristen piirteiden kohtaamiseen asiakastyössä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssi arvioidaan asteikolla 0-5