Valmiudet korkeakouluopintoihin (5 op)
Toteutuksen tunnus: XX00EA39-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.01.2021
Ajoitus
01.11.2021 - 12.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
ICT ja tuotantotalous
Toimipiste
Karaportti 2
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 25
Koulutus
- Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille, tekniikan ala
Opettaja
- Väinö Niskanen
- Anu Luoma
- Jenni Temmes
Ryhmät
-
MT8B21SKorkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille, tekniikan ala
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan opintojensa suunnittelussa. Opiskelija tietää, millaisia suomen kielen taitoja sekä opiskelu- ja digitaitoja korkeakouluopinnoissa tarvitaan sekä osaa kehittää näitä taitoja omalla kohdallaan.
Opiskelija osaa toimia koulutuksen digitaalisissa toimintaympäristöissä ja hyödyntää pilvipalveluita tiedon työstämisessä ja jakamisessa. Opiskelija osaa etsiä pääkohdat erilaisista korkeakoulussa tarpeellisista teksteistä sekä pystyy ymmärtämään ja kirjaamaan muistiin pääkohdat myös puhutusta kielestä. Kieliopintojen taitotaso on B1.1.
Sisältö
Opintojaksolla tutustutaan suomalaiseen korkeakoulujärjestelmään, korkeakouluihin oppimisympäristönä sekä laaditaan henkilökohtainen opintosuunnitelma. Opintojaksolla perehdytään erilaisiin digityökaluihin ja opiskelutekniikoihin sekä valmentavan koulutuksen tuleviin opintoihin.
Suomen kielen opinnoissa keskitytään korkeakouluopiskeluun liittyvään sanastoon ja totutellaan lukemaan ja ymmärtämään asiatekstejä. Lisäksi harjoitellaan kuullun ymmärtämistä, muistiinpanojen tekemistä ja tiedonhakua sekä opetellaan tunnistamaan erilaisia tekstilajeja. Opiskelijalle annetaan myös työkaluja oman suomen kielen taitonsa kehittämiseen itsenäisesti.
Aika ja paikka
Verkkototeutus
Opetusmenetelmät
Verkko-oppiminen, verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, työskentely pienryhmässä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tutustutaan alan työpaikkoihin ryhmätyössä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei mahdollista
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Toteutusaika 17.8.-18.9.2020
Sisällön jaksotus
Opiskelijan työmäärä on noin 27 tuntia viikossa sisältäen konktaktiopetuksen verkossa ja itsenäisestä opiskelusta ja pienryhmätyöskentelyn.
Aikataulut saattavat muuttua (ks. Lukkarit).
Viikko 1: 17.8.-21.8.
Ma 17.8. klo 9-15 perehdytyspäivä
Ti 18.8.Itsenäinen opiskelu, Opiskelutaidot klo 9-11
Ke 19.8. Klo 9-11 S2 opetus, Itsenäinen opiskelu
To 20.8. Klo 9-10 S2 opetus, klo 15-16 Opiskelutaidot, Itsenäinen opiskelu
Pe 21.8. Klo 9-10 S2 opetus, klo 13-14.30 Digiopetus, Itsenäinen opiskelu
Viikko 2: 24.-28.8.
Ma 24.8. Klo 9-10 S2 opetus, klo 13-14.30 digiopetus
Ti 25.8. Itsenäinen opiskelu, klo 14-15.30 opiskeluvalmiudet
Ke 26.8. Itsenäinen opiskelu
To 27.8. Klo 14 - 16 S2-opetus, klo 13-14.30 digiopetus
Pe 28.8.Itsenäinen opiskelu, klo 15-16 opiskelutaidot
Tehtävän 1 palautus
Viikko 3: 31.8.-4.9.
Ma 31.8. Klo 9-11 S2 opetus, klo 12-13.30 opiskeluvalmiudet
Ti 1.9. Itsenäinen opiskelu, klo 13-14.30 digiopetus
Ke 2.9. Itsenäinen opiskelu
To 3.9. IItsenäinen opiskelu
Pe 4.9. Itsenäinen opiskelu, klo 14-15.30 opiskeluvalmiudet
Viikko 4: 7.-11.9.
Ma 7.9. klo 9-10 S2 opetus, tehtävän 2 palautus
Ti 8.9. Itsenäinen opiskelu, klo 9-10 opiskeluvalmiudet, klo 13-14.30 digiopetus
Ke 9.9. Klo 14-16 S2 opetus, itsenäinen opiskelu, pienryhmätyöskentely
To 10.9. Itsenäinen opiskelu, pienryhmätyöskentely
Pe 11.9. Itsenäinen opiskelu pienryhmätyöskentely, klo 15-16 opiskeluvalmiudet
Viikko 5: 14.-18.9.
Ma 14.9. Itsenäinen opiskelu, pienryhmätyöskentely
Ti 15.9. Klo 14-15.30 opiskelutaidot, tehtävän 3 palautus
Ke 16.9. Itsenäinen opiskelu
To 17.9. Klo 9-11 S2 opetus, klo 13-14.30 digiopetus
Pe 18.9. Itsenäinen opiskelu, klo 14-14.45 opiskeluvalmiudet
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä sekä soveltaa oppimaansa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi
Koko opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat arvioitavat oppimistehtävät.
Kolme oppimistehtävää arvioidaan asteikolla 0-3 pistettä:
0 pistettä = täydennettävä, 1 piste = hyväksytty, 2 pistettä = tyydyttävä, 3 pistettä = hyvä, 4 pistettä=kiitettävä, 5=erinomainen. Opintojakson lopullinen arvosana muodostuu yhteispisteiden perusteella seuraavasti:
0–2 p. = 0 (hylätty)
3–4 p. = 1 (tyydyttävä)
5–6 p. = 2 (tyydyttävä)
7–8 p. = 3 (hyvä)
9–10 p. = 4 (kiitettävä)
11–12 p. = 5 (erinomainen)
Arvioitavat tehtävät ja niiden palautuspäivämäärät
Esittelyvideo, yksilötehtävä (0–4 p.), palautus pe 28.8.2020.
SWOT-analyysi, yksilö- JA ryhmätehtävä (0–4 p.) palautus pe 4.9.2020
Powerpoint-esitys opiskelualasta, ryhmätehtävä (0–4 p.) palautus ja esitys ti 15.9.2020
Muut tehtävät
Lisäksi opintojakson läpäisyyn vaaditaan
- esitietolomakkeen täyttäminen ja palauttaminen viimeistään 7.8.2020 (HYV/HYL),
- opintojakson muiden tehtävien palauttaminen aikataulussa (tehtävät Moodlessa),
- aktiivinen osallistuminen opintojakson verkkokeskusteluihin, lähiopetukseen sekä pienryhmätapaamisiin.