Siirry suoraan sisältöön

Monialainen innovaatioprojekti (10 op)

Toteutuksen tunnus: XX00DZ39-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.05.2021 - 16.05.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 24.10.2021

Opintopistemäärä

10 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuuripalvelut ja musiikki

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Musiikin tutkinto-ohjelma
  • Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Johanna Wartio
  • Laura-Maija Hero
  • Jukka Väisänen
  • Heikki Ahola
  • Anna Häkäri
  • Raili Honkanen-Korhonen

Vastuuopettaja

Leena Björkqvist

Ryhmät

  • KXB20S1
    Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma päivä
  • KXC19_KÄ
    KXC19 Kuva ja ääni
  • KXC19_KS
    KXC19 Käsikirjoittaminen ja sisällöntuotanto
  • KXF18S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma
  • KXC19_T
    KXC19 Tuotanto

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- vastuullisesti kehittää monialaisten toimijoiden kanssa innovatiivisia käytännöllisiä ja konkreettisia ratkaisuja, toimintatapoja, tuotteita tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tulevaisuuden tarpeisiin ja nykyisiin haasteisiin.
- määritellä innovaation käsitteen ja ottaa käyttöön kehittämistyön menetelmiä
- soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyä sekä omaa luovuuttaan ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
- hyödyntää omaa osaamistaan monialaisessa yhteistyössä ja työympäristössä.
- luoda yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria ja onnistunutta tiimityöskentelyä.
- käyttää ongelmanratkaisu-, yhteistyö-, teknisiä ja viestintätaitojaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.

Sisältö

Innovaation käsite, kehittämisprosessien hallinta ja kehitystiimin rakentaminen.
Yhteisöllinen projekti- ja innovaatiotyöskentely sekä sen arviointi: ideointi, tulevaisuusorientoitunut konseptointi ja suunnittelu, asiakas- tai käyttäjäymmärrys, sopimukset ja tekijänoikeudet, toteutus, viestintä, julkistaminen, tuotteistaminen, markkinointi ja hyödynnettävyyden suunnittelu.
Monialainen tiimityö, sidosryhmätoiminta ja verkostotyöskentely.
Innovaatiotoiminnan työkalut ja menetelmät.

Aika ja paikka

OHESSA ALKUPÄIVIEN ALUSTAVAT AJAT, MUUTOKSET MAHDOLLISIA!!!! MUUTOKSET ILMOITETAAN TYÖTILAN KAUTTA
o 30.8. Alkuinfo klo 9-10:30 etäluento ALUSTAVA AIKA , MUUTOKSET MAHDOLLISIA Juha Järvinen: Zoom-osoite ilmoitetaan toteutuksen työtilassa.
Klo 10:30-15:30 : Arviointikriteerit, innovaatio-osaaminen- ja prosessi, itsearvioinnin tekeminen (jos ei jo tehty). Inno-tehtäviä.
Iltapäivä:orientointitehtävien teko pienryhmissä 13-15:30
Joko Ti 31.8.-Ti 2.9. klo 9-12 Tilaajatapaaminen projektikohtaisella aikataululla. Ajat tarkemmin myöhemmin.

o 6.9.-14.9. . Projektikohtainen työskentely ma-to päivät. Ks ajat yllä.
Ohjaajan tapaaminen sovitusti viikottain maanantaisin ja torstaisin. Opiskelijatiimit tiistai - ja keskiviikko klo 9-12::00

Oppimateriaalit

http://www.metropolia.fi/fileadmin/user_upload/Julkaisutoiminta/Julkaisusarjat/OIVA/Innostu_ja_innovoi.pdf
Vehkaperä, Pirilä, Roivas 2013: Innosta ja innovoi.

Opetusmenetelmät

Sisältö: Kurssi toteutetaan yhdessä Arabian kampuksen tutkintojen ja osin soten toimintaterapeuttien kanssa. Mukaan ilmoittautuvat ainakin 4 vsk Kulttuurituotanto, Musiikki 4vsk: intstrumenttipedagogit, esittäjät ja tekijätuottajat, Elokuva & TV -opiskelijat. Lisäksi mukaan voivat ilmoittautua kaikki muut opiskelijat, joiden lukkari antaa kurssiin mahdollisuuden: Kurssi kestää ensimmäisen periodin ja allaolevat ajat tulee sopia opiskelijan aikatauluun. Innovoidaan aitoja tilausprojekteja työelämän tarpeeseen.

Kehitellään uusia ratkaisuja monialaisessa 4-7 hengen tiimeissä, joissa jokaisessa on opiskelijoita eri tutkinnoista. Opiskelijatiimit jaetaan kurssin alussa. Kurssin alussa jokainen opiskelija saa valita 2-3 mieleistään projektihaastetta, joista yhteen pyrimme hänet saattamaan.

OPISKELIJA: varaa yhteistapaamisiin seuraavat ajat. Kurssi kestää ensimmäisen periodin ajan 30.8. -14.10.2020.

Maanantaisin: 9-16:00 Surryhmä-/tiimiopetus. Aaamupäivä yhteisluento. Iltapäivä omat tiimit.
Tiistai klo 9-12. Opiskelijatiimien oma työskentelyaika (varaa aamuaika kalenteriin 7:ksi viikoksi, koko 1:n periodi)
Keskiviikko klo 9-12 Opiskelijatiimien oma työskentelyaika (varaa aamuaika kalenteriin 7:ksi viikoksi, koko 1:n periodi)
Torstai: Opetus 9-16:00 (Huom: Musiikin pedagogeilla iltapäivällä lukkaripäällekkäisyys moppi 7:n kanssa, joka sykronoidaan myöhemmin)
Minnofest 13.10.2020 klo 8:00-13 Zoom-virtuaali messu tai live-tapahtuma Arabia tai Myllypurossa soten kanssa. Lopullinen paikka myöhemmin.

Tulevissa projektihaasteissa tarvitaan niin musiikkialan, kuvan, käsikirjoituksen, tuotannon kuin markkinnoinninkin ammattimaista näkökulmaa
- Aistihuone-produktion suunnittelu: visuaalinen, auditiivinen ja kinesteettinen kokemus ja sen monenlaiset (mm. pelilliset) hyödyntämistavat hyvinvoinnin ja toimintaterapian apuna. Kohdreynmänä niin lapset, työikäiset kuin ikääntyneetkin.
- Virtual event learning room in VR/ Tilaaja Vevent ESR -hanke, kumppaneina erilaisia yrityksiä. Hankkeessa kehitetään virtuaalitapahtumatuotannon oppimiseen virtuaalinen tila sisältöineen.Kestävä Keikkatyö-hanke: keikkatyö ja siihen liittyvät vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat.
- Koiton Laulu Choir: kevään 2022 70-vuotis juhla-vuoden tapahtumasuunnittelu ja markkinointi.
- Jouluradio (Christmas Radio): uudet tuiskut Jouluradio 2021 profiilissa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Haaste työelämästä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan projektin alussa.

Kansainvälisyys

Yksi ryhmä ja suurryhmä luennot pidetään osin englanniksi.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ahot

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 x 27 h teoria luennot plus kirjallisuus
8 x 27 h projektityö

Sisällön jaksotus

7 viikon projektirundit ja niihin liittyvät viikkotehtävät: Orientaatio, ideointi, konseptointi, prototypointi, testaus, tuotteistaminen, lanseeraus ja markkinoille vieminen sekä arviointi.

Lisätietoja opiskelijoille

Monialainen innovaatioprojekti toteutetaan tiimeissä. Tiimin itsenäinen työskentely ja ohjaus voi tapahtua opettajan ja opiskelijoiden yhteisesti valitsemassa paikassa joustavasti ja tasapuolisesti. Jokainen saa valita kaksi mieleistään projektihaastetta, joista toiseen pyrimme hänet saattamaan.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa
- kehittää monialaisten toimijoiden kanssa innovatiivisia käytännöllisiä ja konkreettisia ratkaisuja, toimintatapoja, tuotteita tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tulevaisuuden tarpeisiin ja nykyisiin haasteisiin.
- tunnistaa innovaation käsitteen, kehittämisprosessin ja tuotteistamisen vaiheita ja menetelmiä
- tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentelyssä tarvittavaa luovuuttaan ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
- tunnistaa roolinsa monialaisessa yhteistyössä ja työympäristössä.
- soveltaa yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria ja toimia rakentavasti osana kehitystiimiä.
- käyttää ongelmanratkaisu-, yhteistyö- ja viestintätaitojaan sekä teknisiä taitojaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa
- kehittää monialaisten toimijoiden kanssa innovatiivisia käytännöllisiä ja konkreettisia ratkaisuja, toimintatapoja, tuotteita tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tulevaisuuden tarpeisiin ja nykyisiin haasteisiin.
- määritellä innovaation käsitteen, kehittämisprosessin ja tuotteistamisen vaiheita ja soveltaa kehittämistyön menetelmiä hyödynnettävän tuotoksen aikaansaamiseksi
- soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyä sekä omaa luovuuttaan ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
- hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan monialaisessa yhteistyössä ja työympäristössä.
- osaa luoda yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria ja sujuvaa tiimityöskentelyä.
- osaa hyödyntää monipuolisesti ongelmanratkaisu-, yhteistyö- ja viestintätaitojaan sekä teknisiä taitojaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa
- kehittää ja vie hyödynnettäväksi monialaisten toimijoiden kanssa innovatiivisia käytännöllisiä ja konkreettisia ratkaisuja, toimintatapoja, tuotteita tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tulevaisuuden tarpeisiin ja nykyisiin haasteisiin.
- määritellä innovaation käsitteen, kehittämisprosessin ja tuotteistamisen vaiheita ja osaa fasilitoida kehittämistyötä monipuolisilla menetelmillä hyödynnettävän tuotoksen aikaansaamiseksi
- rakentaa onnistunutta projekti- ja verkostotyöskentelyä sekä omaa luovuuttaan ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
- osaa analyyttisesti arvioida omaa asiantuntijaosaamistaan ja oppimistaan monialaisessa yhteistyössä ja työympäristössä.
- kehittää onnistuneesti yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria, rakentaa hyvää yhteistyötä ja auttaa tiimiä onnistumaan yhdessä.
- hyödyntää monipuolisesti ja kehittää tehokkaasti ja muut huomioiden ongelmanratkaisu-, yhteistyö- ja viestintätaitojaan sekä teknisiä taitojaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa
- kehittää monialaisten toimijoiden kanssa innovatiivisia käytännöllisiä ja konkreettisia ratkaisuja, toimintatapoja, tuotteita tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tulevaisuuden tarpeisiin ja nykyisiin haasteisiin.
- tunnistaa innovaation käsitteen, kehittämisprosessin ja tuotteistamisen vaiheita ja menetelmiä
- tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentelyssä tarvittavaa luovuuttaan ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
- tunnistaa roolinsa monialaisessa yhteistyössä ja työympäristössä.
- soveltaa yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria ja toimia rakentavasti osana kehitystiimiä.
- käyttää ongelmanratkaisu-, yhteistyö- ja viestintätaitojaan sekä teknisiä taitojaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.

Lisätiedot

Arviointi kohdistuu työskentelyyn opintojakson aikana ja osaamiseen sen päättyessä, projektin tuotoksiin sekä projektin
tavoitteiden saavuttamiseen ja innovatiivisten konkreettisten ja hyödynnettävien ratkaisujen syntymiseen.