Siirry suoraan sisältöön

Innovaatioprojekti, musiikin tutkinto-ohjelma (10 op)

Toteutuksen tunnus: XX00BH18-3429

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.11.2020 - 13.12.2020

Ajoitus

01.01.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

10 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikin tiimi

Toimipiste

Musiikki

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Musiikin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jukka Väisänen
  • Julius Mauranen

Vastuuopettaja

Jukka Väisänen

Ryhmät

  • KXF17S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma
  • KXF18S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kehittää monialaisten toimijoiden kanssa käytännöllisiä, luovia ja innovatiivisia ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
- soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyä sekä tutkintoalansa osaamista alueellisessa valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
- hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan monialaisten asiantuntijoiden yhteistyössä ja työympäristössä.
- luoda yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria muiden toimijoiden kanssa.
- käyttää ongelmaratkaisu-, yhteistyö- ja viestintätaitojaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.

Sisältö

Projekti- ja innovaatiotyöskentely: ideointi, suunnittelu, toteutus, arviointi, viestintä, julkistaminen, tuotteistaminen ja markkinointi.
Yhteistyötaidot, sidosryhmätoiminta ja verkostotyöskentely.
Innovatiiviset työmenetelmät.
Yhteisöllisen kehittämisosaamisen alueet: kehittämisen prosessit, kehittämisen koordinointi ja hallinta, kehittämismallien uudistaminen.

Aika ja paikka

Aikataulut
Opetus keskiviikkoisin 9-12. Alkuluento Maanantaina 18.1.2020 klo 9-10:30. (vahvistamaton aika vielä 14.11.2020)
Ennakkotehtävä.

Keskiviikkopäivät:
20.1. 9-12 Oppimispäiväkirja. Visiointi, tiimiosaaminen. Whataya Can We Do?
27.1. 9-12 Idat ja niiden fokusointi. 25 ideaa.
3.2. 9-12 Lähtötilanteen kirkastaminen. Idean tiivis kuvaus: konseptit.
10.2.9-12 Projekti ja projektihallinta. Projektisuunnitelman teko. Omatoimista työskentelyä projektin parissa. Konkreettisen lopputuotten tekeminen alkaa.
10.3. 9-12 Välicheck tiimeittäin/aika tarkennetaan ryhmittäin. Konkreettinen hahmotelma kehittymissä tuotteesta, palvelusta, esityksestä, toiminnasta. Esitys-kokeilu-harjoittelu-testaus.
31.2. 9-12 Välicheck tiimeittäin/aika tarkennetaan ryhmittäin.
14.4. Projekti valmistuu, viimeistelyvaihe. Esittelyvideon tekeminen.
Viikko 16 (19.4. alkava viikko) -Minnofest -esittelyohjaus -erillinen aika.
28.4. Minnofest. Projektin esittely. Valmis tuote /prototyyppi. Jokin käyttöönotettu, hyödyllinen, lisäarvoa tuottava asia. Innovaation/proton esitys videoesittelynä. Oppimispäiväkirjan palautus. Aineiston luovutus tilaajalle.

Oppimateriaalit

Vehkaperä, Pirilä, Roivas 2013: Innosta ja innovoi.

Opetusmenetelmät

Kevät 2021
Innovaatio-opinnoissa opiskelija toteuttaa työelämälähtöisen, monialaisen innovaatioprojektin, jossa opitaan ja toteutetaan Metropolian innovaatioprosessin ns. työkalupakin vaiheet: 1) ryhmäytyminen 2) Ideointi 3) Projektisuunnitelma 4) Konseptivaihe 5) Prototypointi 6) Testaus 7) Toteutus-käyttönotto 8) Raportointi.

Projektit toteutetaan pienryhmissä.

Työmuodot: Innovaatio-opinnoissa tehdään
a) teoriamoduli 2 op. Itsenäinen tutustuminen materiaaliin: oppimistehtävien teko.
b) projektisuunnitelma 1 op. Suunnitelman kirjaaminen.
c) projekti ja siitä kirjoitetaan raportti (6 op). Innovoidun/suunnittellun prosessin toteutus (konsepti, prototyyppi/tuote/esitys)
d) projektin videoesittelytehtävä n. 5 -7-minuttia kestävä ns. pecha kucha -esittely. Prosessin raportointi: videoesittely ja loppuraportti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet. Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentely -osaamistaan. Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
Opiskelija käyttää tarkoituksenmukaisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija luo yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria muiden toimijoiden kanssa
Opiskelija hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan.
Opiskelija kehittää toimijoiden kanssa käytännöllisiä ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija soveltaa ansiokkaasti projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä. Opiskelija analysoi ja kehittää monipuolisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Opiskelija osaa tulkita yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria ja rakentaa sitä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija analysoi ja kehittää asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan. Opiskelija kehittää muiden toimijoiden kanssa käytännöllisiä, luovia ja innovatiivisia ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet. Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentely -osaamistaan. Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus koostuu seuraavista kokonaisuuksista: Osallistuminen luennoille ja oppimistehtävien hyväksytty palautus. Projektisuunnitelma, projekti, loppuraportti ja videoesittely.

Lisätiedot

Arviointi kohdistuu työskentelyyn opintojakson aikana ja osaamiseen sen päättyessä sekä projektin tavoitteiden saavuttamiseen ja innovatiivisten ratkaisuiden syntymiseen.