Siirry suoraan sisältöön

Monialainen innovaatioprojekti (Minno Arabia, periodi 1) (10 op)

Toteutuksen tunnus: XX00BH18-3383

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 20.08.2020

Ajoitus

11.08.2020 - 18.10.2020

Opintopistemäärä

10 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuuripalvelut ja musiikki

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Musiikin tutkinto-ohjelma
  • Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Sami Huohvanainen
  • Johanna Wartio
  • Ale Torkkel
  • Laura-Maija Hero
  • Jukka Väisänen
  • Teija Voudinmäki
  • Markku Luotonen
  • Aura Kaarivuo
  • Kulttuurituotanto Kulttuuripalvelut
  • Kai Ansio

Vastuuopettaja

Leena Björkqvist

Ryhmät

  • KXF17S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma
  • KXB19S1
    Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kehittää monialaisten toimijoiden kanssa käytännöllisiä, luovia ja innovatiivisia ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
- soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyä sekä tutkintoalansa osaamista alueellisessa valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
- hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan monialaisten asiantuntijoiden yhteistyössä ja työympäristössä.
- luoda yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria muiden toimijoiden kanssa.
- käyttää ongelmaratkaisu-, yhteistyö- ja viestintätaitojaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.

Sisältö

Projekti- ja innovaatiotyöskentely: ideointi, suunnittelu, toteutus, arviointi, viestintä, julkistaminen, tuotteistaminen ja markkinointi.
Yhteistyötaidot, sidosryhmätoiminta ja verkostotyöskentely.
Innovatiiviset työmenetelmät.
Yhteisöllisen kehittämisosaamisen alueet: kehittämisen prosessit, kehittämisen koordinointi ja hallinta, kehittämismallien uudistaminen.

Aika ja paikka

OHESSA ALKUPÄIVIEN AJAT, MUUT TARKEMMAT AJAT ILMOITETAAN TYÖTILASSA.
o 24.8. Alkuinfo klo 9-10:30 etäluento Juha Järvinen: Zoom-osoite ilmoitetaan toteutuksen työtilassa. Klo 10:30-15:30 : Arviointikriteerit, innovaatio-osaaminen- ja prosessi, itsearvioinnin tekeminen (jos ei jo tehty). Inno-tehtäviä.
o 25.8. Opiskelijat: orientointitehtävien teko pienryhmissä 9-15:30
o 27.8 Klo 9 Yhteistatapaaminen jonka jälkeen jatko oman projektiohjaajan kanssa:: Tilaajatapaaminen projektikohtaisella aikataululla.
o 25.8-7.10. Projektikohtainen työskentely ma-to päivät. Ks ajat yllä.
Ohjaajan tapaaminen sovitusti viikottain pääsääntöisesti maanantaisin ja torstaisin. Opiskelijatiimit tiistai - ja keskiviikko klo 9-12:15.
o 7.10. MINNO Fest. Projektien tuotosten esittelytapahtuma/-messu, 8-14. Myllypuro (soten kanssa). Esitelyn rakentaminen 8-9, tilasuus 9-12. Purku 12-14.
8.10. Palautekeskustelut projektiohjaajan kanssa klo 9 -12

Oppimateriaalit

http://www.metropolia.fi/fileadmin/user_upload/Julkaisutoiminta/Julkaisusarjat/OIVA/Innostu_ja_innovoi.pdf
Vehkaperä, Pirilä, Roivas 2013: Innosta ja innovoi.

Opetusmenetelmät

Sisältö: Kurssi toteutetaan yhdessä Arabian kampuksen tutkintojen kanssa. Mukaan ilmoittautuvat ainakin 4 vsk Kulttuurituotanto, Musiikki 4vsk: intstrumenttipedagogit, esittäjät ja tekijätuottajat (ei vamuka), lisäksi mukana on mm. elokuvan opiskelijoita, XR Designin opiskelijoita ja mahdolisesti liiketauloudesta ja soten muutamasta tutkinnosta. Lisäksi mukaan voivat ilmoittautua kaikki muut opiskelijat, joiden lukkari antaa kurssiin mahdollisuuden: Kurssi kestää ensimmäisen periodin ja allaolevat ajat tulee sopia opiskelijan aikatauluun. Innovoidaan aitoja tilausprojekteja työelämän tarpeeseen. Kehitellään uusia ratkaisuja monialaisessa tiimissä: musiikin, kulttuurin ja osin muiden tutkintojen opiskelijatiimit. 5-6 hengen opiskelijatiimit jaetaan kurssin alussa. Kurssin alussa jokainen opiskelija saa valita 2-3 mieleistään projektihaastetta, joista yhteen pyrimme hänet saattamaan.

OPISKELIJA: varaa yhteistapaamisiin seuraavat ajat. Kurssi kestää ensimmäisen periodin ajan 24.8. -8.10.2020.

Maanantaisin: 9-16:00 Surryhmä-/tiimiopetus (2 op teoriaosuus, alla projektiosuus 8 op)
Tiistai klo 9-12. Opiskelijatiimien oma työskentelyaika (varaa aamuaika kalenteriin 7:ksi viikoksi, koko 1:n periodi)
Keskiviikko klo 9-12 Opiskelijatiimien oma työskentelyaika (varaa aamuaika kalenteriin 7:ksi viikoksi, koko 1:n periodi)
Torstai: Opetus 9-16:00 (Huom: Musiikin pedagogeilla iltapäivällä lukkaripäällekkäisyys moppi 7:n kanssa, joka sykronoidaan myöhemmin)
Minnofest 7.10.2020 klo 9-12 Arabia tai Myllypurossa soten kanssa. Lopullinen paikka myöhemmin.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Haaste työelämästä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan projektin alussa.

Kansainvälisyys

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 x 27 h teoria luennot plus kirjallisuus
8 x 27 h projektityö

Sisällön jaksotus

7 viikon projektirundit ja niihin liittyvät viikkotehtävät: Orientaatio, ideointi, konseptointi, prototypointi, testaus, tuotteistaminen, lanseeraus ja markkinoille vieminen sekä arviointi.

Lisätietoja opiskelijoille

Monialainen innovaatioprojekti toteutetaan tiimeissä. Tiimin itsenäinen työskentely ja ohjaus voi tapahtua opettajan ja opiskelijoiden yhteisesti valitsemassa paikassa joustavasti ja tasapuolisesti. Jokainen saa valita kaksi mieleistään projektihaastetta, joista toiseen pyrimme hänet saattamaan.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet. Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentely -osaamistaan. Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
Opiskelija käyttää tarkoituksenmukaisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija luo yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria muiden toimijoiden kanssa
Opiskelija hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan.
Opiskelija kehittää toimijoiden kanssa käytännöllisiä ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija soveltaa ansiokkaasti projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä. Opiskelija analysoi ja kehittää monipuolisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Opiskelija osaa tulkita yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria ja rakentaa sitä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija analysoi ja kehittää asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan. Opiskelija kehittää muiden toimijoiden kanssa käytännöllisiä, luovia ja innovatiivisia ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet. Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentely -osaamistaan. Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Teoria: Hyv/ Hyl
Projekti. Opetussuunnitelman mukainen arviointitapa tutkinnoittain. Hyv/hyl/1-5. Arviointitavat. Itsearviointi, vertaisarviointi tiimissä, opettajan seurantapäiväkirja ja havainnot, osallistumisinnokkuus, tiimiportfolio ja viikoittaiset tehtävät.

Lisätiedot

Arviointi kohdistuu työskentelyyn opintojakson aikana ja osaamiseen sen päättyessä sekä projektin tavoitteiden saavuttamiseen ja innovatiivisten ratkaisuiden syntymiseen.