Siirry suoraan sisältöön

Sähköjärjestelmät (15 op)

Toteutuksen tunnus: TX00DL62-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.11.2020 - 03.01.2021

Ajoitus

15.03.2021 - 07.05.2021

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Puhtaat ja älykkäät ratkaisut

Toimipiste

Leiritie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Arja Ristola
  • Sampsa Kupari
  • Jukka Karppinen
  • Eero Kupila
  • Tiina Fischer

Vastuuopettaja

Raisa Kallio

Ryhmät

  • TXJ19S2B
    Sähkövoimatekniikan pääaine, syksyllä 2019 aloittaneet monimuoto-opiskelijat

Tavoitteet

- Opiskelija tuntee sähkön laadun tärkeimmät kriteerit ja laatuvaatimukset erityisesti standardin EN 50160 ja sähkömarkkinasäädösten nojalla. Opiskelija tunnistaa milloin sähkön laatu on riittävän hyvä ja niissä tapauksissa, joissa se ei ole, opiskelija tuntee tavanomaisempia menetelmiä laadun parantamiseksi.
- Opiskelija tunteen sähkönjakeluverkon ja verkkoon liitettävien sähkölaitteiden keskinäiset häiriövaikutukset ja yhteensopivuustekijät.
- Opiskelija tuntee tehopuolijohdetekniikan perusteet ja tehoelektroniikan yleisimpiä sovelluksia. Opiskelija tuntee VSI -taajuusmuuttajan toimintaperiaatteen ja säädetyn käytön ohjaustavat. Opiskelija tuntee säädetyn AC -käytön suunnittelu- ja mitoitusperiaatteet erilaisille sovelluksille, sekä kykenee suorittamaan taajuusmuuttajakäytön käyttöönoton, sähköiset ja mekaaniset mittaukset sekä perusparametroinnin.
- Opiskelija tietää ohjelmoitavien logiikoiden ominaisuudet, rakenteen ja kommunikointitavat. Opiskelija tuntee IEC 61131-standardin ohjelmointitavat ja osaa tehdä perustason ohjelmasovelluksen.
- Opiskelija perehtyy sähkötekniikan sovellusesimerkkien matemaattiseen ratkaisuun tietokoneavusteisesti.

Sisältö

1. Tehopuolijohdetekniikan perusteet ja sovellukset
2. Taajuusmuuttajakäytöt
3. Sähkön laatu ja sähkömagneettinen yhteensopivuus
4. Ohjelmoitavat logiikat
5. Tietokoneavusteinen matematiikka

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet. Opiskelija on suorittanut opintojaksossa vaadittavat oppimistehtävät minimivaatimustasolla. Hänen osaamisensa on kehittynyt siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa tulevat sähkö- ja automaatiotekniikan ammattiopinnot ja lopulta toimia alan työtehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät tyydyttävällä tai hyvällä tasolla. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen sähkö- ja automaatiotekniikan alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät hyvällä tai kiitettävällä tasolla. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida sähkö- ja automaatiotekniikan alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet. Opiskelija on suorittanut opintojaksossa vaadittavat oppimistehtävät minimivaatimustasolla. Hänen osaamisensa on kehittynyt siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa tulevat sähkö- ja automaatiotekniikan ammattiopinnot ja lopulta toimia alan työtehtävissä.