Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyö (10 op)

Toteutuksen tunnus: TX00BY29-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.03.2020 - 31.12.2020

Ajoitus

16.03.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kiinteistö- ja rakennusala

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Markku Leino
  • Hanna Sulamäki
  • Antti Kankkunen
  • Sergio Rossi
  • Jyrki Viranko
  • Seppo Innanen
  • Aamos Lemström

Ryhmät

  • TXI17S1E
    Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija syventyy itsenäiseen työskentelyyn ja toteuttaa opinnäytetyöprosessin. Opiskelija syventää omaa ammatillista osaamistaan ja kehittyy vastaamaan itsenäisesti työprojekteista. Opiskelija harjaantuu arvioimaan omaa osaamistaan ja täydentää osaamisalueitaan tarkoituksenmukaisesti. Prosessin aikana opinnäytetyön tekijä soveltaa oman alansa tiedonhankintamenetelmiä, suhteuttaa aiempaa tietoa uuteen ja keksii uusia ratkaisuja ja tulkintoja. Opiskelija hahmottaa yksityiskohdat osana laajempia kokonaisuuksia. Opiskelija osaa laatia työstään kirjallisen raportin, jossa hän kuvaa, analysoi ja havainnollistaa työskentelynsä vaiheet ja tulokset.

Sisältö

Opinnäytetyöhön sisältyy alan teoriatiedon soveltaminen käytäntöön, omien valintojen perustelu, ideointi, suunnittelu, menetelmät, tiedonhallinta, ongelmanratkaisu sekä itsenäisen työskentelyn taidot. Opinnäytetyöprosessin tavoitteena on kehittää opiskelijan ongelmanratkaisukykyä, luovuutta ja itsenäistä työskentelyä. Toteuttamistavaltaan opinnäytetyö on tutkimuksellinen tai toiminnallinen kehittämistehtävä, ja siihen sisältyy aina kirjallinen osuus. Työ voi olla esimerkiksi suunnittelu-, tuotekehitys-, selvitys- tai arviointitehtävä tai toiminnallinen kokonaisuus. Työssä hyödynnetään tutkittua tietoa ja sovelletaan toimivia työ- ja tutkimusmenetelmiä. Opinnäytetyö kytkeytyy ammattiopintoihin ja se tehdään joko yksilötyönä tai pienryhmässä. Opinnäytetyön toteutusta ohjaavat koulutusohjelmasta nimetty opettaja, muut asiantuntijaohjaajat ja
yhä useammin myös työelämäohjaaja. Opinnäytetyö kehittää opiskelijan ammatillista osaamista ja vahvistaa opiskelijan valmiuksia toimia asiantuntijatehtävissä. Opinnäytetyöprosessiin kuuluu vaiheita, joita ovat aiheen valinta ja rajaus, opinnäytetyöhankkeen suunnittelu, tietoperustan hankkiminen, aineiston keruu ja analyysi, ideoiden kehittely ja toteuttaminen, arviointi sekä raportin kirjoittaminen. Vaikka prosessissa onkin yhteisiä piirteitä, on opinnäytetyö aina yksilöllinen alasta, aiheesta ja tekijästä riippuen. Opinnäytetyöprosessin päättää kypsyysnäyte, jossa opinnäytetyön tehnyt osoittaa perehtyneisyytensä alaan sekä suomen kielen hallintaa. (Asetus ammattikorkeakouluista 352/2003.)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Työn teoreettiset perustelut ovat suppeat. Käsitteiden käyttö ja määrittely on osin puutteellista. Aiheen rajaaminen tehty pääasiassa ohjaajan toimesta. Menetelmien ja työtapojen hallinta ja käyttö on osin puutteellista ja epäjohdonmukaista. Työ hyödyttää toimeksiantajaa tyydyttävästi. Opiskelija on tarvinnut tukea prosessin aikataulussa pysymisessä työn eri vaiheissa tai työ ei ole pysynyt aikataulussa. Työssä on nähtävissä ammatillisuutta ja substanssin hallintaa. Työn kieli on tyylillisesti epätasaista, ja siinä on tyylirikkoja ja luettelomaisuutta. Suullinen esitys tukeutuu vahvasti ennalta valmistettuun materiaaliin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Teoreettiset perustelut ovat tarkoituksenmukaiset ja selkeät ja käsitteiden käyttö ja määrittely on selkeää. Aiheen rajaus ja tavoitteiden asettaminen on jäsentynyttä sekä menetelmien ja työtapojen hallinta ja käyttö tarkoituksenmukaista. Työ hyödyttää toimeksiantajaa jossain määrin. Opiskelija on huolehtinut itsenäisesti ja yhteistyökykyisesti prosessin aikataulussa pysymisestä työn eri vaiheissa.
Opiskelija arvioi osaamisensa kehittymistä suhteessa alakohtaisiin kompetensseihin. Työssä näkyy opiskelijan ammatillisuus ja asiantuntijuuden kehittyminen. kirjallinen raportointi on jäsentynyttä ja kieli- ja ulkoasultaan huoliteltua.Suullinen raportointi on havainnollista, vuorovaikutteista ja kohderyhmälle suunnattua. Työssä on hyödynnetty monipuolisesti lähdemateriaalia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Teoreettiset perustelut rakentuvat kriittisesti valikoidun tiedon varaan. Käsitteiden käyttö ja määrittely on analyyttistä ja monipuolista. Aiheen rajaus on selkeää ja perusteltua. Tavoitteen asettaminen on erinomaista sekä menetelmien ja työtapojen hallinta ja käyttö innovatiivista ja itsenäistä. Työ hyödyttää laajasti toimeksiantajaa ja työ ja sen tulokset ovat merkittävät työelämälle. Opiskelija on
toiminut itseohjautuvasti ja vastuullisesti. Opiskelija arvioi monipuolisesti osaamisensa kehittymistä suhteessa alakohtaisiin kompetensseihin ja alan kehittämiseen. Opiskelija on saavuttanut aiheensa substanssialueen asiantuntijuuden. Raportointi osoittaa erinomaista kielen hallintaa. Opiskelija osaa viestiä onnistuneesti tuloksista erilaisille sidosryhmille osoittaen kykyä kriittiseen ajatteluun ja edelleen kehittyvään asiantuntijuuteen. Lähteitä on käytetty kiitettävän monipuolisesti ja kriittisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Työn teoreettiset perustelut ovat suppeat. Käsitteiden käyttö ja määrittely on osin puutteellista. Aiheen rajaaminen tehty pääasiassa ohjaajan toimesta. Menetelmien ja työtapojen hallinta ja käyttö on osin puutteellista ja epäjohdonmukaista. Työ hyödyttää toimeksiantajaa tyydyttävästi. Opiskelija on tarvinnut tukea prosessin aikataulussa pysymisessä työn eri vaiheissa tai työ ei ole pysynyt aikataulussa. Työssä on nähtävissä ammatillisuutta ja substanssin hallintaa. Työn kieli on tyylillisesti epätasaista, ja siinä on tyylirikkoja ja luettelomaisuutta. Suullinen esitys tukeutuu vahvasti ennalta valmistettuun materiaaliin.