Siirry suoraan sisältöön

Rakentamisen englanti (5 op)

Toteutuksen tunnus: TX00BR67-3027

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 07.01.2020

Ajoitus

01.01.2020 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kiinteistö- ja rakennusala

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Taija Salminen

Ryhmät

  • TXI19S1A
    Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma päivä, LVI-tekniikan suuntautuminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija pystyy viestimään englanniksi tekniikan alan opiskelu- ja työtehtävissä ja pitämään alaansa liittyviä esityksiä. Hän osaa hakea ammattialallaan tarvitsemaansa tietoa englanninkielisistä lähteistä ja käyttää tietoa kriittisesti. Hän kykenee lukemaan alaansa liittyviä tekstejä ja käyttämään keskeistä tekniikan sanastoa. Opiskelija osaa analysoida viestintätilanteen ja viestiä sen mukaisesti. Hän kykenee toimimaan monikulttuurisissa ympäristöissä ottaen huomioon viestintätilanteiden erityispiirteet ja osallistujien kulttuuriset ja kielelliset lähtökohdat. Opiskelija osaa käyttää englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä. Hän suhtautuu realistisesti kieli- ja viestintäosaamiseensa ja asennoituu myönteisesti sen kehittämiseen ammattitaitonsa osana. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot vastaavat Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B2.

Sisältö

Ammatillinen suullinen esittäminen ja suullisen viestintätaidon kehittäminen
Ammatillisia tekstikäytänteitä ja asiakirjoja ja kirjallisen viestintätaidon kehittäminen
Ammatillinen verkkoviestintä
Tekniikan alan keskeisiä vuorovaikutustilanteita: yksilö-, pari- ja ryhmäviestintä
Tekniikan alan teksteihin, sanastoon ja tekstilajeihin tutustuminen
Tiedon hankinta tekniikan alan englanninkielisistä lähteistä ja lähteiden arviointi
Englanninkielisten lähteiden käyttö ja referointi omissa teksteissä sekä suullisesti että kirjallisesti
Viestiminen tekniikan alan koulutuksesta, organisaatioista sekä työympäristöistä ja tehtävistä
Työnhaku omalla ammattialalla
Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
- selviää ammattiin liittyvistä kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla
- ymmärtää puhekumppanin viestintää niin, että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti
- ilmaisee ajatuksensa ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa yksinkertaisin kielellisin rakentein ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy
- tuntee ammattisanastoa, vaikka sen käytössä on puutteita
- ääntää englantia niin, että viesti välittyy virheistä huolimatta
- laatii itsenäisesti yksinkertaisia ammatillisia tekstejä mallin mukaisesti sekä kielellisiä apuvälineitä käyttäen laajempia tekstejä, joiden kielelliset puutteet osin häiritsevät viestin välittymistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
- selviää alan kielenkäyttötilanteista ammattialan tehtävän tavoitteiden mukaisesti
- viestii aloitteellisesti ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen jossain määrin huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat sekä tilanteen vaatimukset
- ilmaisee itseään selkeästi ja melko virheettömästi
- käyttää ammattisanastoa melko täsmällisesti
- ääntää englantia selkeästi niin, että viesti välittyy
- tuottaa eri tekstilajien mukaisia tekstejä, joiden kielelliset puutteet eivät häiritse viestin välittymistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
- osallistuu aloitteellisesti alan kielenkäyttötilanteisiin niiden käytäntöjä noudattaen
- viestii aloitteellisesti myös vaativissa ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat
- ilmaisee itseään tehokkaasti, tarkasti, sujuvasti ja lähes virheettömästi
- käyttää ammattisanastoa täsmällisesti
- ääntää englantia selkeästi ja sujuvasti sekä painottaa ja rytmittää puhettaan niin, että viesti vahvistuu
- tuottaa eri tekstilajien mukaisia selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja lähes virheettömiä tekstejä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
- selviää ammattiin liittyvistä kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla
- ymmärtää puhekumppanin viestintää niin, että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti
- ilmaisee ajatuksensa ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa yksinkertaisin kielellisin rakentein ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy
- tuntee ammattisanastoa, vaikka sen käytössä on puutteita
- ääntää englantia niin, että viesti välittyy virheistä huolimatta
- laatii itsenäisesti yksinkertaisia ammatillisia tekstejä mallin mukaisesti sekä kielellisiä apuvälineitä käyttäen laajempia tekstejä, joiden kielelliset puutteet osin häiritsevät viestin välittymistä.