Tekniikan alan ruotsi (5 op)
Toteutuksen tunnus: TX00BP91-3112
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2019 - 31.05.2019
Ajoitus
26.08.2019 - 20.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Puhtaat ja älykkäät ratkaisut
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Bio- ja kemiantekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anne Naukkarinen
Ryhmät
-
MATPI17Materiaali- ja pinnoitetekniikka
-
TXM17S1Bio- ja kemiantekniikan tutkinto-ohjelma
-
BIO17Bio- ja elintarviketekniikka
-
KEM17Kemiantekniikka
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa viestiä oman alansa työympäristössä ruotsin kielellä sekä Pohjoismaissa että Suomen ruotsinkielisillä alueilla (kuten Ahvenanmaalla ja Pohjanmaalla) ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.
- osaa hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa eteenpäin sekä kirjallisesti että suullisesti.
- tutustuu oman tekniikan alansa ruotsinkielisiin julkaisuihin.
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon.
Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen
taitotasoa B1.
Opintojen aikana opiskelijalle syntyy kyky ja motivaatio kehittää kieli- ja viestintätaitojaan.
Sisältö
- opiskelijan ammattialaan liittyviä suullisia ja kirjallisia harjoituksia mm. seuraavista aiheista: opinnot ja työ, alan organisaatiot sekä työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
- ammattialan tekstejä ja ammattiterminologian kartuttamista ja aktivoimista
- ammattialan keskeisiä vuorovaikutustilanteita: yksilö- ja ryhmäviestintää
- kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen
Yksityiskohtaisempi sisältö on kuvattu opintojakson toteutussuunnitelmassa.
Oppimateriaalit
oppikirja Kontakt, teknisk svenska. Edita
Opetusmenetelmät
lähiopetus, oppimistehtävät, osallistumisvelvollisuus oppitunneille 70%
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
opintojaksosta pidetään kaksi kirjallista koetta ja kaksi uusintaa. Uusintapäivät ilmoitetaan opintojakson alussa tai aikana. Opintojakson kirjallinen tentti on suoritettava näiden päivien aikana ja vaaditut tehtävät ennen kirjalliseen tenttiin osallistumista. Mikäli opiskelija ei suorita opintojaksoa tässä ajassa, tulee opintojaksolle ilmoittautua uudelleen. Nämä määrätyt päivät ovat myös mahdolliset arvosanan korottamispäivät. Ohjeet mahdollisesta korottamisesta annetaan opintojakson alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
- selviytyy juuri hyväksyttävästi tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa
- osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä; virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa
- osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta
- hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa; epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa
- käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti
- ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuutta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
- selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa
- osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy virheistä tai sanaston puutteista huolimatta
- osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa
- osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa myös suullisesti; sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää
- ääntää ymmärrettävästi eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perillemenoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
- selviytyy monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa hyvin
- osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla tavalla
- osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialansa tilanteissa; puhuminen sujuu vaivattomasti, ja opiskelija osaa ottaa huomioon keskustelukumppaninsa
- käyttää sekä oman alansa että yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi
- ääntää selkeästi ja lauserytmi on luonteva.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
- selviytyy juuri hyväksyttävästi tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa
- osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä; virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa
- osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta
- hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa; epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa
- käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti
- ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuutta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
tehtävien hyväksytty suorittaminen, suullinen koe ja kirjalliset tentit, aktiivinen osallistuminen oppitunneille
Esitietovaatimukset
Toisen kotimaisen kielen (ruotsin) ammatillisen kieli- ja viestintätaidon omaksuminen edellyttää Eurooppalaisen viitekehyksen lähtötasoa B1.1.