Siirry suoraan sisältöön

Rakennusalan ruotsi (5 op)

Toteutuksen tunnus: TX00BK18-3030

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 19.01.2020

Ajoitus

13.01.2020 - 30.04.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kiinteistö- ja rakennusala

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Päivi Forsell

Ryhmät

  • RI18
    Infrarakentaminen

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa viestiä rakennusalan työympäristössä ruotsin kielellä sekä Pohjoismaissa että Suomen ruotsinkielisillä alueilla (kuten Ahvenanmaalla ja Pohjanmaalla) ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.
- osaa hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa eteenpäin sekä kirjallisesti että suullisesti.
- tutustuu rakennusalan ruotsinkielisiin julkaisuihin.
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon.
Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen
taitotasoa B1.
Opintojen aikana opiskelijalle syntyy kyky ja motivaatio kehittää kieli- ja viestintätaitojaan.

Sisältö

Sisältöinä on opiskelijan ammattialaan liittyviä suullisia ja kirjallisia harjoituksia mm. seuraavista aiheista:
-Opinnot ja työ
-Alan organisaatioita, työympäristöjä, -tehtäviä, -prosesseja, -välineitä
-Rakennusalan tekstejä ja ammattiterminologian kartuttamista ja aktivoimista
-Keskeisiä vuorovaikutustilanteita: yksilö- ja ryhmäviestintää

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
• selviytyy juuri hyväksyttävästi tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa
kielenkäyttötilanteissa.
• osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä,
mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
• osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta.
• hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa; epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus
voivat häiritä viestin perillemenoa
• käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
• ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
• selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
• osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy virheistä tai sanaston puutteista
huolimatta.
• osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa.
• osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa myös suullisesti.
Opetussuunnitelma
Sivu 29 / 96
Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse
viestintää.
• ääntää ymmärrettävästi. Lauserytmin katkot eivät haittaa viestin perille menoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

• selviytyy monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän
kielenkäyttötilanteissa hyvin.
• osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla tavalla.
• osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialansa tilanteissa.
Puhuminen sujuu vaivattomasti, ja opiskelija osaa ottaa huomioon keskustelukumppaninsa.
• käyttää sekä oman alansa että yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes
virheettömästi.
• ääntää selkeästi, ja lauserytmi on luonteva.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
• selviytyy juuri hyväksyttävästi tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa
kielenkäyttötilanteissa.
• osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä,
mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
• osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta.
• hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa; epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus
voivat häiritä viestin perillemenoa
• käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
• ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus

Esitietovaatimukset

Toisen kotimaisen kielen (ruotsin) ammatillisen kieli- ja viestintätaidon omaksuminen edellyttää Eurooppalaisen viitekehyksen lähtötasoa B1.1.
Opintoihin liittyvät muut suositeltavat opinnot käydään läpi opiskelijan ja opintojen ohjaajan kanssa HOPS keskustelujen aikana.