Siirry suoraan sisältöön

Projekti 8 palvelurakennuksen suunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: TR00BZ48-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2019 - 19.01.2020

Ajoitus

13.01.2020 - 30.04.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kiinteistö- ja rakennusala

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jorma Lehtinen
  • Jarkko Könönen
  • Kaisa Hyyti
  • Janne Järvinen
  • Mauri Konttila

Vastuuopettaja

Kaisa Hyyti

Ryhmät

  • TXR18S1
    Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee erilaisiin palvelurakennuksiin ja niiden rakenteisiin liittyvät määräykset ja ohjeet.
Opiskelija pystyy suunnittelemaan pienen arkkitehtonisesti korkeatasoisen palvelurakennuksen ja tuottamaan siihen liittyvät arkkitehtipiirustukset ja työselitykset.
Opiskelija tuntee palvelurakennuksissa käytettävät erilaiset lvis- ja energiaratkaisut.
Opiskelija osaa valita palvelurakennuksen rakennusmateriaalit ja rakennejärjestelmät.
Opiskelija pystyy arvioimaan palvelurakennuksen erilaisten rakenteiden vaikutukset suunnitteluun.
Opiskelija pystyy toimittamaan tiedot palvelurakennuksen kustannuslaskentaa varten.
Opiskelija osaa selvittää ko. palvelurakennuksen toiminnat ja toimintavaatimukset ja pystyy täyttämään näiden vaatimukset suunnittelussa.

Sisältö

Palvelurakennusten arkkitehtuuri ja historia.
Julkisiin rakennuksiin kohdistuvat lait, asetukset ja määräykset.
Pienen palvelurakennuksen arkkitehtipiirustusten teko.
Pienen palvelurakennuksen arkkitehdin työselityksen laatiminen.
Palvelurakennuksen rakennejärjestelmät sekä niiden valinta ja vaikutus suunnitteluun.
Palvelurakennuksissa käytetyt lvis- ja energiaratkaisut.
Palvelurakennuksen kustannuslaskenta arkkitehtisuunnittelun osalta.
Palvelurakennuksen toiminnan asettamat vaatimukset suunnittelulle.
Tarvittaessa ko. rakenteita ja rakennusmateriaaleja tukeva matematiikka, fysiikka ja kemia.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan kurssin alussa.

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Kurssityö
Ohjatut harjoitukset
Tentti/koe

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan kurssin alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Suorituksen saaminen edellyttää 80% osallistumista lähiopetukseen ja ohjaukseen, yms.
Opiskelijan työkuorma 27 h / op, joka sisältää lähiopetuksen ja opiskelijan itsenäisen työskentelyn.
Rakennusarkkitehtuuri opintojen laajuus ja harjoitustöiden työmäärä on mitoitettu kokopäivätoimisen opiskelun mukaan.
Suorituksen saaminen edellyttää, että kaikki kurssitehtävät on tehty hyväksyttävästi.
Jos kurssissa on alkutentti, se pitää läpäistä ennen kurssiin aloittamista

Lisätietoja opiskelijoille

Kaikki aikaisemmat projektikurssit pitää olla suoritettu ennen kuin opiskelija voidaan hyväksyä seuraavalle projektikurssille.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kurssilla opetetut asiat vain tyydyttävästi.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja projektissa on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Harjoitustöissä työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.
Opiskelija ei pysty toimimaan tutkivana oppijana.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee kurssilla opetetut asiat hyvin.
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Ryhmätyöskentely on toimivaa. Aktiivisuus luennoilla ja projektissa on hyvä.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Harjoitustöissä työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtävän kokonaisuuden.
Opiskelija toimii tyydyttävästi tutkivana oppijana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee kurssilla opetetut asiat kiitettävästi.
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.
Opiskelija toimii itsenäisesti tutkivana oppijana.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa kurssilla opetetut asiat vain tyydyttävästi.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja projektissa on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Harjoitustöissä työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.
Opiskelija ei pysty toimimaan tutkivana oppijana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Oppimistehtävä
Aktiivisuus luennolla
Tentti

Esitietovaatimukset

Suoritettu: kaikki edeltävät rakennusarkkitehtuurin projektikurssit.

Perustiedot rakentamisesta, rakenteista, kustannuslaskennasta, rakentamisen ohjausjärjestelmistä ja suunnittelusta.

Lisätiedot

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sitä kautta oppiminen. Opiskelijalla on itsellään rooli tutkivana oppijana.

Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.