Visualisoinnin perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: TR00BZ26-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.05.2020 - 23.08.2020
Ajoitus
24.08.2020 - 13.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kiinteistö- ja rakennusala
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jorma Lehtinen
- Jarkko Könönen
- Kaisa Hyyti
- Janne Järvinen
Vastuuopettaja
Jorma Lehtinen
Ryhmät
-
TXR20S1Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opintojaksolla opiskelija tutustuu sommittelun, perspektiiviopin, väriopin ja deskriptiivisen geometria perusteisiin. Opiskelija tutustuu erilaisin piirustus-, maalaus- ja kuvanveistotekniikoihin.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa monipuolisesti sekä 2- että 3-ulotteisen visualisoinnin keinoin havainnollistaa suunnittelusisältöjä. Opiskelijan ymmärtää taiteellisen ilmaisun merkityksen osana arkkitehtisuunnittelua.
Opiskelija osaa käsin konstruoiden tuottaa perspektiivi- ja aksonometrisia piirustuksia
Opiskelija osaa käyttää ja yhdistellä värejä arkkitehtisuunnittelussa.
Opiskelija tuntee erilaisia käsin ja tietotekniikan avulla tuotettuja esitystekniikoita .
Sisältö
Sommittelun perusteet.
Perspektiiviopin perusteet.
Värioppi.
Deskriptiivinen geometria.
Taideilmaisu (piirustus, maalaus ja kuvanveisto).
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan kurssin alussa.
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Kurssityö
Ohjatut harjoitukset
Tentti/koe
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan kurssin alussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Suorituksen saaminen edellyttää 80% osallistumista lähiopetukseen ja ohjaukseen, yms.
Opiskelijan työkuorma 27 h / op, joka sisältää lähiopetuksen ja opiskelijan itsenäisen työskentelyn.
Rakennusarkkitehtuuri opintojen laajuus ja harjoitustöiden työmäärä on mitoitettu kokopäivätoimisen opiskelun mukaan.
Suorituksen saaminen edellyttää, että kaikki kurssitehtävät on tehty hyväksyttävästi.
Jos kurssissa on alkutentti, se pitää läpäistä ennen kurssiin aloittamista.
Lisätietoja opiskelijoille
Suorituksen edellytyksenä on luennoille ja ohjauksiin osallistuminen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kurssilla opetetut asiat tyydyttävästi.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä pysty soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Harjoitustöiden osalta opiskelija ei pysty työskentelemään itsenäistä vaan tarvitsee paljon lisäohjausta. Opiskelija ei ole paneutunut aiheeseen eikä kokonaisuus ole opiskelijan hallussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee kurssilla opetetut asiat hyvin.
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää sujuvasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Harjoitustöissä työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtävän kokonaisuuden.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee kurssilla opetetut asiat kiitettävästi.
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Työskentely on ollut itsenäistä ja oma-aloitteista. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa kurssilla opetetut asiat tyydyttävästi.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä pysty soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Harjoitustöiden osalta opiskelija ei pysty työskentelemään itsenäistä vaan tarvitsee paljon lisäohjausta. Opiskelija ei ole paneutunut aiheeseen eikä kokonaisuus ole opiskelijan hallussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Oppimistehtävä
Aktiivisuus luennolla
Tentti
Esitietovaatimukset
Ei esitietovaatimuksia.
Lisätiedot
Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.