Siirry suoraan sisältöön

Viestintä ja kieliopinnot (ruotsi) (5 op)

Toteutuksen tunnus: TR00BZ22-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2019 - 01.09.2019

Ajoitus

26.08.2019 - 31.10.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kiinteistö- ja rakennusala

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Tuomo Suorsa
  • Anne Naukkarinen
  • Kaisa Hyyti

Ryhmät

  • TXR18S1
    Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa käyttää viestintää sekä ruotsin kieltä arkkitehtuurin opinnoissa ja rakennusarkkitehdin ammatissa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija hahmottaa kirjallisen ja suullisen asiantuntijaviestinnän vaatimukset ja hallitsee tiedonhankinnan perusteet. Opiskelija osaa laatia omaa alaansa käsittelevän esseen ja osaa valmistaa oman alansa asiantuntijaesityksen. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan ja antaa muille rakentavaa palautetta.
Opiskelija pystyy toimimaan opiskeluaikana kaikissa vuorovaikutustilanteissa, mm. ryhmätöissä.
Opiskelija pystyy toimimaan tarkoituksenmukaisesti ja taitavasti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alan vaatimukset sekä viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti. Hän osaa ja haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan.
Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (Asetus ammattikorkakouluista 352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon.
Opiskelija osaa viestiä oman alansa työympäristössä ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.
Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1. Opiskelija osaan hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti.
Opintojen aikana opiskelijalle syntyy myönteinen ja realistinen käsitys kieli- ja viestintäosaamisestaan sekä kyky ja motivaatio kehittää kieli- ja viestintätaitojaan.

Sisältö

Opintojakso toteutetaan rakennusarkkitehtuurin, viestinnän ja kieltenopetuksen yhteisopetuksena, jonka teema määritellään kurssin toteutussuunnitelmassa.
Asiantuntija- ja ryhmäviestintä:
- ryhmätyötaidot
- viestijä- ja vuorovaikutusosapuolet
- työelämän vuorovaikutustilanteet
- esiintymistekniikka
- vakuuttavan viestinnän ja asiaviestinnän vaatimukset
- tiedonhankinnan ja jäsentämisen taidot.
Ruotsinkielen opetuksen sisältö määräytyy koulutusohjelmakohtaisesti.
Sisältöinä on seuraaviin aihekokonaisuuksiin liittyviä, kullekin opiskelualalle olennaisia suullisia ja kirjallisia harjoituksia:
- Kieli- ja viestintätaidon itsearvionti ja oppimisstrategioiden kehittäminen
- Koulutus ja ura
- Alan organisaatioita, työympäristöjä, -tehtäviä, -prosesseja, -välineitä
- Ammattialan tekstejä ja ammattiterminologian kartuttamista ja aktivoimista
- Ammattialan keskeisiä vuorovaikutustilanteita: yksilö- ja ryhmäviestintää
Yksityiskohtaisempi sisältö on kuvattu opintojakson toteutussuunnitelmassa.

Oppimateriaalit

oppikirja: Anna-Maija Pietilä: Kontakt - teknisk svenska. Edita 2016. ISBN 978-951-37-6702-0.

Opetusmenetelmät

lähiopetus, oppimistehtävät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksosta pidetään yksi kirjallinen koe (marras-/joulukuu 2018), ja kaksi uusintaa. Uusintapäivät ilmoitetaan opintojakson alussa tai aikana. Opintojakson kirjallinen tentti on suoritettava näiden päivien aikana ja vaaditut tehtävät ennen kirjalliseen tenttiin oosallistumista. Mikäli opiskelija ei suorita opintojaksoa tässä ajassa, tulee opintojaksolle ilmoittautua uudelleen. Nämä määrätyt päivät ovat myös mahdolliset arvosanan korottamispäivät. Ohjeet mahdollisesta korottamisesta annetaan opintojakson alkaessa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että opiskelija saavuttaa opintojakson tavoitteet toteutuksessa määritellyllä tavalla.
Opiskelija pystyy nimeämään oman viestintänsä ominaispiirteitä saamiensa ohjeiden ja palautteen perusteella ja tunnistaa viestintäprosessin osatekijät.
Opiskelija osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin, vastaanottaa ja antaa palautetta. Hän tunnistaa yhteisöjen vuorovaikutustilanteiden ominaispiirteet.
Opiskelija laatii viestejä annettujen ohjeiden ja mallin mukaan, hankkii ohjatusti tietoa ja käyttää sitä tuotoksissaan.
Ammattialaansa liittyvissä ruotsinkielisissä viestintätilanteissa opiskelija
• Selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
• Osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
• Osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta.
• Hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa; epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
• Ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija pystyy arvioimaan omaa viestintäosaamistaan ja muodostamaan viestinnällisiä kehittämistavoitteita. Opiskelija toimii tavoitteellisesti alan vuorovaikutustilanteissa, tuntee yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen. Hän kuuntelee, havainnoi ja tulkitsee viestejä tarkoituksenmukaisesti.
Opiskelija viestii asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja kiinnostavasti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä.
Opiskelija hankkii alansa tietoa ja käyttää sitä kriittisesti. Opiskelija osaa työstää tavoitteellisen kirjallisen, suullisen tai visuaalisen esityksen kohdeyleisölle. Opiskelija hyödyntää tehtävissä tekstilajitietoutta kielenkäyttösuositusten mukaisesti.
Ammattialaansa liittyvissä ruotsinkielisissä viestintätilanteissa opiskelija
• Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
• Osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy.
• Osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa.
• Osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää.
• Ääntää ymmärrettävästi. Lauserytmin katkot eivät haittaa viestin perille menoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija haluaa ja osaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan sekä pystyy viestimään tarkoituksenmukaisesti, luovasti ja persoonallisesti.
Opiskelija käyttää viestintätapoja luovasti ja hyödyntää viestintäkanavia ja –välineitä tarkoituksenmukaisesti yhteisöjen sisäisissä ja ulkoisissa vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija argumentoi taitavasti ja osoittaa, jakaa ja rakentaa asiantuntijuuttaan yhteisössä.
Opiskelija hankkii tietoa itsenäisesti ja asiantuntevasti tuottaakseen uutta tietoa tai uusia näkökulmia. Opiskelija käyttää kieltä luovasti sekä alansa käytänteiden ja kielenkäyttösuositusten mukaisesti.
Ammattialaansa liittyvissä ruotsinkielisissä viestintätilanteissa opiskelija
• Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa.
• Osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla.
• Osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin.
• Käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi.
• Ääntämys on selkeää, lauserytmi luonteva.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

• Selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
• Osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
• Osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta.
• Hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa; epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
• Ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

tehtävien hyväksytty suorittaminen, suullinen esitys ja kirjallinen tentti, aktiivinen osallistuminen oppitunneille

Esitietovaatimukset

Toisen kotimaisen kielen (ruotsin) ammatillisen kieli- ja viestintätaidon omaksuminen edellyttää Eurooppalaisen viitekehyksen lähtötasoa B1.1.

Lisätiedot

Opiskelija osoittaa sellaisen ruotsin kielen suullisen ja kirjallisen taidon, joka vastaa julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain 424/2003, 6 § mukaista toisen kotimaisen kielen taitoa kaksikielisessä viranomaisessa arvosanalla hyvä tai tyydyttävä. (arviointiasteikko: 4-5 = hyvä ja 1-3 = tyydyttävä).