Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP99-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 21.05.2023

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 27

Koulutus

  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Kevin Collet
  • Satu Vahaluoto
  • hyvinvointi vanhustyö 1
  • Elisa Pennanen
  • Anu-Riikka Eerola

Ryhmät

  • SXC22S2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija
- toimii toimintakyvyltään erilaisten ikääntyneiden ihmisten kanssa rakentaen luottamuksellista asiakassuhdetta
- osaa selittää toimintakyvyn arvioinnin lähtökohdat
- tunnistaa fyysisen aktiivisuuden, luovan toiminnan ja ryhmätoiminnan merkityksen ikääntyneen ihmisen terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiselle ja vahvistamiselle
- suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellista, toimintakykyä tukevaa ryhmätoimintaa ikääntyneille ihmisille erilaisissa toimintaympäristöissä
- käyttää erilaisia aktivoivan toiminnan menetelmiä ikääntyneiden ihmisten erityistarpeiden mukaan
- arvioi omaa toimintaansa sekä toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista
- tunnistaa aseptiikan ja infektioiden torjunnan merkityksen työssään ja osaa toimia voimassa olevien ohjeistusten mukaisesti

Sisältö

- erilaisiin iäkkäiden ihmisten ryhmätoimintoihin tutustuminen
- ryhmän toiminta ja ohjaaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
- sosiokulttuuriset ja luovat ryhmätoiminnan menetelmät
- terveysliikunta
- luovien toimintojen ja terveysliikunnan soveltaminen toimintakyvyn tukemisessa
- digitaalisuuden hyödyntäminen ryhmätoiminnassa
- toimintakyvyn arvioinnin perusteet ja TOIMIA-tietokantaan perehtyminen
- aseptiikan perusteet
- harjoittelu 4,5 op
- oman osaamisen ja ammatillisen kasvun arviointi

Oppimateriaalit

Moodlessa.
Itsenäisiä kirjallisuushakuja.
Opintojakson alkaessa ilmoitettavat materiaalit.

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Osallistavat ja toiminnalliset menetelmät
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Oppimistehtävät
Verkko-opiskelu
Tehtäväohjattu opetus
Itsenäinen opiskelu
Ohjatut harjoitukset
Yksilöohjaus
Kirjallinen oppimistehtävä
Opintopiiri

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu työelämässä 4,5 op = 15 päivää.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op = 270 h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

1. periodi

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopiskelun aikataulu:
30.01.2023 09.00 - 11.45 MPA6020 Opintojakson aloitus
30.01.2023 12.45 - 16.00 MPA6020 Ryhmätoiminta ja ryhmän ohjaaminen. Luovat ja sosiokulttuuriset ryhmätoiminnan menetelmät.
31.01.2023 08.30 - 11.45 MPBK029 Terveysliikunta
01.02.2023 08.30 - 11.45 MPBK029 Terveysliikunta
01.02.2023 12.45 - 16.00 MPA6010 Toimintakyvyn arvioinnin perusteet
16.02.2023 14.00 - 16.00 Kirjallisen tehtävän väliohjaus Zoomissa
02.03.2023 08.30 - 15.00 MPA6020 Opintojakson synteesi ja harjoitteluinfo
30.03.-21.04.2023 Työelämäharjoittelu (viimeinen päivä purkupäivä koululla)
05.04.2023 12.00 - 16.00 Harjoittelun pienryhmät etänä
21.04.2023 08.30 - 16.00 MPA2029 Harjoittelun purkupäivä koululla

Muutokset aikataulussa mahdollisia.


Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

Metropolian tietosuojaseloste:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiasteikko 0-5: Jatkuva arviointi

Osallistuminen opetukseen
Oppimistehtävät
Opintopiiri
Kirjallisen työn arviointi
Työelämäharjoittelu
Oppimispäiväkirja

Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija:
- tunnistaa toimintakyvyn arvioinnin lähtökohdat
- tunnistaa fyysisen aktiivisuuden, luovan toiminnan ja ryhmätoiminnan merkityksen ikääntyneen ihmisen terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiselle ja vahvistamiselle
- tunnistaa aseptiikan ja infektioiden torjunnan merkityksen työssään ja osaa toimia voimassa olevien ohjeistusten mukaisesti
- suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellista, toimintakykyä tukevaa ryhmätoimintaa toimintakyvyltään erilaisille ikääntyneille ihmisille erilaisissa toimintaympäristöissä
- arvioi omaa toimintaansa sekä toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista.

Hyvä (3-4)
Opiskelija:
- osaa selittää toimintakyvyn arvioinnin lähtökohdat
- osaa kuvailla fyysisen aktiivisuuden, luovan toiminnan ja ryhmätoiminnan merkityksen ikääntyneen ihmisen terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiselle ja vahvistamiselle
- selittää aseptiikan ja infektioiden torjunnan merkityksen työssään ja osaa toimia voimassa olevien ohjeistusten mukaisesti
- suunnittelee perustellen ja toteuttaa tavoitteellista, toimintakykyä tukevaa ryhmätoimintaa toimintakyvyltään erilaisille ikääntyneille ihmisille erilaisissa toimintaympäristöissä
- arvioi perustellen omaa toimintaansa sekä toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista.

Kiitettävä (5)
Opiskelija:
- osaa selittää toimintakyvyn arvioinnista saatujen tulosten merkityksiä
- osaa perustella monipuolisesti fyysisen aktiivisuuden, luovan toiminnan ja ryhmätoiminnan merkityksen ikääntyneen ihmisen terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiselle ja vahvistamiselle
- selittää aseptiikan ja infektioiden torjunnan merkityksen työssään ja osaa toimia voimassa olevien ohjeistusten mukaisesti
- suunnittelee monipuolisesti perustellen ja toteuttaa tilannetta arvioiden tavoitteellista, toimintakykyä tukevaa ryhmätoimintaa toimintakyvyltään erilaisille ikääntyneille ihmisille erilaisissa toimintaympäristöissä
- arvioi kriittisesti omaa toimintaansa sekä toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista.

Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.