Gerontologinen tutkimus ja kehittäminen geronomin työssä (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EP98-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.05.2021 - 30.09.2021
Ajoitus
01.11.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 26
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Panu Karhinen
- Mia Rosenström
Vastuuopettaja
Panu Karhinen
Ryhmät
-
SXC21S2Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa selittää gerontologisen monitieteisen tutkimuksen lähtökohdat
- tunnistaa tutkimuseettiset lähtökohdat gerontologiassa
- osaa kuvata vanhustyön ammatillisia orientaatioita ja moniasiantuntijuuden merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvän elämän tukemisessa
- osaa hakea tietoa ja tunnistaa lähteiden luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa tutkitun tiedon merkityksen omalle ammatilliselle toiminnalleen
- tunnistaa ikääntyneen ihmisen asiantuntijuuden, toimintaympäristön ja kumppanuuden merkityksen vanhustyön kehittämisessä
Sisältö
- monitieteinen gerontologinen tutkimus
- vaikuttavuuden lähtökohdat
- ammatillinen kumppanuus ja verkostot vanhustyössä
- gerontologinen moniammatillinen vanhustyö ja moniasiantuntijuus
- tutkimusetiikan lähtökohdat
- tiedon haku, hallinta ja arviointi
- dialogisuuden periaatteet
- yhteiskehittäminen
Aika ja paikka
Opintojakson aikataulu:
2.11. klo 8.30-11.45 Orientaatio opintojaksolle (Mia ja Panu)
2.11. klo 12.45-16.00 Dialogisuuden periaatteet, kehittämisen prosessi, yhteiskehittely, oma rooli kehittämistehtävissä, kriittisen ajattelun perusteet (Mia ja Panu)
16.11. klo 12.45-16.00 Tutkimus ja tutkimusetiikka (Mia)
9.12. klo 12.45-16.00 Kehittäminen ja ammatillinen kasvu (Panu)
13.12. klo 8.30-11.45 Purku ja päätös (Mia ja Panu>)
Oppimateriaalit
Julkaistaan myöhemmin
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento, lähiopetus, yksilöllinen harjoitustehtävä, ryhmätehtävä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmätehtävä ja ykslötehtävä
Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1-2)
• tunnistaa gerontologisen monitieteisen tutkimuksen lähtökohdat
• tunnistaa joitakin tutkimuseettisiä lähtökohtia gerontologiassa
• osaa luetella vanhustyön ammatillisia orientaatioita ja tunnistaa moniasiantuntijuuden käsitteen
• osaa hakea gerontologista tietoa ja tunnistaa lähteiden luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
• tunnistaa tutkitun tiedon merkityksen omalle ammatilliselle toiminnalleen
• tunnistaa ikääntyneen ihmisen asiantuntijuuden, toimintaympäristön ja kumppanuuden merkityksen vanhustyön kehittämisessä
Hyvä (3-4)
• osaa kuvailla gerontologisen monitieteisen tutkimuksen lähtökohtia
• tunnistaa useita tutkimuseettisiä lähtökohtia gerontologiassa
• osaa kuvailla vanhustyön ammatillisia orientaatioita ja tunnistaa moniasiantuntijuuden merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvän elämän tukemisessa
• kykenee ymmärtämään hakemansa tiedon merkitystä geronomin työssä ja tunnistaa lähteiden luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
• osaa perustella tutkitun tiedon merkityksen omalle ammatilliselle toiminnalleen
• osaa selittää ikääntyneen ihmisen asiantuntijuuden, toimintaympäristön ja kumppanuuden merkitystä vanhustyön kehittämisessä
Kiitettävä (5)
• osaa vertailla gerontologisen monitieteisen tutkimuksen lähtökohtia
• tunnistaa monipuolisesti tutkimuseettiset lähtökohdat gerontologiassa
• soveltaa tietoa vanhustyön ammatillisten orientaatioiden kuvailussa ja osaa arvioida moniasiantuntijuuden merkitystä ikääntyneen ihmisen hyvän elämän tukemisessa
• kykenee ymmärtämään hakemansa tiedon merkitystä geronomin työssä ja osaa arvioida lähteiden luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
• perustelee monipuolisesti tutkitun tiedon merkityksen omalle ammatilliselle toiminnalleen
• osaa arvioida ikääntyneen ihmisen asiantuntijuuden, toimintaympäristön ja kumppanuuden merkitystä vanhustyön kehittämisessä
Arviointi:
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.