Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EO96-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.05.2021 - 30.09.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Katja Ihamäki
- Lauri Narinen
Ryhmät
-
SXH21K2_vakaSXH21K2_vaka
Tavoitteet
Opiskelija tuntee keskeisimpiä hyvinvoinnin ja onnellisuuden teorioita. Opiskelija ymmärtää, miten yhteiskunnan rakenteet ja prosessit vaikuttavat yksilöiden ja yhteisöjen elämään. Hän tuntee yhteiskuntapolitiikan kehityssuuntia sekä niiden yhteyksiä hyvinvointipalveluiden muutostarpeisiin. Opiskelija tuntee hyvinvointia, sosiaalista osallisuutta ja turvallisuutta tukevia rakenteita ja prosesseja. Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon toimintatapoja. Opiskelija ymmärtää myös sen, miten globaali talous ja Suomen talouskehitys vaikuttavat yhteiskunnan toimintaan ja ihmisten elämisen ehtoihin. Hän tuntee hyvinvointipalvelujen järjestämisen ja tuottamisen eri tavat.
Sisältö
Hyvinvointiteorioita. Suomalaisen hyvinvointivaltion ja -yhteiskunnan kehitys. Kansainväliset hyvinvointivaltiomallit. Hyvinvointivaltion monituottajamalli. Hyvinvointiyhteiskunnan riippuvuudet globaalista taloudesta, tuotannosta, elintasosta, talouspolitiikasta ja työllisyydestä.
Aika ja paikka
Opettajat: Katja Ihamäki & Lauri Narinen
TENTTI Pe 26.11. klo 12.45-16.
Oppimateriaalit
Tenttikirjallisuus:
Talouden ja hyvinvoinnin osuus (Lauri Narinen):
- Matti Pohjola, Sanomapro 2019: Taloustieteen oppikirja + kontaktin diat.
Sosiaalipolitiikan osuus (Katja Ihamäki):
- Hyvinvointivaltio ylittää jälkensä. Toim. Sakari Hänninen ja Paula Saikkonen. THL. 2017. Luvut 1–6., 25–128.
- Anneli Anttonen ja Jorma Sipilä. Suomalaista sosiaalipolitiikkaa. Vastapaino. 2009, 9–102.
- Jorma Sipilä ja Anneli Anttonen. Universalismi ja sen vaihtoehdot. Teoksessa Vastavuoroinen sosiaalityö (2016). Toim. Maritta Törrönen ym., 57–74.
- Mikko Mäntysaari. Hyvinvointiliberalismi ja uusliberalismi sosiaalityön
toimintaympäristöinä. Teoksessa Vastavuoroinen sosiaalityö (2016). Toim. Maritta Törrönen ym., 75–86.
Sosiaalipolitiikan osuuden tehtävät (kolme tehtävää). Ohjeistukset toteutuksen työtilassa.
Muuta kirjallisuutta:
Haapola, Ilkka, Karisto, Antti & Takala, Pentti. Matkalla nykyaikaan: elintason, elämäntavan ja sosiaalipolitiikan muutos Suomessa. Porvoo: WSOYpro. 1999.
Julkunen, Raija. Kuka vastaa? Hyvinvointivaltion rajat ja julkinen vastuu. Hyvinvointivaltion rajat -projekti. Helsinki: Stakes. 2006.
Tammilehto, O. (2003). Globalisaation vaikutus köyhyyteen. http://www.tammilehto.info/globkoyh.htm
- Juho Saari, Sakari Taipale ja Sakari Kainulainen (toim.). Hyvinvointivaltion moderneja klassikoita. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Helsinki 2013.
- George Ritzer (2008). The McDonaldization of Society. Pine Forge Press.
- Towards a social investement welfare state? Ideas. policies and challenges. Toim. Nathalie Morel, Bruno Palier and Joakim Palme. Policy Press. 2012.
Opetusmenetelmät
Oppimistehtävät ja kirjatentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
TENTTI Pe 26.11. klo 12.45-16.
UUSINNAT METROPOLIAN VIRALLISET UUSINTAPÄIVÄT:
Ma 24.1 klo 16.30 – 20.00 SU202201 ILMOITTAUTUMINEN TENTTIIN 23.12. – 8.1.
Ma 21.3. klo 16.30 – 20.00 SU202203 ILMOITTAUTUMINEN TENTTIIN 17.2. – 6.3.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kirjatenttivaihtoehto, sosiaalipolitiikan osuus (Katja Ihamäki):
- Kirjallisuus noin 200 sivua suomenkielistä tekstiä
- Kolme tehtävää
- Tentti
Lisätietoja opiskelijoille
Katja Ihamäki:
Lehtorit
Katja Ihamäki - sosiaalipoltiikka
Lauri Narinen - hyvinvointi ja talous
TENTTI Pe 26.11. klo 12.45-16.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
kirjatentti 0-5 ja tehtävät hyv/hyl