Siirry suoraan sisältöön

Johdanto sosiaalipedagogiikkaan (tenttitoteutus) (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EO95-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.05.2021 - 30.09.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

6 - 60

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Seija Mäenpää

Ryhmät

  • SXH21K2_vaka
    SXH21K2_vaka

Tavoitteet

Opiskelija tuntee sosiaalipedagogiikan teoreettiset perusteet, peruskäsitteet ja alan eri suuntauksia. Opiskelija tuntee sosiaalipedagogiselle työotteelle ominaisia piirteitä. Opiskelija tuntee sosiaalipedagogisen työn arvopohjan, etiikan peruskäsitteet ja sosiaalialan ammattieettiset periaatteet. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen.

Sisältö

Sosiaalipedagogiikka tieteen- ja käytännön alana. Sosiaalipedagogiikan juuret ja kehitys. Keskeiset sosiaalipedagogiset käsitteet ja toimintaperiaatteet. Johdanto eettiseen ajatteluun ja sosiaalialan ammattietiikkaan.

Aika ja paikka

Orientointi 26.8. 2021 klo 15.00-17.00 Zoomissa
Tenttitilaisuus 25.10. klo 12.30 - 15.30 Myllypuron kampuksella, tila MPA2022. Tähän ei tarvitse ilmoittautua etukäteen.

I uusintakoe: Sosiaali- ja terveysala Uusintakoetilaisuus SU202111 07.12.2021 klo 16.30 - 20.00, paikka Mylllypuro
Ilmoittautumisaika 30.10.2021 - 16.11.2021. Opiskelija ilmoittautuu uusintakokeeseen sähköisessä uusintakoejärjestelmässä.

II uusintakoe: Sosiaali- ja terveysala Uusintakoetilaisuus SU202202 22.02.2022 klo 16.30 - 20.00, paikka Mylllypuro
Ilmoittautumisaika 20.01.2022 - 04.02.2022. Opiskelija ilmoittautuu uusintakokeeseen sähköisessä uusintakoejärjestelmässä.

Oppimateriaalit

Tenttikirjallisuus
Oppikirja
Nivala, Elina & Ryynänen, Sanna. 2019. Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Helsinki: Gaudeamus. Sivut: 13-310 ja taulukko s.341-341,
Linkki e-kirjaan löytyy opintojakson Oma-työtilan etusivulta.
sekä artikkeli
Charfe, Lowis & Gardner, Ali 2020. ‘Does my Haltung look big in this?’: The use of social pedagogical theory for the development of ethical and value-led practice. International Journal of Social Pedagogy 9 (1). 1–10.
https://www.scienceopen.com/hosted-document?doi=10.14324/111.444.ijsp.2020.v9.x.011

Opetusmenetelmät

Itseopiskelu tenttikirjallisuuden lukeminen. On suositeltavaa, että opiskelijat muodostaisivat itsenäisesti lukupiirejä, joissa tenttikirjan aihealueita käsiteltäisiin pienissä ryhmissä.
Osaaminen osoitetaan kirjallisessa yksilötentissä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson tenttitilaisuus 25.10. klo 12.30 - 15.30 Myllypuron kampuksella, tila MPA2022. Tähän ei tarvitse ilmoittautua etukäteen.

I uusintakoe: Sosiaali- ja terveysala Uusintakoetilaisuus SU202111 07.12.2021 klo 16.30 - 20.00, paikka Mylllypuro
Ilmoittautumisaika 30.10.2021 - 16.11.2021. Opiskelija ilmoittautuu uusintakokeeseen sähköisessä uusintakoejärjestelmässä.

II uusintakoe: Sosiaali- ja terveysala Uusintakoetilaisuus SU202202 22.02.2022 klo 16.30 - 20.00, paikka Mylllypuro
Ilmoittautumisaika 20.01.2022 - 04.02.2022. Opiskelija ilmoittautuu uusintakokeeseen sähköisessä uusintakoejärjestelmässä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op=135 t

Sisällön jaksotus

P1

Lisätietoja opiskelijoille

- Orientointi 26.8. 2021 klo 15.00-17.00 Zoomissa
- Opintojakson tenttitilaisuus, johon ei tarvita ennakkoilmoittautumista on 25.10. klo 12.30 - 15.30 Myllypuron kampuksella, tila MPA2022
Varustaudu tenttitilaisuuteen todistamaan henkilöllisyytesi kuvallisella henkilökortilla, passilla tmv.
Tila MPA2022 on hyvin tuuletettu, joten pukeudu lämpimästi.
Tenttiin (25.10.) tulee neljä kysymystä, joista kolmeen (3) tulee vastata. Vastaukset tulee kirjoittaa essee muotoon, kokonaisin lausein. Katso arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet yllä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvosana muodostuu tentin arvosanasta. Hylätyn tentin voi uusia uusintakoetilaisuuksissa I uusintakoetilaisuus SU202111 07.12.2021 ja II uusintakoetilaisuus SU202202 22.02.2022. Hyväksytyn arvosanan voi korottaa uusintakoetilaisuudessa yhden kerran.

Tentin arvioinnin kriteerit; Seija Mäenpää 2021

• sosiaalipedagogisten käsitteiden avaaminen / määrittely
• olennaisten asioiden käsittely/ kysymykseen vastaaminen
• vastauksen loogisuus ja selkeys/perustelut/ käytännön esimerkit
• pohdinta

Arviointitasot;
(0) Hylätty
Vastauksesta ei käy ilmi, että tenttikirjallisuutta on luettu ja ymmärretty, vaan vastaus pohjautuu arkiajattelun. Vastaus saattaa sisältää runsaasti olennaisia asiavirheitä ja merkittäviä väärinkäsityksiä tai painottua pelkästään epäolennaisiin asioihin.
(1-2) Tyydyttävä
Vastaus, joka sisältää joitakin oikein ymmärrettyjä, tenttikirjallisuudessa mainittuja asioita. Vastaus saattaa painottua epäolennaisiin asioihin tai sisältää joitakin asiavirheitä ja väärinkäsityksiä, mutta osoittaa kuitenkin opiskelijan hallitsevan opittavan aineiston vähimmäistasolla. Vastaus on suppea tai liian laaja.
(3-4) Hyvä
Asiapitoinen tenttikirjallisuuden ymmärrykseen perustuva vastaus, joka kuitenkin voi sisältää myös jonkun yksittäisen asiavirheen, väärinkäsityksen tai epäolennaisen asian. Opittavan aineiston perussisältö on pääosin hyvin ymmärretty ja rakenne on selkeä. Vastaus sisältää myös joitakin tärkeitä yksityiskohtia ja/tai olennaisia teoriaa kuvaavia käytännön esimerkkejä ja pohdintaa.
(5) Kiitettävä
Erinomainen, tenttikirjallisuuteen perustuva vastaus, joka ei sisällä asiavirheitä, väärinkäsityksiä tai epäolennaisia asioita. Opittavan alueen sisältö ja rakenne on erittäin hyvin ymmärretty. Vastaus sisältää paljon tärkeitä yksityiskohtia ja olennaisia teoriaa hyvin kuvaavia käytännön esimerkkejä ja teoriaa avaavaa pohdintaa.