Siirry suoraan sisältöön

Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EN95-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

14.03.2022 - 22.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 37

Koulutus

  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Akvaliina Lacho

Vastuuopettaja

Akvaliina Lacho

Ryhmät

  • SXI22K2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija tutustuu ympäristökäsitteeseen toimintaterapian näkökulmasta. Opiskelija tietää, miten toimintaterapian teoreettiset mallit tarkastelevat toimintaympäristöä. Opiskelija ymmärtää sosiaalisen-, fyysisen-, kulttuurisen, digitaalisen-, ja institutionaalisen ympäristön vaikutuksia ihmisen toimintaan. Opiskelija osaa tarkastella ja analysoida erilaisia arjen ympäristöjä saavutettavuuden näkökulmasta. Opiskelija on tietoinen asiakkaan toimintaan vaikuttavasta asenneympäristöstä. Opiskelija tulee tietoiseksi omista ja toisten ennakkoasenteista, arvoista, uskomuksista, tavoista ja tottumuksista.

Sisältö

Ympäristö toimintaterapian teoreettisissa malleissa
Ympäristö ICF-luokituksessa
Ympäristön vaikutus ihmisen toimintaan
Arjen toimintaympäristöjen analysointi ja kotiympäristön arviointi
Arjen toimintaympäristöjen saavutettavuus
Ympäristön esteet ja mahdollisuudet erilaisissa arjen toimintaympäristöissä
Arvot, asenteet ja uskomukset toimintaan vaikuttavina tekijöinä

Aika ja paikka

Opetus sisältää kontaktiopetusta ja itsenäistä työskentelyä yksin ja ryhmässä.

Lähipäivät :
ma 4.4
ti 5.4
ti 19.4
ti 3.5

Oppimateriaalit

Hautala, T. - Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita. s. 207-216.


Muu materiaali tiedoksi opintojakson alussa

Opetusmenetelmät

Luento-opetus
Itsenäinen työskentely ja kirjallinen tehtävä
Ryhmätyöskentely ja -tehtävä.

Materiaalit ja tehtävät OMAssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Poissaoloista korvaava tehtävä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op. Luento-opetus aikataulutettu, itsenäinen työskentely suunniteltu kontaktiopetuksen väliin jääviin viikkoihin.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla työskennellään ryhmissä ja peredytään asioihin osaksi itsenäisesti.
Aktiivisella osallistumisella ja läsnäololla on merkitystä omaan oppimiseen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Hyväksytty/

Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.

Hylätty/

Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi koostuu kahdesta palautettavasta tehtävästä (yksilötehtävä 50% ja ryhmätehtävä 50%)

Lisätiedot

Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.