Siirry suoraan sisältöön

Preanalytiikan ja näytteenoton osaajaksi (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EC89-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

14.03.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 65

Koulutus

  • Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Suska Veltheim
  • Mari Koski
  • Jaana Anttila

Vastuuopettaja

Jaana Anttila

Ryhmät

  • SXJ22K2
    Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelijana osaat nimetä laboratorion sisäiset ja ulkoiset asiakkaat.Ymmärrät potilaan/asiakkaan oikeudet ja tunnet potilaan asemaa ja tietosuojaa koskevan lainsäädännön. Osaat toimia asiakaslähtöisesti ja tunnistat asiakaskokemuksen merkityksen laboratoriopalveluiden kehittämisessä. Ymmärrät preanalyyttisten tekijöiden merkityksen laboratoriotutkimustuloksiin ja osaat ohjata asiakkaita näyttöön perustuvasti.Osaat ottaa, käsitellä, säilyttää ja lähettää laboratoriotutkimusnäytteitä laadukkaasti ja suorittaa perusterveydenhuollossa tehtäviä potilas- ja näytetutkimuksia. Osaat nimetä potilasturvallisuuteen ja hyvinvointiin liittyvät tekijät näytteenotossa ja potilastutkimuksissa sekä osaat toimia turvallisesti. Sisäistät aseptisen toiminnan merkityksen ja osaat toimia aseptisten ohjeiden mukaisesti. Omaksut näytteenoton ergonomiset työskentelytavat osaksi omaa ammatillista toimintaasi. Osaat käyttää laboratoriotietojärjestelmää tutkimuspyyntöjen tekemiseen. Toimit erilaisissa työ- ja oppimisympäristöissä sekä moniammatillisissa tiimeissä.

Osaat näytteenotto- ja ohjaustilanteissa tarvittavan englanninkielisen ammattisanaston ja käsitteet. Osaat toimia vuorovaikutus- ja näytteenottotilanteissa englannin kielellä.

Sisältö

Laboratoriotutkimusprosessi
Sisäiset ja ulkoiset asiakkaat sekä asiakaslähtöisen palvelun periaatteet
Potilaan asemaa koskeva lainsäädäntö ja tietosuoja
Asiakkaan ohjaaminen laboratoriotutkimuksiin
Preanalyyttiset tekijät
Viitearvot
Veri-,erite- ja solunäytteet sekä tavallisimmat perusterveydenhuollon laboratorioissa tehtävät potilastutkimukset
Näytteiden käsittely, säilyttäminen ja lähettäminen
Työ- ja potilasturvallisuus
Aseptiset työtavat
Ergonomia
Jätehuolto
Laboratoriotietojärjestelmä
Simuloidut oppimistilanteet
Asiakas- ja potilasohjaus englannin kielellä

Oppimateriaalit

Friman,T., Kuparinen,M., Lehto,L.,Liikanen E. 2021.Laboratoriotutkimusten näytteenotto.Otavan kirjapaino Oy. Keuruu.
Riski, Hanna-Maarit 2019. EKG- Rekisteröinti. Keuruu. Otavan Kirjapaino Oy.
Tuokko ym. 2021. Onnistu laboratorionäytteissä. Suositus tutkimusten valinnasta, potilaan tunnistamisesta ja ohjaamisesta. Saatavilla: https://www.hotus.fi/hotus-hoitosuositus-onnistu-laboratorionaytteissa-suositus-tutkimusten-valinnasta-potilaan-tunnistamisesta-ja-ohjaamisesta/

Moodlen työtila/ Preanalytiikka: Preanalytiikan ja näytteenoton osaajaksi
Moodlen työtila/ Ammatillinen englanti: English for Health Care Professionals

Simundic ym.2018. Joint EFLM-COLABIOCLI Recommendation for venous blood sampling.Clinical Chemistry and laboratory medicine.

Hedman ym. (toim.)Mikrobiologia, immunologia ja infektiosairaudet kirjat 1-3. Duodecim seura 2012 . Luettavissa e-kirjana sähköisesti koulun tietokoneilta osoitteessa www.duodecim.fi > terveysportti > oppiportti > oppikirjat
Lippincott, Willianms&Wilkins. 2011. ECG Interpretation made Incredibly Easy.
Mäkijärvi et al. 2007: EKG-tulkinnan työkirja. Duodecim

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot
Harjoitukset/laboraatiot ; läsnäolopakollisia
Simulaatioharjoitteet; läsnäolopakollisia
Työpajat, tehtävät
Ammatillinen englanti: Kaikki oppitunnit läsnäolopakollisia

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti ; Preanalytiikka
Ammatillinen englanti videotehtävä
Uusintatentit syksy 2022
Opintojakson arvosanaa mahdollista korottaa toteutuksella mainittujen uusintatenttien yhteydessä. Korottaminen koskee koko opintojakson arvosanaa ja se voidaan toteuttaa vain kerran uusintatenttien antamissa puitteissa.

Osaamisen näyttökoe

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaistyömäärä 270 tuntia (opetus, harjoitukset/laboraatiot, itsenäinen opiskelu, tehtävät/asiakastapaukset, osaamisen näyttökoe, tentti)

Sisällön jaksotus

Opiskelu toteutuu 2. periodilla.
Jakson opettajat: Jaana Anttila (opintojakson vastuuopettaja), Suska Veltheim. Katja Hämäläinen (ammatillinen englanti)

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatio/ alkuinfo on pakollinen.
Lukujärjestykseen voi tulla muutoksia.

Mikäli tehtäviä ei ole tehty tehtävän palautuspäivämäärään mennessä toteutus arvioidaan hylätyksi ja opiskelijan on ilmoittauduttava uudelle toteutukselle.
Pääsääntöisesti puuttuva(t) harjoitukse(t)/laboraatio(t) korvataan seuraavan sovitun toteutuksen yhteydessä.
Mikäli opiskelijalla on toteutukselta osasuorituksia, halutessaan hän hakeutua uudelle
opintojaksototeutuksella ja voi hyväksilukea toteutuksen osat normaalin AHOT-menettelyn kautta ennen opintojakson alkua.
Jos opiskelijalla on osittainen AHOT, tulee päätös siitä toimittaa vastuuopettajalle kuukausi ennen opintojakson alkua.

"Palauttamalla tentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta". Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §.
Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Preanalytiikka: 0-5
Arviointikehikko, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija.

Englannin kielen arviointikriteerit:

Tyydyttävä (1-2)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla ymmärtää puhekumppanin viestintää niin, että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Preanalytiikka: 0-5
Arviointikehikko, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija.

Englannin kielen arviointikriteerit:

Hyvä (3-4)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää alan kielenkäyttötilanteista ammattialan tehtävän tavoitteiden mukaisesti. Hän vaihtaa ajatuksia tasaveroisena kumppanina itsenäisen kielenkäyttäjän kanssa, viestii aloitteellisesti ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen jossain määrin huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat sekä tilanteen vaatimukset. Hän ilmaisee itseään viivytyksettä selkeästi ja yksityiskohtaisesti ja käyttää ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi niin, että kokonaisviesti välittyy sekä tuottaa eri tarkoituksiin tekstejä, joiden kielelliset puutteet eivät häiritse viestin välittymistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Preanalytiikka: 0-5
Arviointikehikko, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija.

Englannin kielen arviointikriteerit:

Kiitettävä (5)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän pystyy osallistumaan aloitteellisesti alan kielenkäyttötilanteisiin eri viestintätilanteiden käytäntöjä noudattaen. Hän vaihtaa ajatuksia selkeästi ja sujuvasti tasaveroisena kumppanina taitavan kielenkäyttäjän kanssa ja viestii aloitteellisesti myös vaativissa ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat. Hän ilmaisee itseään tehokkaasti ja tarkasti, käyttää vaativaa ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi sekä painottaa ja rytmittää puhettaan niin, että kokonaisviesti vahvistuu sekä tuottaa eri tekstilajien edellyttämiä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja vaikuttavia tekstejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentit (H-5)
Moodle tehtävät (Hyväksytty/Täydennettävä)
Preanalytiikan asiakastehtävät (numero vaikuttaa opintojakson arvosanaan)
Työkoe/ osaamisen näyttökoe (Hyväksytty/Hylätty)
Englanti: Aktiivinen osallistuminen oppitunneille ja videotehtävä (1-5)

Esitietovaatimukset

Edeltävä osaaminen:

Olet saavuttanut seuraavien opintojaksojen osaamistavoitteet: Oppimisen ja opiskelun valmiudet, Anatomia, fysiologia ja patofysiologia, Asiakas sosiaali- ja terveyspalveluiden keskiössä sekä Kliiniset hoitotoimet laboratoriotyössä.

Englanti:
Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B2.