Siirry suoraan sisältöön

Oppimisympäristö ja monilukutaito (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00DU25-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 30.09.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 22.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Paikat

0 - 15

Koulutus

  • Degree Programme in Social Services
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Satu Hakanen
  • Saila Nevanen

Ryhmät

  • VAKAS21
    Varhaiskasvatuksen polku sosionomeille

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida oppimisympäristöön liittyviä näkökulmia (erityisesti monilukutaito). Opiskelija osaa hyödyntää ja muokata erilaisia oppimisympäristöjä tukemaan lasten kehitystä. Opiskelija tuntee keskeisen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden ohjeistuksen monilukutaidon ja mediakasvatuksen toteuttamisesta.

Sisältö

- Erilaiset formaalit ja informaalit oppimisympäristöt
- Monilukutaito ja mediakasvatus monikulttuurisessa varhaiskasvatusympäristössä

Aika ja paikka

Orientaatioluento 2.2.2022 klo 8.30-11.45
Ryhmätentti 7.3.2022 klo 8.30-11.45
Tehtävien esittely 7.3.2022 klo 12-45-16


Huomio! Kaikkien opiskelijoiden odotetaan osallistuvan orientaatioluentoon, tehtävien esittelyyn ja ryhmätenttiin.

Oppimateriaalit

Kristiina Kumpulainen, Sara Sintonen, Jenni Vartiainen, Heidi Sairanen, Alexandra Nordström, Jenny Byman & Jenny Renlund (2018): Playful Parts:The Joy of Learning Multiliteracies / Kurittomat Palaset: Monilukutaitoa opitaan ilolla.
Lydia Plowman & Joanna McPake (2013): Seven myths about young children and technology
Daniel Kardefelt-Winther (2017) How does the time children spend using digital technology impact their mental well-being, social relationships and physical activity?

Tehtävissä käytettävä materiaali:
Kristiina Kumpulainen & Julian Sefton-Green (Ed.), (2019): Multiliteracies and early years innovation.
TAI Merja Koivula, Anna Siippainen & Paula Eerola-Pennanen (Ed.) (2017) Valloittava varhaiskasvatus, luku 4 Oppimisympäristöt, sivut 283-315 ja Kronqvist, E. & Kumpulainen, K. 2011. Lapsuuden oppimisympäristöt: Eheä polku varhaiskasvatuksesta kouluun. Helsinki: WSOYpro.

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot, pienryhmätyöskentely, vierailukäynti, tenttiin lukeminen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ilmoitetaan myöhemmin

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 7.3.2022 klo 8.30-11.45
Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alussa.
Huom. Ilmoittaudu uusintatenttiin sähköpostilla saila.nevanen@metropolia.fi

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5x 27h = 135 h

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetuksen lisäksi kurssitehtävän tekemiseen pitää varata aikaa.
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Metropolian yleiset arviointikriteerit

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Metropolian yleiset arviointikriteerit

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja sisältöalueisiin. Active participation is required.

Metropolian yleiset arviointikriteerit