Siirry suoraan sisältöön

Oppimisen ja opiskelun valmiudet (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00DR95-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 21.01.2020

Ajoitus

09.01.2020 - 15.03.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Optometrian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Paula Lindqvist
  • Johanna Valtanen
  • Timo Raatikainen
  • Eveliina Korpela
  • Saija Flinkkilä

Vastuuopettaja

Saija Flinkkilä

Ryhmät

  • SXE20K1
    Optometrian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

• Opiskelija
- tunnistaa oman alansa keskeisen osaamisen ja löytää tapoja kehittyä siinä
- osaa suunnitella oman opintopolkunsa
- osaa opiskella ja toimia yhteisöllisessä, työelämäläheisessä projektissa
- ymmärtää terveysalan monikulttuurisena, moniarvoisena ja muuttuvana toimintaympäristönä

Sisältö

Tutkinnon tuottama osaaminen
Sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristö
Opiskelutaidot ja tiedonhankinta
Metropolian oppimisympäristöt
Tietotekniset taidot terveysalan oppimisessa ja asiantuntijatehtävissä
Ammatillisen asiantuntijan suomen kieli ja viestintä
Projektityöskentely

Viestinnän sisällöstä tarkemmin:
• Kommunikointi
– Kommunikaatiotyylien tunnistaminen ja ymmärtäminen
– Mikä on viestintä?
o Passiivinen viestintä
o Aggressiivinen viestintä
o Passiivis- aggressiivinen viestintä
o Itsevarma viestintä
o Lähettäjän ja vastaanottajan välisessä viestinnässä esiintyvien käsitysten erot
• Viestinnän esteet
– Kommunikaatioon vaikuttavat fyysiset esteet
– Persoonien väliset erot ja viestintää
• Sanallinen ja sanaton viestintä
– Sanallinen viestintä
o Mistä sanallinen viestintä koostuu?
o Miten verbaalista viestintää käytetään tehokkaasti?
– Sanaton viestintä
o Ei-sanallisen viestinnän määrittäminen
o Miksi ei-sanallinen viestintä on tehokas?
o Ei-sanallisten vihjeiden lukeminen
• Viestintä kirjallisesti
– Kirjallisen viestinnän käyttö
– Kirjallisen viestinnän edut ja haitat
– Vältä väärinkäsityksiä kirjallisessa viestinnässä
• Kulttuurierot viestinnässä
• Mikä on kulttuuri?
– Kommunikaation roolin ymmärtäminen kulttuurissa
– Tunnistaa kulttuuriset muuttujat
– Uskot, arvot, odotukset, asenteet
– Eri kulttuurien päätöksenteon erojen ymmärtäminen
– Muiden kulttuurien normit, rituaalit ja tabut
– Tasa-arvo, monimuotoisuus ja osallisuus
• Kulttuurienvälisen viestinnän esteet
– Säätö muihin kulttuureihin
– Kulttuurishokki
– Kulttuurinen sokeus
– Kieli
• Herkkyys omalle kulttuuritaustalle ja sen vaikutukselle viestintään
– Eettiset kysymykset kulttuurienvälisessä viestinnässä
– Viestintä eri kulttuurien kanssa
– Kulttuurienvälisen viestinnän erojen ilmentäminen erilaisissa ammatillisissa olosuhteissa
– Huomioi yksilölliset tarpeet eri kulttuuritaustaisten potilaiden kohdalla
• Kulttuurienväliset viestintätekniikat
- Eleet, katseet, sanallinen ja ei-sanallinen viestintä

Aika ja paikka

Opinnot toteutuvat lukukauden ensimmäisellä periodilla.

Oppimateriaalit

Materiaali Moodle-alustalla ja OMA:n työtilassa
Opettajien antama materiaali

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/6) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä ja MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opetusmenetelmät

Yhteistoiminnallinen oppiminen
Aktivoivat luennot
Ohjaus/tutorointi
Työelämäkurkistus
Verkko-opiskelu
Lähiopetus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisresurssi 135 tuntia (lähiopetus ja itsenäinen työskentely).

.

Sisällön jaksotus

Opinnot toteutuvat lukukauden ensimmäisellä periodilla.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- Arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- Toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- Toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- Toimia turvallisesti
- Toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Toimia opiskelijaryhmässä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- Käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- Arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- Soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- Toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- Toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- Toimia turvallisuus huomioiden
- Perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Organisoida opiskelijaryhmän toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen opintojen toteutukseen.
Oppimistehtävät.

Esitietovaatimukset

ei esitietovaatimuksia

Lisätiedot

Opiskelija ja opettaja-tutor käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.