Oppimisen ja opiskelun valmiudet (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DR95-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 21.01.2020
Ajoitus
09.01.2020 - 15.03.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Optometrian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Paula Lindqvist
- Johanna Valtanen
- Timo Raatikainen
- Eveliina Korpela
- Saija Flinkkilä
Vastuuopettaja
Saija Flinkkilä
Ryhmät
-
SXE20K1Optometrian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
• Opiskelija
- tunnistaa oman alansa keskeisen osaamisen ja löytää tapoja kehittyä siinä
- osaa suunnitella oman opintopolkunsa
- osaa opiskella ja toimia yhteisöllisessä, työelämäläheisessä projektissa
- ymmärtää terveysalan monikulttuurisena, moniarvoisena ja muuttuvana toimintaympäristönä
Sisältö
Tutkinnon tuottama osaaminen
Sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristö
Opiskelutaidot ja tiedonhankinta
Metropolian oppimisympäristöt
Tietotekniset taidot terveysalan oppimisessa ja asiantuntijatehtävissä
Ammatillisen asiantuntijan suomen kieli ja viestintä
Projektityöskentely
Viestinnän sisällöstä tarkemmin:
• Kommunikointi
– Kommunikaatiotyylien tunnistaminen ja ymmärtäminen
– Mikä on viestintä?
o Passiivinen viestintä
o Aggressiivinen viestintä
o Passiivis- aggressiivinen viestintä
o Itsevarma viestintä
o Lähettäjän ja vastaanottajan välisessä viestinnässä esiintyvien käsitysten erot
• Viestinnän esteet
– Kommunikaatioon vaikuttavat fyysiset esteet
– Persoonien väliset erot ja viestintää
• Sanallinen ja sanaton viestintä
– Sanallinen viestintä
o Mistä sanallinen viestintä koostuu?
o Miten verbaalista viestintää käytetään tehokkaasti?
– Sanaton viestintä
o Ei-sanallisen viestinnän määrittäminen
o Miksi ei-sanallinen viestintä on tehokas?
o Ei-sanallisten vihjeiden lukeminen
• Viestintä kirjallisesti
– Kirjallisen viestinnän käyttö
– Kirjallisen viestinnän edut ja haitat
– Vältä väärinkäsityksiä kirjallisessa viestinnässä
• Kulttuurierot viestinnässä
• Mikä on kulttuuri?
– Kommunikaation roolin ymmärtäminen kulttuurissa
– Tunnistaa kulttuuriset muuttujat
– Uskot, arvot, odotukset, asenteet
– Eri kulttuurien päätöksenteon erojen ymmärtäminen
– Muiden kulttuurien normit, rituaalit ja tabut
– Tasa-arvo, monimuotoisuus ja osallisuus
• Kulttuurienvälisen viestinnän esteet
– Säätö muihin kulttuureihin
– Kulttuurishokki
– Kulttuurinen sokeus
– Kieli
• Herkkyys omalle kulttuuritaustalle ja sen vaikutukselle viestintään
– Eettiset kysymykset kulttuurienvälisessä viestinnässä
– Viestintä eri kulttuurien kanssa
– Kulttuurienvälisen viestinnän erojen ilmentäminen erilaisissa ammatillisissa olosuhteissa
– Huomioi yksilölliset tarpeet eri kulttuuritaustaisten potilaiden kohdalla
• Kulttuurienväliset viestintätekniikat
- Eleet, katseet, sanallinen ja ei-sanallinen viestintä
Aika ja paikka
Opinnot toteutuvat lukukauden ensimmäisellä periodilla.
Oppimateriaalit
Materiaali Moodle-alustalla ja OMA:n työtilassa
Opettajien antama materiaali
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/6) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä ja MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opetusmenetelmät
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Aktivoivat luennot
Ohjaus/tutorointi
Työelämäkurkistus
Verkko-opiskelu
Lähiopetus
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisresurssi 135 tuntia (lähiopetus ja itsenäinen työskentely).
.
Sisällön jaksotus
Opinnot toteutuvat lukukauden ensimmäisellä periodilla.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- Arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- Toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- Toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- Toimia turvallisesti
- Toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Toimia opiskelijaryhmässä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- Käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- Arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- Soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- Toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- Toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- Toimia turvallisuus huomioiden
- Perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Organisoida opiskelijaryhmän toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen opintojen toteutukseen.
Oppimistehtävät.
Esitietovaatimukset
ei esitietovaatimuksia
Lisätiedot
Opiskelija ja opettaja-tutor käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.