Siirry suoraan sisältöön

Asiakaspalvelun ja työyhteisön johtaminen sekä kehittäminen I (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00DM74-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2019 - 30.09.2019

Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Sirkka Rousu
  • Katriina Rantala-Nenonen
  • Minna Lanne-Eriksson

Vastuuopettaja

Minna Lanne-Eriksson

Ryhmät

  • S0919S6
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää strategisen ja operatiivisen johtamisen periaatteet erityisesti sosiaalialan ja sosiaalityön johtamisen erityispiirteiden näkökulmasta. Hän tuntee keskeiset sisällöt henkilöstöjohtamisesta, organisaatioviestinnästä ja asiakaslähtöisten palveluprosessien johtamisesta ja kehittämisestä. Hän ymmärtää työyhteisön kehittämisen ja johtamisen prosessit sekä työhyvinvoinnin edistämisen periaatteet.

Sisältö

Johtamisen nykyteoriat. Asiakaspalveluyksikön ja sen asiakasprosessien johtaminen ja kehittäminen. Työyhteisön ja osaamisen johtaminen sekä esimiestyö. Monialaisten asiakaspalveluyksiköiden johtaminen ja kumppanuusverkostojen koordinointi. Strategisen hyvinvoinnin johtaminen ja kehittäminen.

Oppimateriaalit

Seuraavat teokset tulee olla luettuina ennen lähiopetuksen alkua, niiden pohjalta laaditaan oppimistehtävä:
Petri Virtanen, Maria Suoheimo, Sara Lamminmäki, Päivi Ahonen ja Markku Suokas 2011. Matkaopas asiakaslähtöisten sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämiseen. Tekesin katsaus 281/2011.
https://www.tekes.fi/globalassets/julkaisut/matkaopas.pdf
Antti Syväjärvi & Ville Pietiläinen (toim.) 2016. Inhimillinen ja tehokas sosiaali- ja terveysjohtaminen. Suomen Yliopistopaino Oy – Juvenes Print. Tampere
https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/100410/Syvajarvi_%26_Pietilainen_OA.pdf?sequence=1
Muu materiaali julkaistaan myöhemmin Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus , Aktivoiva luento, Esseet, Verkko-opiskelu, ohjattu

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävät liitetään omaan työyhteisöön.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op (135t)

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on tarkoitettu sosionomi (Yamk) S0919S6 opiskelijoille.
Opettajat; Sirkka Rousu ja Minna Lanne-Eriksson
Opiskelu edellyttää lähiopetukseen osallistumista (18t) ja itsenäistä- ja verkkotyöskentelyä (117t) Moodlealustalla.
Lähiopetus:
3.9. klo 14.30-16.00
1.10. klo 8.30-11.45
28.10. klo 12.45-16.00
26.11. klo 12.45-16.00
10.12. klo 12.45-16.00

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä, ymmärtää niiden merkityksen sekä osaa soveltaa niitä työyhteisössään /organisaatiossaan
- kehittää palveluja sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä joustavasti käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä ja osaa soveltaa niitä monialaisissa työyhteisöissä ja organisaatioissa sekä verkostoissa
- kehittää ja johtaa eettisesti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa joustavasti vaativissa ja monimutkaisissa johtamistilanteissa
- hallitsee johtamisen työvälineitä ja osaa soveltaa niitä monialaisissa työyhteisöissä ja organisaatioissa sekä verkostoissa
- kehittää ja johtaa eettisesti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla palveluja. Opiskelija osaa johtaa työyhteisöjen toimintaa innostavilla ja toimintaa uudistavilla tavoilla.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä, ymmärtää niiden merkityksen sekä osaa soveltaa niitä työyhteisössään /organisaatiossaan
- kehittää palveluja sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät 100%