Siirry suoraan sisältöön

Lasten nuorten ja perheiden sosiaalinen hyvinvoinnin edistäminen - työkäytännöt ja kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00DM72-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.11.2020 - 13.12.2020

Ajoitus

01.01.2021 - 23.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 28

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Niina Pietilä
  • Saila Nevanen

Vastuuopettaja

Saila Nevanen

Ryhmät

  • S0920S6
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida yhteiskunnallisten muutosten vaikutuksia perheiden, lasten ja nuorten elämään ja arkeen. Hän tuntee monipuolisesti ja syvällisesti sosiaalista hyvinvointia edistävää työtä, palveluja, työkäytäntöjä ja menetelmiä ja osaa arvioida niiden sovellettavuutta ja vaikuttavuutta perheiden, lasten ja nuorten arjessa. Hän osaa kehittää työtä ja palveluja yhteistyössä palvelujen käyttäjien tarpeet huomioiden.

Sisältö

Uudistuvat ja kehittyvät lapsiperhe- ja nuorten palvelut. Lasten, nuorten ja perheiden osallisuus ja sen edistäminen. Varhaiskasvatus. Ehkäisevä ja varhainen tuki. Lapsi – ja perhekohtainen lastensuojelu.

Aika ja paikka

-

Oppimateriaalit

Satka Mirja, Julkunen Ilse, Kääriäinen Aino, Poikela Ritva, Yliruka Laura ja Muurinen Heidi (toim.) 2016. Käytäntötutkimuksentaito. http://www.socca.fi/files/5598/Kaytantotutkimuksen_taito_julkaisu.pdf
(HUOM! Lukekaa tämä materiaali 25.1. lähiopetustyöskentelyn pohjaksi.)

Björk Alexander. 2016. Evidence-based practice behind the scenes. How evidence in social work is used and produced.
https://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:900625/FULLTEXT01.pdf

Vertaisarviointi: https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen/osallisuuden-edistaminen/heikoimmassa-asemassa-olevien-osallisuus/hankkeet-ja-hanketuki/arviointi/vertaisarviointi

Palveluiden laatuun ja vaikuttavuuteen liittyviä: https://thl.fi/fi/web/sote-uudistus/tulevaisuuden-sosiaali-ja-terveyskeskus/toimivia-toimintamalleja-hankkeiden-tueksi/palveluiden-laatu-ja-vaikuttavuus

Toikko Timo & Rantanen Teemu (2009) Tutkimuksellinen kehittämistoiminta.

Törrönen, Maritta & Sharpe, Darren (2016) Nuorten osallistuminen sosiaalityön tutkimukseen. Teoksessa Törrönen, Maritta &Hänninen, Kaija & Jouttimäki, Päivi & Lehto-Lundén, Tiina & Salovaara, Petra & Veistilä, Minna (toim.) Vastavuoroinen sosiaalityö.

Määttä, Mirja & Souto, Anne-Mari (2020) (toim.) Tutkittu ja tulkittu Ohjaamo. Nuorten ohjaus japalvelut integraatiopyörteessä. https://www.nuorisotutkimusseura.fi/julkaisut/verkkokauppa/kirjat/2317-ohjaamo

Palsanen, Kati 2013. Yhteistutkiminen. Opas sosiaalityöhön. Soccan työpapereita 2013:3.

Evidence informed practice model- Sheffield City Councel.https://www.sheffield.gov.uk/caresupport/us/eip/eipmodel.htm

Johansson, Kirsi et al: 2007.Systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja sen tekeminen. Hoitotieteen laitoksen julkaisuja A:51Turun yliopisto.

Paasio. Petteri 2014. Näyttöön perustuva sosiaalityön käytäntö – järjestelmällinen katsaus vuosina 2010– 2012 julkaistuista tutkimuksista. Ammatillinen lisensiaattityö. Hyvinvointipalveluiden erikoisala. Jyväskylän yliopisto
Innovaatiokylä(www.innovaatiokyla.fi)

Karjalainen, Asko (2002) Mitä Bencmarking –arviointi on? Oulun yliopisto.

Seppänen –Järvelä, Riitta & Karjalainen, Vappu (2006; lisäpainos 2009) Kehittämistyön risteyksiä. Tom Erik Arnkilin ja Robert Arnkilin artikkelit tässä kirjassa.

Hellsten K, Outinen M, Holma T. 2004. Kehittävä vertaiskäynti – työväline laadunhallintaan. Stakes; Aiheita 31/2004

Arnkil Robert, Jokinen Esa, Spangar Timo 2010. Kohti avoimia ja ehjiä vertaisoppimisen tiloja. Kuntaliiton Vertaiset oppimisverkoston tutkimusraportin käsikirjoitus. Julkaistu: OPEN AND INTEGRATED PEER-LEARNING SPACES IN MUNICIPAL DEVELOPMENT.

Robert Arnkil 2009. Siltoja yli kinkkisen virran – voisivatko hyvät käytännöt työyhteisöissä levitä paremmin? Teoksessa: Filander, K., Vanhalakka-Ruoho, M. (2009) Yhteisöllisyys liikkeessä. Aikuiskasvatuksen 48. Vuosikirja. Jyväskylä. Gummerus

Kirjallisuuslista voi täydentyä jakson alkaessa.

Opetusmenetelmät

Oppimistehtäviä (2), yksilö- tai parityönä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävät suoritetaan työelämälähtöisesti yhdessä opiskelijoiden omien tai muiden tarkoituksenmukaisten työyhteisöjen kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 h.

Sisällön jaksotus

Lähiopetuksen aikataulu

25.01.2021 08.45 - 12.00 Tutkimusklubi: orientaatio
26.01.2021 12.45 - 14.15 Tutkimusklubi: orientaatio jakuu / Sisällön analyysi
19.2.2021 12.45 -16.00 Benchmarking - BM -tehtävän orientaatio
09.04.2021 08.45 - 12.00 Tutkimuskubitehtävän purku. Tehtävä palautetaan tähän päivään mennessä.
11.05.2021 08.45 - 12.00 Tämän kerran ohjelma täsmentyy myöhemmin
20.05.2021 12.45 - 16.00 BM -tehtävän purku. Tehtävä palautetaan 12.5.2021 mennessä. Työelämäkumppanit ovat tervetulleita seuraamaan tehtävän purkua.

Lisätietoja opiskelijoille

Tämä on Sosiaalialan tutkinnon (ylempi AMK) opetussuunnitelmaan sisältyvä opintojakso

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- analysoi arvopohjaisesti ja kriittisesti yhteiskuntaa, väestön tarpeita ja sosiaalipolitiikkaa globaalisti ja paikallisesti
- hallitsee valitsemansa asiantuntijuusalueen tietoperustaa ja menetelmiä ja osaa soveltaa niitä
- edistää ihmisten sosiaalista hyvinvointia ja vähentää pahoinvointia yhdessä asiakkaiden ja verkostojen kanssa erilaisia toimintatapoja soveltaen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- analysoi arvopohjaisesti ja kriittisesti yhteiskuntaa, väestön tarpeita ja sosiaalipolitiikkaa globaalisti ja paikallisesti.
- hallitsee monipuolisesti valitsemansa asiantuntijuusalueen tietoperustaa ja menetelmiä ja osaa soveltaa niitä joustavasti
- edistää ihmisten sosiaalista hyvinvointia ja vähentää pahoinvointia yhdessä asiakkaiden ja verkostojen kanssa soveltaen toimintatapoja monipuolisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- analysoi kriittisesti yhteiskuntaa, väestön tarpeita ja sosiaalipolitiikkaa globaalisti ja paikallisesti eettiset näkökulmat huomioiden
- hallitsee monipuolisesti valitsemansa asiantuntijuusalueen tietoperustaa ja menetelmiä ja osaa soveltaa niitä joustavasti vaativissa ja kompleksisissa tilanteissa
- edistää ihmisten sosiaalista hyvinvointia ja vähentää pahoinvointia yhdessä asiakkaiden ja verkostojen kanssa soveltaen monipuolisia toimintatapoja ja kehittäen niitä innovatiivisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- analysoi arvopohjaisesti ja kriittisesti yhteiskuntaa, väestön tarpeita ja sosiaalipolitiikkaa globaalisti ja paikallisesti
- hallitsee valitsemansa asiantuntijuusalueen tietoperustaa ja menetelmiä ja osaa soveltaa niitä
- edistää ihmisten sosiaalista hyvinvointia ja vähentää pahoinvointia yhdessä asiakkaiden ja verkostojen kanssa erilaisia toimintatapoja soveltaen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen ja kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suoritus
Oppimistehtävä 1- Tutkimusklubi (0)1-5 50 %.
Oppimistehtävä 2 - BM -tehtävä (0) 1-5 50 %.
Arvioinnin perustana on opintojakson osaamistavoitteet: Opiskelija osaa arvioida yhteiskunnallisten muutosten vaikutuksia perheiden, lasten ja nuorten elämään ja arkeen. Hän tuntee monipuolisesti ja syvällisesti sosiaalista hyvinvointia edistävää työtä, palveluja, työkäytäntöjä ja menetelmiä ja osaa arvioida niiden sovellettavuutta ja vaikuttavuutta perheiden, lasten ja nuorten arjessa. Hän osaa kehittää työtä ja palveluja yhteistyössä palvelujen käyttäjien tarpeet huomioiden.

Hylätty (0)

-

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• analysoi arvopohjaisesti ja kriittisesti globaalin ja toisaalta paikallisen yhteiskunnan ja sosiaalipolitiikan toimintaympäristöä ja väestön tarpeita
• hallitsee syvällisesti valitsemansa asiantuntijuusalueen tietoperustan ja menetelmät ja osaa soveltaa niitä työssään
• edistää monialaisessa kumppanuudessa lasten, nuorten ja perheiden sosiaalista hyvinvointia ja vähentää pahoinvointia ja siihen vaikuttavia tekijöitä liittoutuen asiakkaiden ja väestön kanssa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
• analysoi monialaisesti, moninäkökulmaisesti sekä arvopohjaisesti ja kriittisesti globaalin ja toisaalta paikallisen yhteiskunnan ja sosiaalipolitiikan toimintaympäristöä ja väestön tarpeita
• hallitsee syvällisesti valitsemansa asiantuntijuusalueen tietoperustan ja menetelmät ja kykenee soveltamaan niitä joustavasti erilaisissa tilanteissa
• edistää monialaisessa kumppanuudessa lasten, nuorten ja perheiden sosiaalista hyvinvointia ja vähentää pahoinvointia ja siihen vaikuttavia tekijöitä liittoutuen asiakkaiden ja väestön kanssa ja soveltaen vaihtoehtoisia toimintatapoja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
• analysoi arvopohjaisesti ja kriittisesti globaalin ja toisaalta paikallisen yhteiskunnan ja sosiaalipolitiikan toimintaympäristöä ja väestön tarpeita monialaisesti ja moninäkökulmaisesti uusinta kansainvälistä ja kotimaista tietoa käyttäen
• hallitsee syvällisesti valitsemansa asiantuntijuusalueen tietoperustan ja menetelmät ja kykenee soveltamaan niitä joustavasti vaativissa ja kompleksisissa tilanteissa
• edistää monialaisessa kumppanuudessa lasten, nuorten ja perheiden sosiaalista hyvinvointia ja vähentää pahoinvointia ja siihen vaikuttavia tekijöitä liittoutuen asiakkaiden ja väestön kanssa ja soveltaen vaihtoehtoisia toimintatapoja sekä uudistaen niitä innovatiivisesti.