Siirry suoraan sisältöön

Pedagoginen toiminta varhaiskasvatuksessa (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00DL81-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.09.2020 - 30.09.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 22.05.2022

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

9 op

Toteutustapa

10 % Lähiopetus, 90 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 15

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Seija Mäenpää
  • Satu Hakanen
  • Saila Nevanen
  • Jouni Piekkari

Ryhmät

  • VAKA21
    Varhaiskasvatuksen polku

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa, dokumentoida ja arvioida lapsen oppimista sekä hyvinvointia tukevaa laaja-alaista ja tavoitteellista, pedagogisesti painottunutta toimintaa. Opiskelija tunnistaa lasten kulttuurin ja yhteisön ominaispiirteitä ja käyttää niitä ammatillisessa toiminnassaan. Hän osaa kytkeä lasten toiminnan lähiympäristöön ja kestäviin elämäntapoihin. Hän osaa arvioida ja kehittää pedagogista ja tavoitteellista toimintaa kasvatusyhteisössä.

Sisältö

Varhaiskasvatuksen oppimisen alueet: kieli, ilmaisu, taiteellinen kokeminen, yhteisöllisyys, tutkiminen, monilukutaito, liikkuminen, itsestä huolehtiminen ja arjen taidot. Lasten projektit ja tarinallinen leikki. Vaihtoehtoiset pedagogiikat.

Aika ja paikka

Opintojakso alkaa viikolla 3 ja päättyy viikolla 18.


Luennot tukevat ja innostavat oppimista.

19.1.2022 8.30-11.45 Zoom Orientaatio opintojakson aiheisiin ja Moodle-työtilaan, myös johdatus tarinalliseen leikkiin. Saila, Satu, Jouni
02.02.2022 Varhaiskasvatuksen aiheita: kestävä kehitys, monilukutaito, Ilmaisun monet muodot, liikkumisen ilo! MPA2022, Satu
02.02.2022 Johdatus kuvataiteeseen MPA2022, Seija
04.05.2022 12.00 - 16.15 MPA1010 Seminaari
05.05.2022 12.45 - 16.00
MPA6018 "Kevätkatselmus", opintojakson päätös, Saila, Satu, Jouni, Seija

Oppimateriaalit

materiaalit ilmoitetaan opintojakson alkaessa Moodle-työtilassa eri tehtävien (modulien) kohdalla.

Opetusmenetelmät

aktivoivat luennot
itsenäinen opiskelu
oppimistehtäviä
lasten kanssa tehtäviä oppimistehtäviä
Vertaisoppiminen ja vertaispalaute

Opiskelijat työskentelevät itsenäisesti oppimistehtäviä suorittamalla. Työskentelyn alustana toimii Moodle, jossa työskentely on jaettu eri moduleihin.
Jokaisessa moduulissa on erilainen, yhteen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2018) mukaiseen oppimisen alueeseen liittyvä tehtävä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtäviä lasten kanssa, toteutuetaan työelämässä, varhaiskasvatuksessa.
Opintojakso on Metropolian avoimen ammattikorkeakoulun varhaiskasvatuksen 60 op kokonaisuutta suorittaville.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei tenttiä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 x 27 t = 270 t

Sisällön jaksotus

Opintojakson työtila Moodlessa avataan 19.1. orientaation jälkeen.
Opintojakson moduulit tulee olla valmiina 1.4.2022.

opintojakso jakaantuu 6 tehtävään (moduuliin)

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajat opintojaksolla:
Satu Hakanen
Seija Mäenpää
Saila Nevanen
Jouni Piekkari

Opintojakso alkaa viikolla 3 ja päättyy viikolla 18.
Opintojaksolla käytetään Moodle-työtilaa, sekä tehdään tehtäviä lapsiryhmän kanssa.
Opintojakson tehtävät tulee olla tehtynä 1.4.2022 mennessä.


Luennot tukevat ja innostavat oppimista.

19.1.2022 8.30-11.45 Zoom Orientaatio opintojakson aiheisiin ja Moodle-työtilaan, myös johdatus tarinalliseen leikkiin. Saila, Satu, Jouni
02.02.2022 Varhaiskasvatuksen aiheita: kestävä kehitys, monilukutaito, SatuMPA2022
02.02.2022 Johdatus kuvataiteeseen MPA2022, Seija
04.05.2022 12.00 - 16.15 MPA1010 Seminaari
05.05.2022 12.45 - 16.00
MPA6018 "Kevätkatselmus", opintojakson päätös, Saila, Satu, Jouni, Seija

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen vaadituille luennoille.

Tehtävien hyväksytty suorittaminen.
Jokaisen moduulin tehtävään liittyvät hyväksytyn suorituksen kriteerit on kirjattu tehtävän ohjeistukseen.

Moduuli Minä ja meidän yhteisömme arvioidaan numeerisesti.
Arvosana opintojaksosta tulee arvioidun moduulin perusteella.
Myös muut moduulit tulee suorittaa hyväksytysti, ennen kuin kokonaisarvio annetaan.