Elämänkulun tukeminen sosiaalipedagogisessa työssä (10 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DL79-3013
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.05.2021 - 16.05.2021
Ajoitus
25.10.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kevin Collet
- Johanna Ihalainen
- Seija Mäenpää
- Eveliina Korpela
- Minna Kalajoki
- Satu Hakanen
Ryhmät
-
SXH21K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija osaa jäsentää erilaisia kulttuureita, elämäntapoja ja elämänkulkuja sekä arvioida niiden merkitystä yksilöiden ja yhteisöjen elämässä. Opiskelija ymmärtää elämänkulun tukemisessa käytettävien erilaisten pedagogisten menetelmien merkityksen ja osaa käyttää niitä sosiaalipedagogisessa työssä. Hän osaa muodostaa toiminnalle ikävaiheen, elämäntavan ja elämäntilanteen huomioivia tavoitteita. Opiskelija osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä, ja hän pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä. Opiskelijalla on realistinen käsitys englannin kielen kieli- ja viestintäosaamisestaan, ja hän asennoituu myönteisesti sen kehittämiseen ammattitaitonsa osana. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot vastaavat eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B2. Opiskelijan suullinen ilmaisu on luontevaa ja sujuvaa ja hän osaa ottaa huomioon tilanteen vaatiman muodollisuusasteen. Kirjallinen ilmaisu on selkeää ja jäsentynyttä ja sanasto monipuolista.
Sisältö
Kulttuuri, elämäntapa, elämänkulku, kulttuuriset ristiriidat. Vuorovaikutuksen haasteet, selkokielinen kommunikaatio. Yhdenvertaisuuden edistäminen, yhdenvertaisuuslaki ja kotouttamislaki. Eri asiakasryhmille soveltuvia pedagogisia menetelmiä: liikuntakasvatus, kuvataidekasvatus, musiikkikasvatus sekä sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus. Menetelmien perusteet ja yhteydet sosiaalipedagogiseen työhön. Englanninkieliset ammattialan keskeiset käsitteet, termit ja vuorovaikutustilanteet sosionomin työssä. Opiskelu, työympäristö ja työtehtävät englannin kielellä. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.
Aika ja paikka
Opetus toteutetaan intensiivisesti aikavälillä 12.10.2021-18.11.2021, sekä 20.-22.12.2021.
Opintojaksolla suunnitellaan ryhmässä projekti, jossa luovia menetelmiä sovelletaan 1. harjoittelupaikoissa.
Jaksolla on paljon lähiopetusta.
Opetus järjestetään joko etänä tai lähiopetuksena, vallitsevien suositusten mukaan. Tällä hetkellä opetus on suunniteltu niin, että suurin osa luennoista on lähiopetuksessa, osa järjestetään etänä.
Opintojakson aikataulu tarkentuu (kaikki opettajat ei ole vielä tiedossa) ennen syyslukukauden alkua. Alustaviin varauksiin lukujärjestyksessä tulee muutoksia ja lisäyksiä.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
luennot
work shopit
projektityöskentely
ohjatut harjoitukset
opetuskeskustelut
vertaisoppiminen
itsenäinen työskentely
oppimistehtävät
Opetus järjestetään joko etänä tai lähiopetuksena, vallitsevien suositusten mukaan. Tällä hetkellä opetus on suunniteltu niin, että suurin osa luennoista on lähiopetuksessa, osa järjestetään etänä.
Opintojakson aikataulu tarkentuu (kaikki opettajat ei ole vielä tiedossa) ennen syyslukukauden alkua. Alustaviin varauksiin lukujärjestyksessä tulee muutoksia ja lisäyksiä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöinen projekti, jossa luovia menetelmiä sovelletaan 1. harjoittelupaikoissa.
Metropolian HyMy-kylä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op, 270 tuntia.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Ks. opetussuunnitelman liite: http://opinto-opas-ops.metropolia.fi/index.php/fi/88094/fi/70322/SXH18S1/1998/year/2018
Opettaja tarkentaa opintojakson arvioinnin opintojakson alussa.
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu
1. Luennoista - perustietous erilaisia kulttuureista, elämäntavoista ja elämänkulusta sekä niiden merkitystä yksilöiden ja yhteisöjen elämässä
2. workshopeista - erilaisia menetelmänäkökulmia ihmisen elämänkulun tukemiseen
3. projektitehtävästä, jossa sovelletaan luentojen ja workshopien sisältöjä
4. englannin opetuksesta
5. itsenäisestä työskentelystä
Orientatio 12.10.2021, pakollinen osallistuminen
Opintojakson aihepiirit:
- Elämänkulku ja kulttuurinen moninaisuus
- Elämänkulun tukemisen menetelmät:
Sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus, kuvataide, musiikki ja liikunnan ilo elämänkulun tukena.
- Työelämän englanti.
Projektityöskentelyä (suunnittelu, toteutus ja arviointi).
Loppuseminaari: Projektiesitykset 21.12.2021
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on tarkoitettu sosiaaliohjauksen polun valinneille.
Opetus toteutetaan intensiivisesti aikavälillä 12.10.2021-18.11.2021, sekä 20.-22.12.2021.
Opintojaksolla suunnitellaan ryhmässä projekti, jossa luovia menetelmiä sovelletaan 1. harjoittelupaikoissa.
Jaksolla on paljon lähiopetusta.
Opetus järjestetään joko etänä tai lähiopetuksena, vallitsevien suositusten mukaan. Tällä hetkellä opetus on suunniteltu niin, että suurin osa luennoista on lähiopetuksessa, osa järjestetään etänä.
Opintojakson aikataulu tarkentuu (kaikki opettajat ei ole vielä tiedossa) ennen syyslukukauden alkua. Alustaviin varauksiin lukujärjestyksessä tulee muutoksia ja lisäyksiä.
Opintojakso sisältää 3 op englannin kielen opintoja.
Opettajat:
Satu Hakanen / vastuuopettaja (varhaiskasvatus & sosiaaliohjaus), projektin ohjaus, musiikki
Eveliina Korpela / Sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus, proketinohjaus
Seija Mäenpää / kuvataide, projektinohjaus
Englanti:
,Elämänkulku ja kulttuurinen moninaisuus -opetus
Kevin Collet / liikunta
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan Satu Hakaseen.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lähiopetukseen aktiivinen osallistuminen,
oppimistehtävien ja projektin hyväksytty suorittaminen.
Monimuoto-opiskelijoilla pakollinen läsnäolo heille aikatauluun varatuille opetuskerroille.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää 3 op. englannin kielen opintoja.