Innostaminen yhteisössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DL67-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
15.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Degree Programme in Social Services
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jasmi Lassila
- Jouni Piekkari
Vastuuopettaja
Jouni Piekkari
Ryhmät
-
SXH20S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXH20K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXG20S1Degree Programme in Social Services päivä
-
SXH20K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
-
SXG19S1Degree Programme in Social Services päivä
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää ihmisestä itsestä kumpuavan innostuksen merkityksen. Hän osaa kannustaa ja tukea yhteisöjä toimintaan ja aktiiviseen kansalaisuuteen. Opiskelija ymmärtää kulttuurisen demokratian merkityksen. Opiskelija osaa käyttää asiakasryhmälle sopivia osallistavia menetelmiä. Opiskelija oivaltaa ja osaa suunnitella innostamisen monivaiheisen, yhteisölliseen muutokseen tähtäävän prosessin.
Sisältö
Sosiokulttuurisen työn pedagoginen, kulttuurinen ja sosiaalinen ulottuvuus. Sosiokulttuurisen toiminnan periaatteita noudattavan projektin suunnittelu ja toteuttaminen. Osallistavat menetelmät ryhmän ohjauksessa ja ryhmän erityispiirteiden tunnistaminen. Pedagogisen suhteen luominen toiminnassa. Kulttuurinen demokratia.
Aika ja paikka
ti 23.8. klo 12.45-16.00 (lähi)
pe 26.8. klo 12.45-16.00 (lähi)
pe 9.9. klo 8.30-11.45 (lähi)
pe 16.9. klo 12.45-16.00 (lähi)
pe 23.9. klo 8.30-11.45 (lähi)
pe 30.9. klo 12.45-16.00 (lähi)
pe 7.10. klo 12.45-16.00 (lähi)
pe 28.10. klo 9-12 (lähi, FUTU-seminaari)
ma 28.11. klo 12.45-16,00 (lähi, loppuseminaari)
Oppimateriaalit
Creating Positive Future FUTU-hankkeen verkkosivut
Chillisti mukana! -Hankkeen verkkosivut
MOTIIVI-hankkeen verkkosivut
https://peili.metropolia.fi
Hurahda pelilliseen työotteseen -opas
Kurki, Leena: Sosiokulttuurinen innostaminen
Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka.
Lisätiedot ja linkit tarkemmin OMA:n työtilassa.
Opetusmenetelmät
Kurssin sisältö ja tavoitteet:
Opiskelija ymmärtää ihmisestä itsestä lähtevän toiminnan merkityksen ja osaa kannustaa ja tukea asiakasta. Hän osaa suunnitella ja toteuttaa sosiokulttuurisen innostamisen periaatteita noudattavan projektin ja analysoida aikaansaatua muutosta. Opiskelija osaa soveltaa innostavan työn elementtejä toiminnassaan ja tukea subjektiutta. Hän osaa käyttää ohjauksessaan osallistavaa pedagogiikkaa.
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Creating Positive Future FUTU -hankkeen kanssa. Hankkeessa käyetään hyväksi mm. pelillisiä menetelmiä Nuorten tulevaisuussuuntautuneen ohjauksen tukena. Opintojaksolla toteutetaan pareittain pienimuotoisia sosiokulttuurisen innostamisen menetelmiä hyödyntäviä projekteja FUTU-hankkeen kumppaneiden kanssa. Näitä ovat esim.
* eri ammatilliset oppilaitokset Suomen VAnhempainliiton Chillisti mukana! -hankkeen kanssa
* Tyttöjen & poikien talo
Jakson päätyttyä opiskelija
* kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan itsenäisen sosiokulttuurisen innostamisen projektin.
* ymmärtää sosiokulttuurisen innostamisen filosofiaa ja osaa soveltaa sen periaatteita käytäntöön.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Creating Positive Future FUTU-hanke ja hankekumppanit.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija saa valita yllämainituista paikoista oman asiakasryhmän projektille, myös metodit ovat valinnaisia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
yhteensä 135h
Sisällön jaksotus
Luennot, orientation: elo-lokakuu
Työelämäohjaukset: loka-marraskuu
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
* Projekti ja raportti 60% (81h)
* Aktiivinen osallistuminen työpajoihin ja luentoihin (9 luentoa) sekä oppimistehtävien suorittaminen 40%
* Tuntilista (5op=135h opiskelijan työtä)
Kriteerit: