Siirry suoraan sisältöön

Innostaminen yhteisössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00DL67-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.11.2020 - 13.12.2020

Ajoitus

01.01.2021 - 23.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Englanti

Paikat

0 - 35

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Taina Valkeapää
  • Jouni Piekkari

Ryhmät

  • SXH18S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
  • SXG18S1
    Degree Programme in Social Services päivä
  • SXH19K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, päivä

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää ihmisestä itsestä kumpuavan innostuksen merkityksen. Hän osaa kannustaa ja tukea yhteisöjä toimintaan ja aktiiviseen kansalaisuuteen. Opiskelija ymmärtää kulttuurisen demokratian merkityksen. Opiskelija osaa käyttää asiakasryhmälle sopivia osallistavia menetelmiä. Opiskelija oivaltaa ja osaa suunnitella innostamisen monivaiheisen, yhteisölliseen muutokseen tähtäävän prosessin.

Sisältö

Sosiokulttuurisen työn pedagoginen, kulttuurinen ja sosiaalinen ulottuvuus. Sosiokulttuurisen toiminnan periaatteita noudattavan projektin suunnittelu ja toteuttaminen. Osallistavat menetelmät ryhmän ohjauksessa ja ryhmän erityispiirteiden tunnistaminen. Pedagogisen suhteen luominen toiminnassa. Kulttuurinen demokratia.

Lisätietoja opiskelijoille

Jaksolla opitaan sosiokulttuuisen projektityön taitoja sekä tutustutaan toiminnallisiin työmenetelmiin.
Erityisteemana kurssilla on osallisuus ja aktiivinen kansalaisuus.
Opintojaksolla sovelletaan luovia menetelmiä tutkimuksen ja innostamisen välineenä.
Opiskelijat tuottavat ohjauskokonaisuuden valitun yhteisön / asiakasryhmän tai niiden yhdistelmän kanssa yhteistyössä.
Perehdymme myös mobiilipelialustan (Seppo) mahdollisuuksiin innostamisessa.

Projektityö toteutetaan tiimeissä, joissa kullakin on oma asiakasryhmänsä (esim. nuoret aikuiset; maahamuuttajanuoret). Varhaiskasvatukseen suuntautuneet opiskelijat voivat työskennellä varhaiskasvatusikäisten ja/tai heidän huoltajiensa tai varhaiskasvatuksen työyhteisöjen kanssa.
Ohjaustyöskentelyä voidaan toteuttaa kontaktina ja/tai digitaalisena.

Opetusjaksolla perehdymme Sosiokulttuurisen innostamisen perusmenetelmien ohella erityisesti Tulevaisuussuunnittelun työmuotoihin, joita on kehitetty Metropolian PEILI - Löydä vahvuutesi tekoälyllä ja MOTIIVI - Nuorten tulevaisuuohjauksen uudet menetelmät -hankkeissa. Jaksolla vahvistetaan yksilö - ja yhteisöohjauksen taitoja. Osallistumme myös PEILI- JA NIKO-97 -hankkeiden loppuseminaarin toteutukseen lokakuussa.

Korona viruksen aiheuttaman poikkeustilan vuoksi opintojakson työmuodot tullaan vahvistamaan myöhemmin. Opintojakso toteutetaan joko lähiopetuksena tai virtuaalisesti etäopetuksena tai molempia toteutustapja hyödyntäen.

SISÄLTÖ ja TAVOITTEET:

Sosiokulttuurisen työn pedagoginen, kulttuurinen ja sosiaalinen ulottuvuus. Sosiokulttuurisen toiminnan periaatteita noudattavan projektin suunnittelu ja toteuttaminen. Osallistavat menetelmät ryhmän ohjauksessa ja ryhmän erityispiirteiden tunnistaminen. Pedagogisen suhteen luominen toiminnassa. Kulttuurinen demokratia.

JAKSON PÄÄTYTTYÄ OPISKELIJA:
Kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan itsenäisen sosiokulttuurisen innostamisen projektin.
ymmärtää sosiokulttuurisen innostamisen filosofiaa ja osaa soveltaa sen periaatteita käytäntöön

Opiskelija kykenee soveltamaan myös mobiilipelialustan (Seppoa tai vastaavaa digitaalista menetelmää innostamisen välineenä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeraalinen 0-5
ARVIOINTIKRITEERIT
Opiskelija osaa:
kiitettävä (5)
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
Hyvä (4-3)
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
Tyydyttävä (2-1)
tai hyväksytty
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
hylätty (0)
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön