Kuntoutuksen asiantuntijuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DK37-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.05.2020 - 30.09.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Pekka Paalasmaa
- Mira Lönnqvist
Ryhmät
-
S0820S6Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija osaa
– edistää työssään uuden tiedon yhdistämistä aiempiin tietoihin ja tiedon vastuullista käyttöä kuntoutuksessa toimivien parhaaksi
– arvioida kuntoutustoiminnan kehittämisessä tarvittavaa tietoa, tietolähteitä kriittisesti sekä hakea uutta näyttöön perustuvaa tietoa tehokkaasti
– käyttää vuorovaikutuksellisia valmiuksiaan tiedon käsittelyssä oman sekä työ- ja oppimisyhteisönsä osaamisen kehittämiseksi
– arvioida omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan laatimalla itselleen kehittymissuunnitelman
– reflektoida ja arvioida itsensä johtamista ja asiantuntijaosaamista osana yhteisön toimintaa
Sisältö
Yksilöllisen ja yhteisöllisen asiantuntijuuden rakentuminen ja näissä kehittyminen
Kuntoutuksen keskeiset tietokannat ja sähköiset dokumentit
Kriittisyys tiedon arvioinnissa
Näyttöön perustuva kuntoutuskäytäntö
Oman osaamisen rakentaminen ja sen kehittyminen yhteisöissä
Opetusmenetelmät
Yhteiskehittely, Opetuskeskustelu, Itsenäinen verkko-opiskelu, Työpaja, Tutorointi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson oppimistehtävät liittyvät opiskelijan työhön
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan osallisuus mahdollistetaan.
Eettisyys ilmenee asiakkaan kohtaamisessa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan asiakkaan kanssa yhdessä rajapinnoilla monitahoisesti.
Muutososaaminen:
Päämäärä rakennetaan yhdessä ja se ohjaa yhteistoimintaa.
Toteutetaan hallitusti muutosprosesseja uudistaen nykykäytäntöjä.
Toimitaan verkostojen rajapinnoilla.
Toimintaedellytyksiä, prosessia ja tuloksia arvioidaan toimintaa ohjaavasti.
Rakennetaan avoin ja luotettava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakas ymmärretään aktiivisena toimijana ja kehittäjäkumppanina. Asiakkaan tarpeet ohjaavat yhteistä kehittämistä.
Yhteinen arvoperusta määritellään suhteessa toimintaan.
Ammattilaiset ja asiakkaat yhdessä rakentavat mielekkäitä toimintakokonaisuuksia asiakkaille hyvinvoinnin ja toimintakyvyn vahvistamiseksi.
Muutososaaminen:
Päämäärä muodostuu yhteisessä prosessissa
ja toiminta perustuu kumppanuuteen ja
jaettuun ymmärrykseen.
Ennakoidaan tulevaa ja luodaan uutta.
Verkostot uudistuvat rajapintoja ylittäviksi.
Arviointi toteutuu ennakoivasti ja toimintaa kehittävästi.
Rakennetaan luova ja innovatiivinen ilmapiiri.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät 100%