Siirry suoraan sisältöön

Toimintakyvyn arvioinnin menetelmät fysioterapiassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00CX96-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 17.05.2020

Ajoitus

19.10.2020 - 18.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Hanna Rantavuori
  • Anu Valtonen
  • Mikko Harju

Ryhmät

  • SXB20K2
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida terveyskunnon osa-alueita monipuolisesti osana toimintakyvyn arviointia. Opiskelija osaa arvioida fyysistä toimintakykyä kehon rakenteiden/ toimintojen, suoritusten ja osallistumisen näkökulmista. Opiskelija tuntee menetelmiä joilla arvioidaan liikettä, liikkumista ja liikkeenhallintaa sekä alkaa soveltaa osaamistaan kliinisessä päätöksenteossa.

Sisältö

Terveyskunnon mittaaminen
Yleiskestävyyden mittaaminen ja arviointi
Pystyasennon, tasapainon ja kävelyn biomekaaninen arviointi
Kävelyn arvioinnin menetelmät

Aika ja paikka

ks lukujärjestys

Oppimateriaalit

Löytyy Moodle työtilasta

Opetusmenetelmät

itsenäinen opiskelu
tentti
lähiopetus
työpajat
raportti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kävelyn orientoiva tentti ilmoitetaan myöhemmin

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Lisätietoja opiskelijoille

Moodle työtila käytössä
Läsnäolo pakollinen

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja
seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman
toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden mukaisesti sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kävelyn orientoiva tentti HYV/HYL
Tasapainotehtävä HYV/HYL
Oppimistehtävä/ raportti 0-5

Hylätty (0)

Ks. Moodlesta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Ks. Moodlesta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Ks. Moodlesta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ks. Moodlesta