Toimintakyvyn arvioinnin lähtökohdat fysioterapiassa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00CX94-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 31.01.2020
Ajoitus
16.03.2020 - 24.05.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sirpa Ahola
- Hanna Rantavuori
- Toni Nisula
- Irma Gerstenmaier
Vastuuopettaja
Irma Gerstenmaier
Ryhmät
-
SXB20K2Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija osaa yhdistää eri tieteenalojen näkökulmia arvioinnin lähtökohtana ja tietää, että kokonaisvaltaiseen toimintakyvyn viitekehykseen kuuluu mm. ihmisen yksilöllisen tilanteen, voimavarojen ja ympäristön arviointi. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia asiakaslähtöisiä
lähestymistapoja arvioidessaan ihmisen toimintakykyä. Opiskelija tunnistaa yhdessä asiakkaan kanssa hänelle merkityksellisiä toimintakyvyn mahdollisuuksia ja haasteita. Opiskelija tietää yleisimmät toimintakyvyn osa-alueiden arvioinnin menetelmät.
Opiskelija tunnistaa ihmisen toimintakykyä ja osallistumista edistäviä ympäristöratkaisuja ja osaa soveltaa osaamistaan esteettömän toimintaympäristön suunnittelussa sekä
monialaisessa työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää, miten apuvälineet edistävät ihmisen toimintamahdollisuuksia, terveyttä ja omatoimisuutta. Opiskelija kykenee arvioimaan apuvälineiden tarvetta.
Sisältö
Toimintakyvyn arvioinnin viitekehykset, teoriat ja niiden soveltaminen fysioterapiaan
Toimintakyvyn eri osa-alueiden arvioinnin menetelmät
Toimintakykyä ja osallistumista edistävä ympäristön suunnittelu ja sitä ohjaavat lait ja suositukset.
Ympäristön saavutettavuuden arviointi ja kehittäminen eri käyttäjäryhmien näkökulmasta
Apuvälinepalvelun lähtökohtiin perehtyminen
Ihmisen rakenteen ja toiminnan tutkiminen ja arviointi
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden mukaisesti ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laajaalaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti
omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja
toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden mukaisesti ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.