Siirry suoraan sisältöön

Suun terveys yleisterveyden edistäjänä -projekti (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00CU05-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 12.12.2021

Ajoitus

02.03.2022 - 25.05.2022

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 35

Koulutus

  • Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Hannele Tiira
  • Anna Sundblom
  • Janni Koski

Vastuuopettaja

Hannele Tiira

Ryhmät

  • SXP20K2
    Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija
- analysoi suun terveyden ja yleisterveyden välisen vastavuoroisen yhteyden
- soveltaa rajattuun lääkkeenmääräämiseen liittyviä lakeja, asetuksia ja säädöksiä
- hallitsee esteettisen suun terveydenhoitotyön eri menetelmät
- hallitsee eri-ikäisten potilaiden suun terveydenhoitotyön

Sisältö

Suun terveyden ja yleisterveyden välinen vastavuoroinen yhteys Rajattu lääkkeenmäärääminen
Esteettinen suun terveydenhoitotyö
Eri-ikäisten potilaiden suun terveydenhoitotyö Suunhoidon opetusklinikalla

Aika ja paikka

Tiedot lukujärjestyksessä

Oppimateriaalit

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opetusmateriaali Moodlessa
Therapia Odontologica (www.terveysportti.fi/hammaslaaketiede)
Terveysportin lääketietokanta.
Nurminen, Marja-Leena. 2011. Lääkehoito. WSOYpro.
Ernvall, Sirpa. 2012. Lääkelaskenta. WSOY.
Lääkelaitos. 2004. Terveydenhuollon laadunhallinta. Turvallinen hoitoyksikkö. Malli terveydenhuollon hoitoyksikön riskien hallintaan. Lääkelaitoksen julkaisusarja 2/2004.
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus ja kehittämiskeskus STAKES. 2006. Potilas- ja lääkehoidon turvallisuussanasto. Stakesin työpapereita 28/2006.
Veräjänkorva, O., Huupponen, R., Huupponen, U., Kaukkila, H-S. & Torniainen, K. 2006. Lääkehoito hoitotyössä. WSOY, Oppimateriaalit Oy, Helsinki.

Lait ja asetukset:
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992.
Laki 559/1994 ja asetus 564/1994 terveydenhuollon ammattihenkilöstä.
Laki 433/2010 terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain muuttamisesta.
Lääkelaki 395/1987 ja asetus 693/1987.
Potilasvahinkolaki 585/1986.
Sosiaali- ja terveysministeriön asetus lääkkeen määräämisestä 1088/2010.
Sosiaali- ja terveysministeriön asetus potilasasiakirjojen laatimisesta 99/2001.
Valtioneuvoston asetus lääkkeen määräämisen edellyttämästä koulutuksesta 1089/2010.
Terveydenhuoltolaki 1326/2010.

www.rohto.fi, www.finlex.fi , www.etene.fi , www.fimea.fi
Heinonen, T. 2006. Lääkkeet ja suu. Idies ky.
Heinonen, T. 2008. Yleissairaudet suun terveydenhoidossa. Idies ky.
Neuvonen, P. et al. (toim.) Kliininen farmakologia ja lääkehoito. 2011. Kandidaattikustannus oy.
Paakkari, I. 2006. Käytännön reseptioppi soveltuvin osin. Kandidaattikustannus.
Joensuu, Tiina. 2009. Varhaisella ehkäisyllä merkittävä kustannussäästö lasten karieshoidossa. Turun Yliopisto. Turku. Väitöskirja.
STM/Sosiaali- ja terveysministeriö. 2006. Turvallinen lääkehoito 2005:32. Saatavilla:http://www.stm.fi/Resource.phx/hankk/hankt/asiakasturvallisuus/index.htx.i640.pdf.
STM tiedote. 2010. Sairaanhoitajia koulutetaan määräämään rajatusti lääkkeitä. Annettu 2.12.2010
Turvallinen lääkehoito, Opas lääkehoitosuunnitelman laatimiseen, Emilia Laukkanen ja Päivi Ruokoniemi (toim.)
Sosiaali- ja terveysministeriö Helsinki 2021, https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162847/STM_2021_6.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot
Ohjatut harjoitukset
Ryhmätyöskentely
Osaamisen näyttöpäivä
Kliininen harjoittelu Suunhoidon opetusklinikalla
Potilasesittelyt

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Rajattu lääkkeenmäärääminen -osassa: Valmisteyhteenvedon mukainen lääkkeemäärääminen ja annostelu, Anne Alatalo Colgate-Palmolive, työelämän edustajia mahdollisesti mukana toteutuksella.
Kliininen harjoittelu Suunhoidon opetusklinikalla:
Harjoittelu Metropolian suunhoidon opetusklinikalla toteutuu pareittain ja edellyttää, että edelliset harjoittelua sisältävät opinnot on arvioitu hyväksytysti. Nopeuttajilta edellytetään edeltävistä opintojaksoista arvosanaa H3 sekä vastuuopettajan hyväksymää sopimusta sopimuspankissa. Lisäksi opiskelija on neuvotellut harjoittelustaan klinikan vastuuopettajan kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan opintojakson alussa, löytyvät lukujärjestyksestä.

Kansainvälisyys

Yhteistyö vaihto-opiskelijoiden kanssa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei AHOT mahdollisuutta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op

Sisällön jaksotus

Opintojaksoon kuuluvat seuraavat osat:
OSA 1. Rajattu lääkkeenmääräminen
OSA 2. Työelämäharjoittelu suunhoidon opetusklinikalla
OSA 3. Yleisterveys ja suun terveys
Osat 1. ja 3. sisältävät kontaktiopetuksen lisäksi verkko-opintoja

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolovelvollisuus rajatussa lääkkeenmääräämisessä ja yleisterveys ja suun terveys -kontakteissa. Hoitotyö ja ensiapu suun terveydenhoitotyössä -opintojakson hyväksytty suorittaminen on edellytyksenä osallistumiselle Rajatun lääkkeenmääräämisen opintojaksolle.
Aikaisemmat kliiniset opintojaksot sekä taitopajan opinnot ja osaamisen näytöt sekä Hammaslääketiede II on oltava hyväksytysti suoritettu ennen harjoittelujaksoa.
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa ja osallistumista kaikkiin opintojakson osiin.
Työelämäharjoittelu suunhoidon opetusklinikalla sisältää opiskelijoiden itsearvioinnin ja reflektoinnin.
Opiskelijan vastuulla on huolehtia suorituksistaan ja poissaolojen korvaamisesta.

Opintojen mahdollinen nopeuttaminen edellyttää kaikista aikaisemmista opintojaksoista arvosanaa H3.
Aikaisemmat opintojaksot, kliininen harjoittelu sekä taitopajan opinnot ja osaamisen näytöt tulee olla suoritettu ennen seuraavia opintojaksoja.
Opintojaksoilla edetään opetussuunnitelman mukaisessa järjestyksessä.
Opintojen nopeuttamisesta tulee ensin keskustella oman uraohjaajan kanssa, henkilökohtaisesta opintopolusta tehdään sopimus sopimuspankkiin.

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksolle olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Opetustilanteen tallenteet
Opintojakson verkossa toteutuvat kontaktit voidaan tallentaa joustavaa opiskelua varten. Mikäli et halua olla mukana tallenteella, ilmoita tästä opettajalle opintojakson ensimmäisellä opetuskerralla.
Opetustilanteiden tallenteet ovat nähtävissä opintojakson ajan opintojakson käyttämällä oppimisalustalla. Jos ryhmän kanssa ei sovita muuta, opetustilanteiden tallenteet poistetaan viimeistään 6 kk opintojakson päätyttyä.
Tietosuojaseloste
Kuvaus opintojaksolla tapahtuvasta henkilötietojen käsittelystä löytyy Metropolian julkisilla verkkosivuilla julkaistusta Metropolian opiskelija- ja ja opintotietorekisterin tietosuojaselosteesta.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa asiantuntija.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa asiantuntija.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen
Oppimistehtävät
Reflektiopäiväkirja kliinisestä työharjoittelusta, kliinisestä harjoittelusta annetaan numeerinen arvosana
Jatkuva arviointi
Suullinen tentti (näyttöpäivä)
KLIINISEN HARJOITTELUN ARVIOINTIKRITEERIT, ARVOIDAAN ASTEIKOLLA HYV/HYL
HYVÄKSYTTY
Hyväksytyn suorituksen saamiseksi seuraavien asioiden tulee toteutua:
-Aktiivinen läsnäolo opetusklinikalla toteutuvassa työelämäharjoittelussa
-Aseptinen toiminta
-Potilasasiakirjamerkintöjen huolellinen kirjaaminen
-Riittävä määrä potilaskäyntejä (minimikäyntimäärä 80 %, opiskelija aktiivisesti huolehtinut, että hänellä tarpeeksi potilaita)
-Potilaiden hoitojaksot suoritettuna loppuun. Paranemistarkastuksia tai potilaan hoitoa muutoin ei siirretä muille kuin erityisissä tilanteissa sovitusti opettajan kanssa.
-Yhteisvastuullinen toiminta (mm. annettujen asiakaspalvelu- ja välinevastaavavuorojen hoitaminen, klinikan sujuvan toiminnan edistäminen aina klinikalla ollessa)
-Läsnäolo hammaslääketieteen kandidaattien yhteistyöpäivissä (mikäli niitä sattuu harjoittelujaksolle)
-Reflektioihin osallistuminen
-Reflektiolomakkeen täyttäminen ja palauttaminen määräaikaan mennessä
-Arviointikeskusteluun osallistuminen
-Poissaolojen korvaaminen sovitusti

-Opiskelija toimii potilas- ja työturvallisuuden sekä aseptiikan huomioiden (mm. siisti työvaatetus, lyhyet kynnet, ei tule sairaana klinikalle, rokotteet on otettu, noudattaa aseptisia ohjeita ja laitteiden käyttöohjeita).
-Opiskelija hallitsee kiitettävästi hoitotyössä tarvittavat arvot ja periaatteet sekä tiedot ja taidot.
-Opiskelija ymmärtää anamnestisten tietojen merkityksen ja huomioi ne potilaan hoidossa.
-Hän huolehtii hyvin potilas- ja hoitotilanteen esittelyn.
-Opiskelija tunnistaa ikäihmisen ja muistisairaan asiakkaan erityispiirteet suun terveyteen ja sen ylläpitämiseen liittyen.
-Hän haluaa kehittää itseään, vertaistutorointia ja oppimisyhteisöä jatkuvasti.
-Hän osoittaa joustavuutta, luovuutta ja priorisointikykyä toiminnassaan ja hallitsee hyvin ongelmanratkaisun.
-Hän hallitsee suun terveystarkastuksen sekä instrumentointitaidot ja muistaa keskustella ateriarytmistä, tupakasta ja alkoholista.
-Opiskelijalla on jo monipuolinen kokemus potilashoidoista ja hän selviytyy haasteellisista hoidoista osittain itsenäisesti. Hän osoittaa vastuullisuutta, reflektiivisyyttä ja intuitiivisuutta harjoittelussaan.
-Opiskelija huolehtii oma-aloitteisesti konsultoinnista ja potilaiden jatkohoidosta ja hoidon dokumentointi on selkeää.
-Opiskelija osaa valita oikeat välineet esim. anti-infektiiviseen hoitoon ja omahoitoon sekä ymmärtää hoidon kokonaisuuden.
-Hoidon vaikuttavuus on kiitettävää ja mm. parodontologisten indeksien avulla havaittavaa.
-Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti (kunnioittaa potilaan itsemääräämisoikeutta, ei puhu epäkunnioittavasti, käyttäytyy asiallisesti ja ammatillisesti klinikalla).
-Opiskelija huomioi hoitokäynnin sujuvuuden: mm. käynnin kesto, tarvittavat välineet ja laitteet.
-Opiskelija harjoittelee itselle haastavaa toimenpidettä esim. puuduttamista, rtg-kuvien ottamista, uä: ja imun käyttöä torsolla tai vertaisopiskelijalla tai auttaa/sijaistaa välinevastaavaa/ hallintovastaavaa mikäli klinikka-aikana ei tapahdu potilashoitoa.
-Hän kykenee arvioimaan omaa osaamisen kehittymistään ja antamaan palautetta vertaisparilleen.
-Hän toimii vastuullisesti ja oma-aloitteisesti myös hallintovastaavan ja välinevastaavan tehtävässä.
-Opiskelijan toiminta on innovatiivista ja näyttöön perustuvaa, tiedonlähteiden haku ja käytön soveltaminen erinomaista.
-Opiskelija noudattaa harjoitteluaikoja ja toimii vastuullisesti.
-Opiskelija huomioi opetusklinikalle varatun ajan käyttämisen: läsnäolo 90-100%, potilaiden hoitoajat noin 80%:sti täynnä.
-Kirjallinen oppimispäiväkirja on palautettu ja siinä on reflektoitu oppimistavoitteiden saavuttamista ja kehittymiskohteita.
HYLÄTTY/
TÄYDENNETTÄVÄ
-Opiskelija toimii epäeettisesti ja vaarantaa potilasturvallisuuden.
-Hänellä on olennaisia puutteita suun terveydenhoitotyön tiedoissa ja taidoissa.
-Opiskelijalla on hoitotietojen kirjaamisessa olennaisia puutteita.
-Opiskelija käyttää laitteita ja välineitä huolimattomasti, eikä noudata aseptisia ohjeita.
-Hän ei pysty perustelemaan toimintaansa, eikä sitoudu hoitosuhteisiin.
-Häneltä puuttuu yhteistyötaidot, eikä kykene vastaamaan toiminnastaan.
-Häneltä puuttuu motivaatio ja oma-aloitteisuus.
-Hän ei pysty suunnittelemaan hoitoaikoja, eikä noudata harjoitteluaikoja.
-Hän ei ilmoita poissaoloistaan eikä tee korvaavia vuoroja poissaolojen korvaamiseksi.
-Kirjallinen oppimispäiväkirja on puutteellinen tai sitä ei ole palautettu.
-Opiskelija käyttää ammattialan tietoperustaa yksipuolisesti, eikä hyödynnä näyttöön perustuvaa tietoa omahoidon ohjauksessa.
-Opiskelija ei toimi ohjeistuksen mukaisesti.