Siirry suoraan sisältöön

Psykiatrinen hoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00CR28-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 17.05.2020

Ajoitus

10.08.2020 - 16.10.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Veera Korpisalo
  • Anna O'Sullivan

Vastuuopettaja

Anna O'Sullivan

Ryhmät

  • SXO17S2B
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, hallinnollinen ryhmä B
  • SXO17S2A
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, hallinnollinen ryhmä A
  • SXO17S1C
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä C
  • SXO17S1B
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä B
  • SXO17S1A
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä A

Tavoitteet

Opiskelija
-syventää osaamistaan kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta yhteistyössä mielenterveys- ja päihdeongelmaisen ja hänen läheistensä kanssa eri toimintaympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää mielenterveys ja päihdehoitotyötä eri toimintaympäristöissä
- osaa tukea ja ohjata potilasta ja hänen läheisiään hoitopolun eri vaiheissa
- kykenee itsenäiseen sekä moniammatilliseen päätöksentekoon osana psykiatrista kokonaishoitoa
- osoittaa vastuunsa hoitotyön laadusta omassa toiminnassaan.

Sisältö

Mielenterveyshoitotyön ja päihdehoitotyön menetelmät
Johtaminen ja itsensä johtaminen psykiatrisessa hoitotyössä
Psykiatrisen hoitotyön erityiskysymykset

Aika ja paikka

8.1.2020- 1.3.2020

Oppimateriaalit

Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, Schubert, Sauri (2017). Mielenterveyshoitotyö. Sanoma Pro Oy, Helsinki. Tai vastaava kirja vanhempana versiona (Kuhanen ym. 2013).
Lönnqvist J, Heikkinen M, Henriksson M, Marttunen M, Partonen T (toim.) Psykiatria. 11. painos. Kustannus Oy Duodecim 2014. Saatavana sähköisesti Oppiportista..
Partanen, Holmberg, Inkinen, Kurki & Salo-Chydenius (2015). Päihdehoitotyö. SanomaPro.
Oppitunnilla suositeltu oppimateriaali.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Itsenäinen opiskelu
Ryhmätyöskentely
Simulaatio
Laboraatiot
Mahdolliset vierailut ja asiantuntijaluennot

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdolliset vierailut ja asiantuntijaluennot

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.
AHOT-anomukset tehdään tutoropettajalle hyvissä ajoin ja niihin liittyvien päätösten tulee olla selvillä viimeistään orientaatiotunnilla. Osa AHOTin saaneiden opiskelijoiden tulee ilmottautua normaalisti opintojaksolle ja osallistuttava orientaatiotunnille, jossa sovitaan puuttuvien osien suorittamisesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op.

1 op vastaa opiskelijalle 27 h työtä (kokonaisuus on 5 x 27 t = 135 t).

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatioon osallistuminen on edellytys jakson suorittamiselle. Jatkuva näyttö, aktiivinen osallistuminen teoriaopetukseen. Pakollinen läsnäolo 80 % teoriaopetuksesta. Kaikki seminaarit, laboraatiot ja simulaatiot ovat pakollisia.
Poissaolo lähiopetuksesta (teoria) korvataan tehtävällä.
Opintojaksolle pääsyn kriteerit: Perusopinnot suoritettu ja niihin liittyvät harjoittelut pääosin tehty. Opintopisteitä suoritettu vähintään 150 op.

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu ryhmätehtävän arviointiin.
Ryhmätehtävän arvosanan korottamista on mahdollista yrittää kerran.
Numeerinen arviointi 0-5.
Itsearviointi ja vertaisarviointi.
Hyväksytysti suoritetut lääkelaskut.
Arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa asiantuntija.

ARVIOINTIKRITEERIT

Opiskelija
- käyttää ammattialan tietoperustaa johdonmukaisesti
- etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön
- perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla
- soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- toimii ammattialansa asiantuntijana monialaisissa ryhmissä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- kehittää itseään