Lasten, nuorten ja perheen hoitotyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00CR26-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.05.2020 - 17.05.2020
Ajoitus
10.08.2020 - 16.10.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Riikka Kukonlehto
- Maria Kouvalainen
- Anne Tammivuori
Vastuuopettaja
Anne Tammivuori
Ryhmät
-
SXO17S1ASairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä A
-
SXO17S1BSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä B
-
SXO17S1CSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä C
-
SXO17S2ASairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, hallinnollinen ryhmä A
-
SXO17S2BSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, hallinnollinen ryhmä B
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa syventää osaamistaan perhelähtöisessä hoitotyössä
- osaa tukea ja ohjata potilasta ja hänen läheisiään hoitopolun eri vaiheissa
- osaa arvioida sairastuneen lapsen ja perheen kokonaistilannetta sekä suunnitella ja toteuttaa hoitoa
kykenee itsenäiseen sekä moniammatilliseen päätöksentekoon osana perhelähtöistä kokonaishoitoa
- osoittaa vastuunsa hoitotyön laadusta omassa toiminnassaan.
Sisältö
Vakavasti sairastuneen lapsen ja nuoren hoitotyö
Hoitotyön auttamismenetelmät lasten ja nuorten hoitotyössä
Johtaminen ja itsensä johtaminen
Moniammatillinen tiimi ja verkostotyö
Perhehoitotyö
Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön erityiskysymykset
Aika ja paikka
Opetus ajoittuu 1. periodille vkt 37-42
Oppimateriaalit
Materiaalina käytetään sekä kirjallista materiaalia, verkkomateriaalia että Moodlessa olevaa materiaalia.
Lasten hoitotyön oheismateriaali:
Storvik-Sydänmaa, S. ym. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. WSOY.
Oheislukemisena: Rajantie, J., Heikinheimo, M. & Renko, M. 2016. Lastentaudit. Duodecim. Löytyy myös verkkoversiona.
James, Nelson, Ashwill. 2013. Nursing Care of Children.
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento-opetus
Tehtäväohjattu opetus
Verkko-opetus (Moodle)
Asiantuntijaluennot
Seminaarit
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Laboraatio-/simulaatio-opetus
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijaluento
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson lopussa on tentti. Uusintatentti ilmoitetaan opintojakson lopussa.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op eli opiskelijalle 135 tuntia työtä. Tästä tuntimäärästä lukujärjestyksessä näkyvä opetus vaatii läsnäoloa opetuksessa, loppuosuus muodostuu erilaisesta itsenäisestä opiskelusta yksin tai pienryhmissä. Osa itsenäisestä opiskelusta on varattu lukujärjestykseen ja osa on aikaan ja paikkaan sitomatonta itsenäistä opiskelua.
Sisällön jaksotus
1.periodi.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson orientaatioon osallistuminen on pakollista.
Opintojakso kuuluu sairaanhoitajakoulutuksen syventävän vaiheen opintoihin ja lukusuunnitelman mukaisesti se ajoittuu opiskelijan viimeiselle lukukaudelle. Opintojakson suorittaminen edellyttää, että perusopinnot on pääosin tehty. Sairaanhoitajan asiantuntijuuden kehittäminen -harjoitteluun ei voi lähteä ennen kuin kaikki perusharjoittelut on suoritettu hyväksytysti.
Opintojakso vaatii paljon työskentelyä, joten muiden opintojen suorittaminen samanaikaisesti on haasteellista.
Mikäli opiskelijalla on oikeus pidennettyyn tenttiaikaan, tulee asiasta ilmoittaa opintojakson vastuuopettajalle (Anne Tammivuori) mahdollisimman pian ilmoittautumisen jälkeen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi: lukujärjestyksen mukaisessa opetuksessa läsnäolo pakollista. Aktiivisella läsnäololla voi olla arvosanaa korottava vaikutus.
Kirjallinen tentti (0-5) 100%
Moodle-tentti (0/H) 100%
Seminaaritehtävä (0/H) 100%
Opintojaksoon liittyvät tehtävät (0/H) 100%
Lääkematematiikka (0/H) 100%