Siirry suoraan sisältöön

Lasten, nuorten ja perheen hoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00CR26-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 17.05.2020

Ajoitus

10.08.2020 - 16.10.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Riikka Kukonlehto
  • Maria Kouvalainen
  • Anne Tammivuori

Vastuuopettaja

Anne Tammivuori

Ryhmät

  • SXO17S1A
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä A
  • SXO17S1B
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä B
  • SXO17S1C
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä C
  • SXO17S2A
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, hallinnollinen ryhmä A
  • SXO17S2B
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, hallinnollinen ryhmä B

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa syventää osaamistaan perhelähtöisessä hoitotyössä
- osaa tukea ja ohjata potilasta ja hänen läheisiään hoitopolun eri vaiheissa
- osaa arvioida sairastuneen lapsen ja perheen kokonaistilannetta sekä suunnitella ja toteuttaa hoitoa
kykenee itsenäiseen sekä moniammatilliseen päätöksentekoon osana perhelähtöistä kokonaishoitoa
- osoittaa vastuunsa hoitotyön laadusta omassa toiminnassaan.

Sisältö

Vakavasti sairastuneen lapsen ja nuoren hoitotyö
Hoitotyön auttamismenetelmät lasten ja nuorten hoitotyössä
Johtaminen ja itsensä johtaminen
Moniammatillinen tiimi ja verkostotyö
Perhehoitotyö
Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön erityiskysymykset

Aika ja paikka

Opetus ajoittuu 1. periodille vkt 37-42

Oppimateriaalit

Materiaalina käytetään sekä kirjallista materiaalia, verkkomateriaalia että Moodlessa olevaa materiaalia.

Lasten hoitotyön oheismateriaali:
Storvik-Sydänmaa, S. ym. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. WSOY.
Oheislukemisena: Rajantie, J., Heikinheimo, M. & Renko, M. 2016. Lastentaudit. Duodecim. Löytyy myös verkkoversiona.
James, Nelson, Ashwill. 2013. Nursing Care of Children.

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento-opetus
Tehtäväohjattu opetus
Verkko-opetus (Moodle)
Asiantuntijaluennot
Seminaarit
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Laboraatio-/simulaatio-opetus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Asiantuntijaluento

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson lopussa on tentti. Uusintatentti ilmoitetaan opintojakson lopussa.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op eli opiskelijalle 135 tuntia työtä. Tästä tuntimäärästä lukujärjestyksessä näkyvä opetus vaatii läsnäoloa opetuksessa, loppuosuus muodostuu erilaisesta itsenäisestä opiskelusta yksin tai pienryhmissä. Osa itsenäisestä opiskelusta on varattu lukujärjestykseen ja osa on aikaan ja paikkaan sitomatonta itsenäistä opiskelua.

Sisällön jaksotus

1.periodi.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson orientaatioon osallistuminen on pakollista.
Opintojakso kuuluu sairaanhoitajakoulutuksen syventävän vaiheen opintoihin ja lukusuunnitelman mukaisesti se ajoittuu opiskelijan viimeiselle lukukaudelle. Opintojakson suorittaminen edellyttää, että perusopinnot on pääosin tehty. Sairaanhoitajan asiantuntijuuden kehittäminen -harjoitteluun ei voi lähteä ennen kuin kaikki perusharjoittelut on suoritettu hyväksytysti.
Opintojakso vaatii paljon työskentelyä, joten muiden opintojen suorittaminen samanaikaisesti on haasteellista.
Mikäli opiskelijalla on oikeus pidennettyyn tenttiaikaan, tulee asiasta ilmoittaa opintojakson vastuuopettajalle (Anne Tammivuori) mahdollisimman pian ilmoittautumisen jälkeen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi: lukujärjestyksen mukaisessa opetuksessa läsnäolo pakollista. Aktiivisella läsnäololla voi olla arvosanaa korottava vaikutus.
Kirjallinen tentti (0-5) 100%
Moodle-tentti (0/H) 100%
Seminaaritehtävä (0/H) 100%
Opintojaksoon liittyvät tehtävät (0/H) 100%
Lääkematematiikka (0/H) 100%