Siirry suoraan sisältöön

Gerontologinen hoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00CR21-3031

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 17.05.2020

Ajoitus

10.08.2020 - 06.11.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Saila Pakarinen
  • Merja Lahdenperä
  • Carita Hand
  • Hannele Hokkanen
  • Kari Hyvärinen

Vastuuopettaja

Hannele Hokkanen

Ryhmät

  • SXO19S2B
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, hallinnollinen ryhmä B

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää ikääntymisen sosiaalisena ja yhteiskunnallisena ilmiönä ja osaa soveltaa monitieteistä, näyttöön perustuvaa, tietoperustaa gerontologisessa hoitotyössä.
Opiskelija tuntee yleisimmät ikääntyneen sairaudet ja terveysriskit.
Opiskelija osaa arvioida normaalia vanhenemisprosessia, edistää ikääntyneen terveyttä ja arvioida ikääntymiseen liittyviä terveysriskejä.
Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon arvoperustan ja eettisen päätöksentekoprosessin ja osaa soveltaa niitä ikääntyneiden hoitotyössä.
Opiskelija tietää yleisimmät muistisairaudet ja osaa kohdata ja hoitaa muistisairasta ihmistä.
Opiskelija osaa edistää ja arvioida ikääntyneen ihmisen toimintakykyä, hänen voimavarojaan hyödyntäen, eri toimintaympäristöissä.

Sisältö

Ikääntyminen yksilöllisenä ja yhteiskunnallisena ilmiönä
Ikääntyneiden hoitotyötä ohjaavat säädökset, suositukset ja lait
Ikääntyneiden yleisimmät sairaudet ja terveysriskit
Ikääntyneiden lääkehoito
Ikääntyneiden terveyden edistäminen
Eettisyys gerontologisessa hoitotyössä
Muistisairaan hoito
Yhteistyö muistisairaan omaisten ja läheisten kanssa
Ikääntyneen ja hänen läheistensä voimavarojen ja toimintakyvyn arviointi eri menetelmiä hyödyntäen.
Hoito- ja palvelusuunnitelma.
Ikääntyneet eri toimintaympäristöissä.

Oppimateriaalit

Moodle -ympäristössä oleva materiaali. Lisäksi Geriatrian verkkotenttiin materiaali: Tenttikirja: Tilvis, R., Pitkälä, K., Strandberg, T., Sulkava, R. & Viitanen, M. (toim.) 2010.Geriatria. 2. uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim. WS Bookwell Oy Porvoo. Tenttialue löytyy Moodlen työtilasta.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Opiskelu virtuaaliympäristössä (Moodle)
Ryhmätehtävä
Verkkotentti ja -testi sekä verkkokurssit
Lääkelaskut

Muistiviikkoon osallistuminen 21.9-25.9. (Metropolian Hymy-kylä)
Päätapahtuma 21.9
Muistikummituokion pitäminen (vapaaehtoinen, arvosanaa korottava).
Ninni Perkiö tanssiesitys "Vain rakkaudesta". Esitys ja työpaja 23. tai 24.9. (ryhmät a ja b)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ryhmätehtävän palautupäivä ilmoitetaan orientaatiotunnilla.
Geriatrian tentti on auki koko jakson ajan.
Gerontologisen hoitotyön perusta -verkkotesti palautuspäivä ilmoitetaan orientaatiossa.
Moodle tehtävien ja lääkelaskutenttien ajankohdat ilmoitetaan orientaatiotunnilla.

Verkkotentti ja testit on mahdollista tehdä oman aikataulun mukaan opintojakson aikana.
Opintojaksolla ei ole arvosanan korotusmahdollisuutta.

Kansainvälisyys

N/A

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-päätös tulee olla tehtynä ennen opintojakson alkamista. Opintojakson alettua osa-AHOT tai HOPS opiskelijoita ei voida enää hyväksyä opintojaksolle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä. Opiskelijalle 1 op tarkoittaa 27 tuntia työtä, eli 5 opintopistettä vartentulee käyttää 135 tuntia. Tämä tarkoittaa 3,3 täyttä työviikkoa.
Opintojakson kuormittavuus on laskettu niin, että ryhmätehtävään on varattu 2 op, lähiopetukseen 1 op, lääkelaskennan tenttiin 0,1 op, verkkokursseihin 1,9.

Sisällön jaksotus

N/A

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle pääsyn edellytyksenä on osallistuminen orientaatiotunnille.Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätehtävä, numeerinen arviointi.
Hyväksytty lähiopetukseen osallistuminen tai lähiopetuksen korvaavat tehtävät.
Hyväksytty lääkelaskujen suoritus
Geriatrian tentti, numeerinen arviointi
Gerontologisen hoitotyön perusta, numeerinen arviointi
Hyväksytyt verkkokurssit
Hyväksytty itsearviointi.

Osallistuminen Muistikummikoulutukseen, Vapaaehtoinen Muistituokion pitäminen korottaa arvosanaa 0,5 numeroa.