Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00CK24-3052

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 15.12.2019

Ajoitus

06.01.2020 - 31.01.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Ensihoidon tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Merja Lahdenperä
  • Noora Asplund

Vastuuopettaja

Noora Asplund

Ryhmät

  • SXK18S2B2
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, hallinnollinen ryhmä Seinäjoki
  • SXK18S2B1
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, hallinnollinen ryhmä Lahti
  • SXK18S2A
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa selittää terveyden edistämisen teoreettiset lähtökohdat ja eettiset periaatteet
- osaa analysoida väestön terveyskäyttäytymistä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä
- osaa soveltaa ravitsemushoitoa ja -ohjausta kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyttä ja toimintakykyä edistävää toimintaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää näyttöön perustuvia, vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon yhteyden ja kansallisten ja kansainvälisten suositusten merkityksen terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä ja osaa nimetä terveyskäyttäytymisen ja terveyspalvelujen seurantamenetelmiä

Sisältö

Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet, eettiset ja filosofiset periaatteet
Suomalaisen väestön terveyskäyttäytyminen
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio
Ravitsemushoito, ravitsemustilan arviointi ja sairauksiin liittyvät erityisruokavaliot osana kokonaishoitoa
Kansalliset ja kansainväliset kansanterveysohjelmat ja suositukset
Rokottaminen
Terveyserojen kaventaminen
Terveyden ja toimintakyvyn sekä terveystottumusten arviointi
Voimavaralähtöinen terveyskeskustelu ja varhainen puuttuminen
Elintapamuutoksen tukeminen, muutosvaihemalli
Terveyden edistämisen aineistot ja materiaalit
Ryhmän ja yhteisön terveyden edistäminen
Terveystulosten ja vaikutusten seurantamenetelmiä

Aika ja paikka

Orientaatio: Orientaatiovideot avautuvat nähtäväksi Moodleen 7.1.2020 klo 9.00.

Oppimateriaalit

Opiskelumateriaali Moodle työtilassa

Opetusmenetelmät

Opetus toteutuu verkossa:
Orientaatio
Moodle oppimistehtävät
Moodle ryhmätentti; terveyden edistäminen ja ravitsemus: Tentti toteutuu: 24.1. klo. 9-12 sähköisesti.
Moodle yksilötentti; rokotusosaaminen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Terveyden edistämisen harjoittelu hoitotyön eri toimintaympäristöissä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ryhmätentti: terveyden edistämisen ja ravitsemuksen sisällöt, neljän hengen ryhmät. Ryhmätenttiin sisältyy ryhmän itsearviointi kunkin opiskelijan aktiivisuudesta. (arviointiasteikko: tyydyttävä, hyvä ja kiitettävä)
Ryhmätentin arvosanaa ei voi korottaa. (Mikäli arviointi perustuu suoritustapaan, jonka arviointimenetelmää ei voida toistaa, esimerkiksi pari- tai ryhmätentti, ei opiskelijalla ole mahdollisuutta korottaa arvosanaa. Tutkintosääntö 18.5.2018.)
Uusintatentti on aina yksilötentti.
Hylätyn (ryhmätentissä hylsy) opintosuorituksen toteutukseen liittyy yksi mahdollisuus uusia suoritus uusintatilaisuudessa.
Uusintatentti toteutuu: 13.05.2020 16.15 - 19.15
Tenttimateriaali on jakson Moodlessa oleva materiaali.
Uusintatentissä Moodle -materiaalit eivät ole käytössä.

Portfolion palautus ja Yksilötentti: Rokotusosaaminen

Kansainvälisyys

Ei ole

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27 tuntia = 135 tuntia

Sisällön jaksotus

Terveyden edistäminen 1,5 op
Ravitsemus 1,5 op
Rokotusosaaminen 2 op

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosääntö: "Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen."
Tässä toteutuksessa sovelletaan, ensimmäisen oppimistehtävän palautusta.
Lisätietoja opintojaksosta Moodlen työtilassa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Verkko-oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen. Verkko-oppimistehtävät arvioidaan hyv./ täyd./hyl. Tehtävät on palautettava ennen ryhmätentin alkua.
Hyväksytty terveyden edistämisen ja ravitsemuksen ryhmätentti, arvioidaan T1 - K5.
Varsinaisessa tentissä yksilötentin mahdollisuutta ei ole.
Hyväksytty rokotusosaamisen portfolio.
Hyväksytty rokotusosaamisen yksilötentti.
Rokotusosaamisen osio tulee olla suoritettuna viikko ryhmätentin jälkeen.
Täydennystä vaativat verkko-oppimistehtävät on palautettava viimeistään kaksi viikkoa opettajan antaman palautteen jälkeen.
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen
osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden
määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §.
Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä.