Terveyden edistäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00CK24-3052
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 15.12.2019
Ajoitus
06.01.2020 - 31.01.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Ensihoidon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Merja Lahdenperä
- Noora Asplund
Vastuuopettaja
Noora Asplund
Ryhmät
-
SXK18S2B2Ensihoidon tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, hallinnollinen ryhmä Seinäjoki
-
SXK18S2B1Ensihoidon tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, hallinnollinen ryhmä Lahti
-
SXK18S2AEnsihoidon tutkinto-ohjelma monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa selittää terveyden edistämisen teoreettiset lähtökohdat ja eettiset periaatteet
- osaa analysoida väestön terveyskäyttäytymistä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä
- osaa soveltaa ravitsemushoitoa ja -ohjausta kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyttä ja toimintakykyä edistävää toimintaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää näyttöön perustuvia, vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon yhteyden ja kansallisten ja kansainvälisten suositusten merkityksen terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä ja osaa nimetä terveyskäyttäytymisen ja terveyspalvelujen seurantamenetelmiä
Sisältö
Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet, eettiset ja filosofiset periaatteet
Suomalaisen väestön terveyskäyttäytyminen
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio
Ravitsemushoito, ravitsemustilan arviointi ja sairauksiin liittyvät erityisruokavaliot osana kokonaishoitoa
Kansalliset ja kansainväliset kansanterveysohjelmat ja suositukset
Rokottaminen
Terveyserojen kaventaminen
Terveyden ja toimintakyvyn sekä terveystottumusten arviointi
Voimavaralähtöinen terveyskeskustelu ja varhainen puuttuminen
Elintapamuutoksen tukeminen, muutosvaihemalli
Terveyden edistämisen aineistot ja materiaalit
Ryhmän ja yhteisön terveyden edistäminen
Terveystulosten ja vaikutusten seurantamenetelmiä
Aika ja paikka
Orientaatio: Orientaatiovideot avautuvat nähtäväksi Moodleen 7.1.2020 klo 9.00.
Oppimateriaalit
Opiskelumateriaali Moodle työtilassa
Opetusmenetelmät
Opetus toteutuu verkossa:
Orientaatio
Moodle oppimistehtävät
Moodle ryhmätentti; terveyden edistäminen ja ravitsemus: Tentti toteutuu: 24.1. klo. 9-12 sähköisesti.
Moodle yksilötentti; rokotusosaaminen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Terveyden edistämisen harjoittelu hoitotyön eri toimintaympäristöissä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ryhmätentti: terveyden edistämisen ja ravitsemuksen sisällöt, neljän hengen ryhmät. Ryhmätenttiin sisältyy ryhmän itsearviointi kunkin opiskelijan aktiivisuudesta. (arviointiasteikko: tyydyttävä, hyvä ja kiitettävä)
Ryhmätentin arvosanaa ei voi korottaa. (Mikäli arviointi perustuu suoritustapaan, jonka arviointimenetelmää ei voida toistaa, esimerkiksi pari- tai ryhmätentti, ei opiskelijalla ole mahdollisuutta korottaa arvosanaa. Tutkintosääntö 18.5.2018.)
Uusintatentti on aina yksilötentti.
Hylätyn (ryhmätentissä hylsy) opintosuorituksen toteutukseen liittyy yksi mahdollisuus uusia suoritus uusintatilaisuudessa.
Uusintatentti toteutuu: 13.05.2020 16.15 - 19.15
Tenttimateriaali on jakson Moodlessa oleva materiaali.
Uusintatentissä Moodle -materiaalit eivät ole käytössä.
Portfolion palautus ja Yksilötentti: Rokotusosaaminen
Kansainvälisyys
Ei ole
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27 tuntia = 135 tuntia
Sisällön jaksotus
Terveyden edistäminen 1,5 op
Ravitsemus 1,5 op
Rokotusosaaminen 2 op
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkintosääntö: "Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen."
Tässä toteutuksessa sovelletaan, ensimmäisen oppimistehtävän palautusta.
Lisätietoja opintojaksosta Moodlen työtilassa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Verkko-oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen. Verkko-oppimistehtävät arvioidaan hyv./ täyd./hyl. Tehtävät on palautettava ennen ryhmätentin alkua.
Hyväksytty terveyden edistämisen ja ravitsemuksen ryhmätentti, arvioidaan T1 - K5.
Varsinaisessa tentissä yksilötentin mahdollisuutta ei ole.
Hyväksytty rokotusosaamisen portfolio.
Hyväksytty rokotusosaamisen yksilötentti.
Rokotusosaamisen osio tulee olla suoritettuna viikko ryhmätentin jälkeen.
Täydennystä vaativat verkko-oppimistehtävät on palautettava viimeistään kaksi viikkoa opettajan antaman palautteen jälkeen.
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen
osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden
määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §.
Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä.