Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00CK24-3038

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 17.05.2020

Ajoitus

06.11.2020 - 31.03.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Merja Lahdenperä
  • Sari Nyman
  • Anne Nikula

Vastuuopettaja

Sari Nyman

Ryhmät

  • SXO18S2B
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, hallinnollinen ryhmä B
  • SXO18S1C
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä C

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa selittää terveyden edistämisen teoreettiset lähtökohdat ja eettiset periaatteet
- osaa analysoida väestön terveyskäyttäytymistä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä
- osaa soveltaa ravitsemushoitoa ja -ohjausta kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyttä ja toimintakykyä edistävää toimintaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää näyttöön perustuvia, vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon yhteyden ja kansallisten ja kansainvälisten suositusten merkityksen terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä ja osaa nimetä terveyskäyttäytymisen ja terveyspalvelujen seurantamenetelmiä

Sisältö

Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet, eettiset ja filosofiset periaatteet
Suomalaisen väestön terveyskäyttäytyminen
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio
Ravitsemushoito, ravitsemustilan arviointi ja sairauksiin liittyvät erityisruokavaliot osana kokonaishoitoa
Kansalliset ja kansainväliset kansanterveysohjelmat ja suositukset
Rokottaminen
Terveyserojen kaventaminen
Terveyden ja toimintakyvyn sekä terveystottumusten arviointi
Voimavaralähtöinen terveyskeskustelu ja varhainen puuttuminen
Elintapamuutoksen tukeminen, muutosvaihemalli
Terveyden edistämisen aineistot ja materiaalit
Ryhmän ja yhteisön terveyden edistäminen
Terveystulosten ja vaikutusten seurantamenetelmiä

Aika ja paikka

Orientaatio: lukujärjestyksessä. Orientaatiossa on läsnäolovelvoite.

Oppimateriaalit

Opiskelumateriaali Moodle työtilassa
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opetusmenetelmät

Orientaatio on pakollinen
Moodle oppimistehtävät
Moodle ryhmätentti; terveyden edistäminen ja ravitsemus
Moodle yksilötentti; rokotusosaaminen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Terveyden edistämisen harjoittelu hoitotyön eri toimintaympäristöissä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ryhmätentti: Tentti tehdään 3-4 hengen ryhmissä: terveyden edistämisen ja ravitsemuksen sisällöt. Ryhmätenttiin sisältyy ryhmän itsearviointi kunkin osallistujan aktiivisuudesta arvointiasteikolla tyydyttävä, hyvä ja kiitettävä -asteikolla.
Ryhmätentin arvosanaa ei voi korottaa.
Yksilötentti: Rokotusosaaminen
Uusintatentti on aina yksilötentti.
Uusinnat: tammikuussa ja maaliskuussa 2021.
Tenttimateriaali on jakson Moodlessa oleva materiaali.
Uusintatentissä Moodle -materiaalit eivät ole käytössä.
Hylätyn opintosuorituksen toteutukseen liittyy kaksi ja hyväksytyn opintosuorituksen yksi mahdollisuus uusia opintosuoritus välittömästi seuraavissa uusintatilaisuuksissa. Mikäli arviointi perustuu suoritustapaan, jonka arviointimenetelmää ei voida toistaa (esim. ryhmätentti), ei opiskelijalla ole mahdollisuutta korottaa arvosanaa. Tutkintosääntö 2018.

Kansainvälisyys

Ei ole

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27 tuntia = 135 tuntia

Sisällön jaksotus

Terveyden edistäminen 1 op
Ravitsemus 1 op
Tentti 1 op
Rokotusosaaminen 2 op

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatiossa on läsnäolovelvoite.
Lisätiedot Moodlessa opintojakson työtilassa.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Verkko-oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen. Verkko-oppimistehtävät arvioidaan hyv./ täyd./hyl. Tehtävät on palautettava ennen ryhmätenttiä.
Rokotusosaamisen osio on oltava suoritettuna annettuun päivämäärään mennessä.
Täydennystä vaativat verkkotehtävät on palautettava viimeistään viikon kuluttua siitä, kun opettaja on antanut palautteen.
Hyväksytty terveyden edistämisen ja ravitsemuksen ryhmätentti, arvioidaan T1 - K5.
Varsinaisessa tentissä yksilötentin mahdollisuutta ei ole.
Hyväksytty rokotusosaamisen portfolio ja yksilötentti.
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.