Siirry suoraan sisältöön

Toimintaterapian syventävät opinnot 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00CI30-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2019 - 21.08.2019

Ajoitus

21.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

(2016-2018) Osallistuminen ja toimintakyky

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Sanna Piikki

Ryhmät

  • SXI17S1
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida toimintaterapian perusteita ja historiaa kriittisesti ja osaa myös suhteuttaa niitä omiin kokemuksiinsa. Opiskelija tunnistaa toimintaterapian nykytilan ja tulevaisuuden haasteet. Opiskelija laajentaa osaamistaan toiminnan analyysin käytöstä. Hän osaa vertailla ja perustella kriittisesti erilaisia toiminnan analyysitapoja.

Sisältö

• Toimintaterapian historian ja kehityksen vaikutus nykykäytäntöihin
• Ajankohtaiset toimintaterapian kehitysnäkymät
• Toiminnan analyysi

Oppimateriaalit

Opintojakson lähteitä. Tarkemmat tiedot tulevat tervetulo-kirjeessä
Hautala, T. - Hämäläinen, T. - Mäkelä, L.- Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa.
Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita.
Joutsvuo, T. (toim.) 2005. Mistä TOI on tullut Suomalaisen toimintaterapian historia. Edita
Sekä ICF käsikirja, joka on saatavissa myös sähköisenä.
Muuta suositeltavaa kirjallisuutta:
Kielhofner, G. (4 ed.) 2009. Conceptual foundations of Occupational therapy practice.
Philadelphia: F.A.Davis.
Townsend, E.A. - Polatajko, H.J. 2007. Enabling occupation II: Advancing an
occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation. CAOT.
Turpin, M. - Iwama, M.K. 2011. Using Occupational Therapy models in practice a
field guide. Churchill Livingstone. (tässä esitellään lyhyesti yleisimmät toimintaterapian
mallit)
Cole, M.B. - Donohue. 2011. Social participation in occupational context. In schools, clinics,
and communities. Slack.
Sakellariou, D. - Pollard, n. (ed.) second Ed. 2017. Occupational therapies without borders - Integrationg justice with practice. Elsevier.
Mackenzie, L. - O’Toole,G. (ed.) 2011. Occupational analysis in practice. Wiley-Blackwell.
Pierce, D. 2003. Occupation by design. Building therapeutic power. Philadelphia: F.A.Davis co.
Pierce, D. 2013. Occupational Science for occupational Therapy. SLAC Incorporated.
Taylor, R. 2008. The intentional relationship: occupational therapy and use of self. Philadelphia: F.A.Davis.
Scaffa, M. - Reitz, S.M. - Pizzi, M.A. 2010 Occupational therapy in the promotion of
health and wellness. Philadelphia: F.A.Davis Company.

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan kokonaan verkko-opintoina. Moodle verkkokurssi avoinna
21.8 - 11.11.2019
Opintojakso suositellaan suoritettavaksi opintojen loppupuolella 3.harjoittelun jälkeen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Palautus moodleen viimeistään 11.11.2019 (kaikilla tehtävillä on sama DL)

Kansainvälisyys

Materiaaleista suurin osa on englanniksi.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

HUOM! Opintojakso on suoritettavissa vain kesä - ja syyslukukausilla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan on varattava aikaa opintojakson suorittamiseen 5op = 135työtuntia
Kaikkien tehtävien DL 11.11.2019
HUOM! myöhästyneitä tehtäviä ei oteta vastaan.

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle voi Ilmoittautua, jos on suorittanut 2. harjoittelun. Suositellaan kuitenkin, että syventävät 2 opintojakso suoritetaan opintojen loppupuolella.
Opintojakson paikkamäärä on rajallinen. Jos paikkamäärä ylittyy priorisoidaan pisimmällä opinnoissaan olevia opiskelijoita.
Tarkemmat ohjeet opintojakson suorittamiseksi tulevat sähköpostiin
Tervetuloa opintojaksolle-kirjeessä viikolla 34, ennen opintojakson aloitusta
Opintojakso on tarkoitettu vain toimintaterapian opiskelijoille.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- soveltaa alan tietoperustaa tilanteen mukaisesti
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- perustella toimintaa tutkitun tiedon ja selvitysten avulla
- etsiä tietoa ja perustella tietolähteiden käytön
- toimia erilaisissa tehtävissä toimeksiannon mukaan
- selvittää toiminnan lähtökohtia ja tarpeita
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- selvittää työtehtäviin liittyvät turvallisuusohjeet ja toimia niiden mukaisesti
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- suunnitella ja ohjata monialaisten ryhmien toimintaa
- viestiä ammattialan asioista

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä ja tutkimustietoa
- soveltaa tutkimustietoa ammatillisissa tehtävissä
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä työtilanteissa
- toimia tilaaja- ja asiakaslähtöisesti ja yrittäjänä
- toimia työtehtävissä vastuullisesti turvallisuus huomioiden
- arvioida ammattieettistä toimintaa
- edustaa ammattialaansa monialaisissa ja kansainvälisissä ryhmissä ja projekteissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- osoittaa alan tietoperustan hyvän hallinnan
- käyttää teorian ja ammattialan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti ja yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi
- luoda ja viestiä uutta tietoa
- kehittää innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin ja ongelmiin
- soveltaa ammatillista osaamistaan uusissa tilanteissa
- ottaa vastuun ammatillisen prosessin kokonaisuudesta
- kehittää yhteisön turvallisuutta ja vastuullisuutta
- soveltaa ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa
- johtaa henkilöiden/ryhmien ammatillista kehittymistä
- toimia tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- käyttää alan käsitteitä puutteellisesti
- asiantuntijaksi riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- suhtautuu huolimattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso koostuu itsenäisesti suoritettavista osatehtävistä moodlessa, jotka muodostavat opintojakson suorituksen.
Arviointi 0-5
Tulevaisuus-tehtävä 50%
Toiminnan analysointi 50%

Esitietovaatimukset

Harjoittelu 2.