Toimintaterapian syventävät opinnot 1 (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00CI29-3014
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 15.12.2019
Ajoitus
01.01.2020 - 24.05.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anne Talvenheimo-Pesu
- Jari Pihlava
- Ulla Vehkaperä
Vastuuopettaja
Anne Talvenheimo-Pesu
Ryhmät
-
SXI17S1Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa oman ammatillisen kehittymisensä ja alan tulevaisuuden kannalta keskeisiä toimintaterapian osa-alueita. Hän valitsee toimintaterapian syventäviä opintoja tämän mukaisesti ja lisää omaa osaamistaan ja syventää näkökulmaansa toimintaterapiaan. Opiskelija osaa jakaa toimintaterapiasta oppimaansa muille ja vaikuttaa toisiin rationaalisella ja perustellulla argumentaatiolla. Hän rakentaa uutta hankitun osaamisen pohjalta. Opiskelija omaksuu jatkuvan kehittymisen ajatuksen tärkeänä osana ammatillisen kasvua.
Sisältö
Syventyminen valittuun toimintaterapian osa-alueeseen. Oman osaamisen jakaminen.
Aika ja paikka
Parin työskentelyaika tammikuu-toukokuu käsittää 4 op suorituksen
Helmikuussa FAB-toimintaa.
Toteutus on Moodlessa. Tapaamisia koululla.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Asiantuntijaluentoja, seminaarit ja pari- ja omaehtoista työskentelyä, kirjallinen työ.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Syventymissuunnitelman mukaisesta toteutuksesta osa voi toteutua työelämässä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
Helmikuussa yhdessä Belgialaisten ja Itävaltalaisten opiskelijoiden kanssa, englanniksi. (FAB-toiminta)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä: ammatillinen harkinta
FAB-toiminta
Syventymissuunnitelman tekeminen parin kanssa.
Parin syventymissuunnitelman hyväksyttäminen opettajalla.
Syventymisen toteuttaminen, esittäminen ja jakaminen ryhmälle.
Yksilöllinen kehittymissuunnitelma.
Sisällön jaksotus
- jakautuu koko lukukaudelle
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksoon sisältyy ennakkotehtävä: aiheena ammatillinen harkinta
Luennot liittyvät FAB-opiskelijatoimintaan, josta vastaavat opintojakson ulkopuoliset opettajat.
Syventymissuunnitelman tehdään parin kanssa.
Parin syventymissuunnitelma hyväksytetään opettajalla.
Syventyminen toteutetaan, esitetään ja jaetaan ryhmälle.
Jokainen opiskelija tekee yksilöllisen kehittymissuunnitelman.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- soveltaa alan tietoperustaa tilanteen mukaisesti
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- perustella toimintaa tutkitun tiedon ja selvitysten avulla
- etsiä tietoa ja perustella tietolähteiden käytön
- toimia erilaisissa tehtävissä toimeksiannon mukaan
- selvittää toiminnan lähtökohtia ja tarpeita
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- selvittää työtehtäviin liittyvät turvallisuusohjeet ja toimia niiden mukaisesti
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- suunnitella ja ohjata monialaisten ryhmien toimintaa
- viestiä ammattialan asioista
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä ja tutkimustietoa
- soveltaa tutkimustietoa ammatillisissa tehtävissä
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä työtilanteissa
- toimia tilaaja- ja asiakaslähtöisesti ja yrittäjänä
- toimia työtehtävissä vastuullisesti turvallisuus huomioiden
- arvioida ammattieettistä toimintaa
- edustaa ammattialaansa monialaisissa ja kansainvälisissä ryhmissä ja projekteissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- osoittaa alan tietoperustan hyvän hallinnan
- käyttää teorian ja ammattialan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti ja yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi
- luoda ja viestiä uutta tietoa
- kehittää innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin ja ongelmiin
- soveltaa ammatillista osaamistaan uusissa tilanteissa
- ottaa vastuun ammatillisen prosessin kokonaisuudesta
- kehittää yhteisön turvallisuutta ja vastuullisuutta
- soveltaa ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa
- johtaa henkilöiden/ryhmien ammatillista kehittymistä
- toimia tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- käyttää alan käsitteitä puutteellisesti
- asiantuntijaksi riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- suhtautuu huolimattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävä hyv. / täyd./ hyl.
Syventymisen suunnittelu, esitys ja jakaminen 50%
Oma kehittymissuunnitelma 50%
Esitietovaatimukset
Harjoittelu 2 ja 3.