Siirry suoraan sisältöön

Toimintaterapian syventävät opinnot 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00CI29-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 15.12.2019

Ajoitus

01.01.2020 - 24.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Anne Talvenheimo-Pesu
  • Jari Pihlava
  • Ulla Vehkaperä

Vastuuopettaja

Anne Talvenheimo-Pesu

Ryhmät

  • SXI17S1
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa oman ammatillisen kehittymisensä ja alan tulevaisuuden kannalta keskeisiä toimintaterapian osa-alueita. Hän valitsee toimintaterapian syventäviä opintoja tämän mukaisesti ja lisää omaa osaamistaan ja syventää näkökulmaansa toimintaterapiaan. Opiskelija osaa jakaa toimintaterapiasta oppimaansa muille ja vaikuttaa toisiin rationaalisella ja perustellulla argumentaatiolla. Hän rakentaa uutta hankitun osaamisen pohjalta. Opiskelija omaksuu jatkuvan kehittymisen ajatuksen tärkeänä osana ammatillisen kasvua.

Sisältö

Syventyminen valittuun toimintaterapian osa-alueeseen. Oman osaamisen jakaminen.

Aika ja paikka

Parin työskentelyaika tammikuu-toukokuu käsittää 4 op suorituksen
Helmikuussa FAB-toimintaa.
Toteutus on Moodlessa. Tapaamisia koululla.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Asiantuntijaluentoja, seminaarit ja pari- ja omaehtoista työskentelyä, kirjallinen työ.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Syventymissuunnitelman mukaisesta toteutuksesta osa voi toteutua työelämässä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

Helmikuussa yhdessä Belgialaisten ja Itävaltalaisten opiskelijoiden kanssa, englanniksi. (FAB-toiminta)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä: ammatillinen harkinta
FAB-toiminta
Syventymissuunnitelman tekeminen parin kanssa.
Parin syventymissuunnitelman hyväksyttäminen opettajalla.
Syventymisen toteuttaminen, esittäminen ja jakaminen ryhmälle.
Yksilöllinen kehittymissuunnitelma.

Sisällön jaksotus

- jakautuu koko lukukaudelle

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksoon sisältyy ennakkotehtävä: aiheena ammatillinen harkinta
Luennot liittyvät FAB-opiskelijatoimintaan, josta vastaavat opintojakson ulkopuoliset opettajat.
Syventymissuunnitelman tehdään parin kanssa.
Parin syventymissuunnitelma hyväksytetään opettajalla.
Syventyminen toteutetaan, esitetään ja jaetaan ryhmälle.
Jokainen opiskelija tekee yksilöllisen kehittymissuunnitelman.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- soveltaa alan tietoperustaa tilanteen mukaisesti
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- perustella toimintaa tutkitun tiedon ja selvitysten avulla
- etsiä tietoa ja perustella tietolähteiden käytön
- toimia erilaisissa tehtävissä toimeksiannon mukaan
- selvittää toiminnan lähtökohtia ja tarpeita
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- selvittää työtehtäviin liittyvät turvallisuusohjeet ja toimia niiden mukaisesti
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- suunnitella ja ohjata monialaisten ryhmien toimintaa
- viestiä ammattialan asioista

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä ja tutkimustietoa
- soveltaa tutkimustietoa ammatillisissa tehtävissä
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä työtilanteissa
- toimia tilaaja- ja asiakaslähtöisesti ja yrittäjänä
- toimia työtehtävissä vastuullisesti turvallisuus huomioiden
- arvioida ammattieettistä toimintaa
- edustaa ammattialaansa monialaisissa ja kansainvälisissä ryhmissä ja projekteissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- osoittaa alan tietoperustan hyvän hallinnan
- käyttää teorian ja ammattialan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti ja yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi
- luoda ja viestiä uutta tietoa
- kehittää innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin ja ongelmiin
- soveltaa ammatillista osaamistaan uusissa tilanteissa
- ottaa vastuun ammatillisen prosessin kokonaisuudesta
- kehittää yhteisön turvallisuutta ja vastuullisuutta
- soveltaa ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa
- johtaa henkilöiden/ryhmien ammatillista kehittymistä
- toimia tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- käyttää alan käsitteitä puutteellisesti
- asiantuntijaksi riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- suhtautuu huolimattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävä hyv. / täyd./ hyl.
Syventymisen suunnittelu, esitys ja jakaminen 50%
Oma kehittymissuunnitelma 50%

Esitietovaatimukset

Harjoittelu 2 ja 3.