Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja lapsiperheiden arki suomalaisessa yhteiskunnassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BZ93-3026

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 12.12.2021

Ajoitus

13.12.2021 - 22.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Paikat

0 - 15

Koulutus

  • Degree Programme in Social Services
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Satu Hakanen
  • hyvinvointi sosiaaliala

Ryhmät

  • VAKAS21
    Varhaiskasvatuksen polku sosionomeille

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuden ja tunnistaa lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Opiskelija tunnistaa lapsuuden ja lapsikäsityksen muuttumisen suomalaisessa yhteiskunnassa. Hän ymmärtää lapsuuden merkityksen osallisuuden tukemisessa ja syrjäytymisen ehkäisyssä.

Sisältö

Lapsen ja perheen hyvinvoinnin osatekijät. Sosiaalinen integraatio, köyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio lapsuuden näkökulmasta. Varhaisen tukemisen muodot. Voimavaralähtöinen näkökulma.

Oppimateriaalit

Törrönen, Maritta, 2012; Onni on joka päivä : Lapsiperheen arki ja hyvinvointi

Kalliala, M. 2011. Look at me! Does the adult truly see and respond to the child in Finnish day-care centres? European Early Childhood Education Research Journal, 19(2), 237-253.

Materiaali ilmoitetaan tehtävässä.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu

Kenttätehtävä/oppimistehtävä (haastattelu)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5x27 h =135 h

Sisällön jaksotus

Itsenäinen tehtävä,
palautus viimm. 31.1.2022.

Lisätietoja opiskelijoille

Itsenäiseen työskentelyyn tulee varata myös aikaa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kenttätehtävä/oppimistehtävä


Metropolian yleiset arviointikriteerit