Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja lapsiperheiden arki suomalaisessa yhteiskunnassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BZ93-3021

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.11.2020 - 13.12.2020

Ajoitus

01.01.2021 - 23.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Sylvia Hakari
  • Satu Hakanen
  • Laura Holmi

Ryhmät

  • SXH20S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuden ja tunnistaa lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Opiskelija tunnistaa lapsuuden ja lapsikäsityksen muuttumisen suomalaisessa yhteiskunnassa. Hän ymmärtää lapsuuden merkityksen osallisuuden tukemisessa ja syrjäytymisen ehkäisyssä.

Sisältö

Lapsen ja perheen hyvinvoinnin osatekijät. Sosiaalinen integraatio, köyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio lapsuuden näkökulmasta. Varhaisen tukemisen muodot. Voimavaralähtöinen näkökulma.

Aika ja paikka

Ajoitus (Muutokset ovat mahdollisia!):

11.02.2021 08.30 - 11.45 Opintojakson orientaatioluento
12.02.2021 08.30-11.45 Lapset ja lapsuus Suomessa ja maailmalla Perheiden voimavaramalli
16.02.2021 08.30 - 11.45 Sosiaalinen osallisuus, köyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio (lasten ja perheiden näkökulma)
17.02.2021 08.30 - 11.45 Hyvinvoinnin osatekijät, lapsiperheiden näkökulma,
23.02.2021 08.30 - 11.45 Varhainen tuki, voimavaralähtöisyys ja positiivinen pedagogiikka
25.02.2021 08.30 - 11.45 Monimuotoiset perheet varhaiskasvatuksessa
02.03.2021 08.30 - 11.45 Perhepolitiikka ja yhteiskunnan palvelut
09.03.2021 08.30 - 11.45 Esityksiä ja keskustelua oppimistehtävän aiheista
12.03.2021 12.45 - 16.00 Ryhmätentti

Oppimateriaalit

Tenttimateriaali/Exam material:

Törrönen, Maritta, 2012; Onni on joka päivä : Lapsiperheen arki ja hyvinvointi (or in English Törrönen, Maritta, 2014; Everyday happiness : the everyday life and well-being of families with children) ja/and

Kalliala, M. 2011. Look at me! Does the adult truly see and respond to the child in Finnish day-care centres? European Early Childhood Education Research Journal, 19(2), 237-253.

Luentomuistiinpanot.

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Kenttätehtävä/oppimistehtävä

HUOM! Kaikkien opiskelijoiden edellytetään osallistuvan opintojakson orientaatioon, oppimistehtävien esittely -luennolle ja ryhmätenttiin. Aktiivinen osallistuminen opetukseen edellytetään vähintään 50%.

Opetus järjestetään joko etänä tai lähiopetuksena, vallitsevien suositusten mukaan.
Siitä ilmoitetaan ennen opintojakson alkua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan orientaatioluennolla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ahot

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5x27 h =135 h

Lisätietoja opiskelijoille

Lasten ja lapsiperheiden arki suomalaisessa yhteiskunnassa
Everyday Life of Families and Children in Finnish Society
Spring term 2020/Kevät lukukausi 2020

Opintojakso on kaksikielinen (suomi ja englanti)

Ajoitus (Muutokset ovat mahdollisia!):

Itsenäiseen työskentelyyn tulee varata myös aikaa.

11.02.2021 08.30 - 11.45 Opintojakson orientaatioluento
.02.2021 Lapset ja lapsuus Suomessa ja maailmalla Perheiden voimavaramalli

16.02.2021 08.30 - 11.45 Sosiaalinen osallisuus, köyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio (lasten ja perheiden näkökulma)
17.02.2021 08.30 - 11.45 hyvinvoinnin osatekijät, lapsiperheiden näkökulma,
23.02.2021 08.30 - 11.45 Varhainen tuki, voimavaralähtöisyys ja positiivinen pedagogiikka
25.02.2021 08.30 - 11.45 Monimuotoiset perheet varhaiskasvatuksessa
02.03.2021 08.30 - 11.45 Perhepolitiikka ja yhteiskunnan palvelut
09.03.2021 08.30 - 11.45 Esityksiä ja keskustelua oppimistehtävän aiheista
12.03.2021 12.45 - 16.00 Ryhmätentti27.01.2020 12.45 - 16.00 MPA5023 Orientaatioluento

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjatentti (ryhmätentti)
Kenttätehtävä


Metropolian yleiset arviointikriteerit