Lasten ja lapsiperheiden arki suomalaisessa yhteiskunnassa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BZ93-3015
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 15.12.2019
Ajoitus
01.01.2020 - 15.03.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Katarina Groop
- Satu Hakanen
Ryhmät
-
SXH19S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuden ja tunnistaa lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Opiskelija tunnistaa lapsuuden ja lapsikäsityksen muuttumisen suomalaisessa yhteiskunnassa. Hän ymmärtää lapsuuden merkityksen osallisuuden tukemisessa ja syrjäytymisen ehkäisyssä.
Sisältö
Lapsen ja perheen hyvinvoinnin osatekijät. Sosiaalinen integraatio, köyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio lapsuuden näkökulmasta. Varhaisen tukemisen muodot. Voimavaralähtöinen näkökulma.
Aika ja paikka
Ajoitus (Muutokset ovat mahdollisia!):
27.01.2020 12.45 - 16.00 MPA5023 Orientaatioluento Satu Hakanen
29.01.2020 12.45 - 16.00 MPA5023 Sosiaalinen osallisuus, köyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio (lasten ja perheiden näkökulma) Katariina Groop
30.01.2020 12.45 - 16.00 MPA5025 Erilaiset perheet varhaiskasvatuksessa, voimavaralähtöinen näkökulma/positiivinen pedagogiikka
03.02.2020 08.30 - 16.00 Itsenäinen työskentely/haastattelutehtävä
04.02.2020 08.30 - 16.00 Itsenäinen työskentely/haastattelutehtävä
05.02.2020 08.30 - 11.45 MPA5025 Varhainen tuki, suomalaisten lapsiperheiden tilanne
07.02.2020 08.30 - 11.45 MPA5023 Vierailijaluento Artevelden ammattikorkeakoulusta general introduction in the Belgian/Flemish family context/welfare systems and a focus on father involvement) Thomas Thys & Matthieu Vandendriessche
11.02.2020 12.45 - 16.00 MPC4010 Esitykset ja keskustelua oppimistehtävistä
13.02.2020 08.30 - 11.45 MPA6020 Ryhmätentti
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali/Exam material:
Törrönen, Maritta, 2012; Onni on joka päivä : Lapsiperheen arki ja hyvinvointi (or in English Törrönen, Maritta, 2014; Everyday happiness : the everyday life and well-being of families with children) ja/and
Kalliala, M. 2011. Look at me! Does the adult truly see and respond to the child in Finnish day-care centres? European Early Childhood Education Research Journal, 19(2), 237-253.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Kenttätehtävä/oppimistehtävä
HUOM! Kaikkien opiskelijoiden edellytetään osallistuvan opintojakson orientaatioon, oppimistehtävien esittely -luennolle ja ryhmätenttiin. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen edellytetään vähintään 50%.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan orientaatioluennolla.
Kansainvälisyys
Opiskelijoita Gentistä osallistuu opintojaksoon
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ahot
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5x27 h =135 h
Lisätietoja opiskelijoille
Lasten ja lapsiperheiden arki suomalaisessa yhteiskunnassa
Everyday Life of Families and Children in Finnish Society
Spring term 2020/Kevät lukukausi 2020
Opintojakso on kaksikielinen (suomi ja englanti)
Ajoitus (Muutokset ovat mahdollisia!):
27.01.2020 12.45 - 16.00 MPA5023 Orientaatioluento
29.01.2020 12.45 - 16.00 MPA5023 Sosiaalinen osallisuus, köyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio (lasten ja perheiden näkökulma)
30.01.2020 12.45 - 16.00 MPA5025 Erilaiset perheet varhaiskasvatuksessa
03.02.2020 08.30 - 16.00 Itsenäinen työskentely/haastattelutehtävä
04.02.2020 08.30 - 16.00 Itsenäinen työskentely/haastattelutehtävä
05.02.2020 08.30 - 11.45 MPA5025 Varhainen tuki, voimavaralähtöisyys ja positiivinen pedagogiikka
07.02.2020 08.30 - 11.45 MPA5023
11.02.2020 12.45 - 16.00 MPC4010 Esitykset ja keskustelua oppimistehtävistä
13.02.2020 08.30 - 11.45 MPA6020 Ryhmätentti
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjatentti (ryhmätentti)
Kenttätehtävä
Metropolian yleiset arviointikriteerit