Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja lapsiperheiden arki suomalaisessa yhteiskunnassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BZ93-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 15.12.2019

Ajoitus

01.01.2020 - 15.03.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Katarina Groop
  • Satu Hakanen

Ryhmät

  • SXH19S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuden ja tunnistaa lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Opiskelija tunnistaa lapsuuden ja lapsikäsityksen muuttumisen suomalaisessa yhteiskunnassa. Hän ymmärtää lapsuuden merkityksen osallisuuden tukemisessa ja syrjäytymisen ehkäisyssä.

Sisältö

Lapsen ja perheen hyvinvoinnin osatekijät. Sosiaalinen integraatio, köyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio lapsuuden näkökulmasta. Varhaisen tukemisen muodot. Voimavaralähtöinen näkökulma.

Aika ja paikka

Ajoitus (Muutokset ovat mahdollisia!):

27.01.2020 12.45 - 16.00 MPA5023 Orientaatioluento Satu Hakanen
29.01.2020 12.45 - 16.00 MPA5023 Sosiaalinen osallisuus, köyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio (lasten ja perheiden näkökulma) Katariina Groop
30.01.2020 12.45 - 16.00 MPA5025 Erilaiset perheet varhaiskasvatuksessa, voimavaralähtöinen näkökulma/positiivinen pedagogiikka
03.02.2020 08.30 - 16.00 Itsenäinen työskentely/haastattelutehtävä
04.02.2020 08.30 - 16.00 Itsenäinen työskentely/haastattelutehtävä
05.02.2020 08.30 - 11.45 MPA5025 Varhainen tuki, suomalaisten lapsiperheiden tilanne
07.02.2020 08.30 - 11.45 MPA5023 Vierailijaluento Artevelden ammattikorkeakoulusta general introduction in the Belgian/Flemish family context/welfare systems and a focus on father involvement) Thomas Thys & Matthieu Vandendriessche
11.02.2020 12.45 - 16.00 MPC4010 Esitykset ja keskustelua oppimistehtävistä
13.02.2020 08.30 - 11.45 MPA6020 Ryhmätentti

Oppimateriaalit

Tenttimateriaali/Exam material:

Törrönen, Maritta, 2012; Onni on joka päivä : Lapsiperheen arki ja hyvinvointi (or in English Törrönen, Maritta, 2014; Everyday happiness : the everyday life and well-being of families with children) ja/and

Kalliala, M. 2011. Look at me! Does the adult truly see and respond to the child in Finnish day-care centres? European Early Childhood Education Research Journal, 19(2), 237-253.

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Kenttätehtävä/oppimistehtävä

HUOM! Kaikkien opiskelijoiden edellytetään osallistuvan opintojakson orientaatioon, oppimistehtävien esittely -luennolle ja ryhmätenttiin. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen edellytetään vähintään 50%.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan orientaatioluennolla.

Kansainvälisyys

Opiskelijoita Gentistä osallistuu opintojaksoon

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ahot

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5x27 h =135 h

Lisätietoja opiskelijoille

Lasten ja lapsiperheiden arki suomalaisessa yhteiskunnassa
Everyday Life of Families and Children in Finnish Society
Spring term 2020/Kevät lukukausi 2020

Opintojakso on kaksikielinen (suomi ja englanti)

Ajoitus (Muutokset ovat mahdollisia!):

27.01.2020 12.45 - 16.00 MPA5023 Orientaatioluento
29.01.2020 12.45 - 16.00 MPA5023 Sosiaalinen osallisuus, köyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio (lasten ja perheiden näkökulma)
30.01.2020 12.45 - 16.00 MPA5025 Erilaiset perheet varhaiskasvatuksessa
03.02.2020 08.30 - 16.00 Itsenäinen työskentely/haastattelutehtävä
04.02.2020 08.30 - 16.00 Itsenäinen työskentely/haastattelutehtävä
05.02.2020 08.30 - 11.45 MPA5025 Varhainen tuki, voimavaralähtöisyys ja positiivinen pedagogiikka
07.02.2020 08.30 - 11.45 MPA5023
11.02.2020 12.45 - 16.00 MPC4010 Esitykset ja keskustelua oppimistehtävistä
13.02.2020 08.30 - 11.45 MPA6020 Ryhmätentti

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjatentti (ryhmätentti)
Kenttätehtävä


Metropolian yleiset arviointikriteerit