Siirry suoraan sisältöön

Sosiaaliturva arjen käytännöissä (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BZ87-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2019 - 31.05.2019

Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

(2016-2018) Sosiaalinen hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Katja Ihamäki

Ryhmät

  • SXH17K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa yleisimmät vakavat sosiaalisen syrjäytymisen riskit ja niiden vaikutukset ihmisten elämänhallinnan mahdollisuuksiin. Hän osaa soveltaa sosiaaliturvan mahdollisuuksia yksilöllisissä arjen tilanteissa.

Sisältö

Hyvinvointierojen kaventaminen. Sosiaaliturva elämänhallinnan riskitilanteissa: työttömyys, sairaudet, vammautuminen, maahanmuuttajuus, syrjäytymisvaarassa olevat nuoret.

Aika ja paikka

Lähiopetus Myllypuron kampus ja verkko-osio moodlessa.

Oppimateriaalit

- Sosiaalibarometri. Ajankohtainen arvio kansalaisten hyvinvoinnista, palveluista ja palvelujärjestelmän muutoksesta. Soste ry. Helsinki.
- Kelan etuudet pähkinänkuoressa. Opas asiantuntijoille. Kela 2014.
- Koskiaho, Briitta (2008): Hyvinvointipalvelujen tavaratalossa.
- Kuntoutus-lehti. Kuntoutussäätiö.
- Oivaltava kohtaaminen. Menetelmiä ihmissuhdetyöhön. Toim. Tuija Stranden-Mahlamäki ja Merja Reijonen. WSOYpro.
- Rakenteellinen sosiaalityö. Toim. Anneli Pohjola, Merja Laitinen ja Marjaana Seppänen. Sosiaalityön tutkimuksen vuosikirja 2014.
- Sosiaali- ja terveydenhuollon lakisääteiset palvelut - Sosiaali- ja terveysministeriön esitteitä 2005:7
- Sosiaalipolitiikka. Hukassa vai uuden jäljillä? Toim. Elina Palola ja Vappu Karjalainen. 2011.
- Sosiaalisen vaihtuvat vastuut. Toim. Merja Laitinen ja Anneli Pohjola. 2003. PS-Kustannus.
- Sosiaalityön haasteet. Tukea ammattilaisen arkeen. Toim. Minna Strömberg-Jakka ja Teija Karttunen. 2012.
- SOTE- sosiaali- ja terveydenhuollon reformi. STM.
- Suomalaisten hyvinvointi. Toim. Marja Vaarama, Pasi Moisio ja Sakari Karvonen. Helsinki: THL.
- Terveys ja sosiaalityö. Toim. Anna Metteri, Heli Valokivi ja Satu Ylinen. Jyväskylä: PS-kustannus
- Kuntoutus muutoksessa. 2011.Toim. Järvikoski A. ym. Lapin yliopistokustannus. Rovaniemi.
- Sosiaaliturvaopas pitkäaikaissairaille ja vammaisille henkilöille 2018. http://mtkl.fi/wp-content/uploads/2015/04/Sosiaaliturvaopas-2018.pdf
- Kooste henkilökohtaisesta budjetoinnin julkaisuista: http://henkilokohtainenbudjetointi.fi/wp-content/uploads/2017/12/Henkil%C3%B6kohtaisen-budjetoinnin-kehitt%C3%A4miseen-liittyvi%C3%A4-julkaisuja-lyhyt-kooste-marraskuu-2017.pdf
- Vastavuoroinen sosiaalityö. 2016. Gaudeamus. Toim. Marjatta Törrönen ym.
- Socca on pääkaupunkiseudun kuntien ja korkeakoulujen yhteinen sosiaalialan kehittämis- ja tutkimusorganisaatio. http://www.socca.fi/

Opetusmenetelmät

Lähiopetus sekä verkko-opinnot moodlessa.
Osallistuminen 80 % lähiopetukseen.
Oppimistehtävät: sosiaaliturvaan liittyviä tehtäviä moodlessa. Lisäksi yksi tehtävä toteutetaan työelämän kanssa (tehtävän palautus moodleen).
Tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Uusintatenttipäivinä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 12 t
Verkko-opinnot (opetusmateriaali moodlessa) ja oppimistehtävät 70 t
Tentti 55 t

Lisätietoja opiskelijoille

Moodlen avain Arki2019

Opetusmateriaalia ja tehtäviä moodlessa sekä haastattelutehtävä.
Lähiopetus: Lehtori Katja Ihamäki
- Pe 23.8. klo 12.45-16 MP5027
- Pe 30.8. klo 12.45-16. MP2019.
- Ke 18.9. klo 12.45-15. Tentti MP5027

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähiopetus, opetusmateriaalia moodlessa, oppimistehtävät, tentti.
Tentti sisältää lähiopetuksen, verkkosisällöt (mutta ei tehtäviä 1-5 asiakkaan etuuksia ja vahvuuksia) sekä kirjallisuuden.
Tenttikirjallisuus
Arviointi: Tehtävät A ja B ja 1-5: Hyväksytty/täydennettävä. C -tehtävä, arviointi 1-5. Tentti 1-5. Tenttiin kuuluvat sekä lähiopetus että verkko-osio sekä kirjallisuus, mutta ei tehtävien 1-5 sisältöä etuuksien ja vahvuuksista. Tenttikirjallisuus:
- Arviointi: Tehtävät A ja B ja 1-5: Hyväksytty/täydennettävä. C -tehtävä, arviointi 1-5. Tentti 1-5. Tenttiin kuuluvat sekä lähiopetus että verkko-osio sekä kirjallisuus, mutta ei tehtävien 1-5 sisältöä etuuksien ja vahvuuksista. Tenttikirjallisuus:
- Elsa Keskitalo & Päivi Vuokila-Oikkonen (2018): Voimavaralähtöisyys sosiaalisen kuntoutuksen viitekehyksenä 84-96.
- Päivi Vuokila-Oikkonen & Elsa Keskitalo (2018): Sosiaalisen kuntoutuksen voimavara- ja ratkaisukeskeiset menetelmät.164-176. Sosiaalisen kuntoutuksen näkökulmia ja mahdollisuuksiaHarri Kostilainen & Ari Nieminen (toim.). Diak. Työelämä 13.
Saatavilla myös verkossa: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/141721/Diak_Tyoelama_13_verkko.pdf?sequence=4&isAllowed=y
- Anna Metteri, Pekka Karjalainen ja Minna Strömberg-Jakka: Tiekartta 2030. Aikuisten parissa tehtävän sosiaalityön tulevaisuusselvitys (STM:n raportteja ja muistioita 2019:41). http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161612
Arviointi:
Aktiivinen osallistuminen opintojaksolle
Oppimistehtävät moodlessa hyv/hyl. Kehittämistehtävä työelämän kanssa (30 %)
Tentti: 70 %